Διατροφή για ακμή! Τι βοηθάει και τι όχι;

0 Comment

acnefood

Εδώ και χρόνια οι περισσότεροι ειδικοί δεν αναγνώριζαν ότι υπάρχει κάποια σύνδεση ανάμεσα στη διατροφή και την ακμή. Πλέον, αν και οι απόψεις ακόμα διίστανται, πολλοί πιστεύουν ότι υπάρχουν τροφές που μπορούν να μας βοηθήσουν στη μάχη με την ακμή και άλλες που θα μας δημιουργήσουν εμπόδια. 

Ακμή: Ποιες τροφές να αποφύγω

  • Γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα

Μπορεί να μεγαλώσαμε με αυτό και να μην περνούσε μέρα να μην φύγουμε για το σχολείο χωρίς πρώτα να πιούμε ένα ποτήρι γάλα, όμως πλέον οι εποχές άλλαξαν, το ίδιο και η ποιότητα των γαλακτοκομικών προϊόντων. 

Πρόσφατη μετα-ανάλυση επιδημιολογικών ερευνών σε 78.529 παιδιά, εφήβους και νεαρούς ενήλικες έρχεται να επιβεβαιώσει ότι το γάλα και γαλακτοκομικά όπως τυρί και γιαούρτι, συνδέονται με αυξημένη πιθανότητα εμφάνισης ακμής σε άτομα ηλικίας 7 έως 30 ετών! (1) 

Αν και πολλοί επιστήμονες προσπαθούν ακόμα να καταλάβουν τον λόγο που συμβαίνει αυτό, φαίνεται ότι το γάλα αυτό καθαυτό δεν πυροδοτεί την ακμή, αλλά οι ορμόνες που παράγονται από τις αγελάδες και ανευρίσκονται σε αυτό είναι αυτές που στην πραγματικότητα προκαλούν την παραπάνω λιπαρότητα και έκκριση σμήγματος (2). 

Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για τις ορμόνες που παράγονται κατά την κύηση του ζώου και καταλήγουν στο γάλα που πίνουμε! Άτομα με υψηλά επίπεδα αυτών των ορμονών στο αίμα τους τείνουν να έχουν περισσότερη ακμή (3). Προς το παρόν δεν έχει γίνει γνωστό αν οι ενέσιμες ορμόνες στην αγελάδα προκαλούν κάποια διαφορά στο επίπεδο ορμονών που ανευρίσκονται στο γάλα της. (2)

  • Τροφές με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη

Η ζάχαρη και γενικότερα οι απλοί υδατάνθρακες αυξάνουν απότομα το σάκχαρο του αίματος. Έτσι τροφές που τους περιέχουν θεωρούνται υψηλού γλυκαιμικού δείκτη. Τέτοια τρόφιμα είναι τα γλυκά, τα αναψυκτικά, το λευκό ψωμί, το άσπρο ρύζι και ότι τα περιέχει σε μεγάλη ποσότητα. Ανάμεσά τους τροφές που οι περισσότεροι καταναλώνουν καθημερινά π.χ. δημητριακά πρωινού με ζάχαρη, πρόχειρα σνακ, κουλούρια, κράκερς, μπισκότα, ποπ-κορν κ.ά.

Φαίνεται λοιπόν ότι όσοι καταναλώνουν τρόφιμα από αυτή την κατηγορία έχουν αυξημένες πιθανότητες να έχουν ακμή. Κι αυτό γιατί όταν το σώμα αναγκάζεται να παράγει περισσότερη ινσουλίνη, προκειμένου να ρίξει τα αυξημένα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, άλλες ορμόνες επηρεάζονται οι οποίες ενισχύουν την παραγωγή σμήγματος στην επιδερμίδα.(3)

  • Σοκολάτα

Ίσως είναι το πρώτο που θα σας πει κάποιος να κόψετε και πεισματικά θα τον αγνοήσετε! Η σοκολάτα έχει χτίσει πολλούς μύθους και αλήθειες γύρω της και συχνά αποκαλείται “γλυκιά αμαρτία” όχι άδικα! Η αιτία ωστόσο δεν φαίνεται να είναι το βασικό της συστατικό, το κακάο, αλλά το γάλα και η ζάχαρη που περιέχει. Αποφύγετέ την λοιπόν όσο μπορείτε, και προτιμήστε μια ζεστή κούπα κακάο (χωρίς γάλα), για να σας φτιάξει τη διάθεση!

Ακμή: Ποιες τροφές θα με βοηθήσουν;

  • Τροφές πλούσιες σε Ωμέγα-3 

Τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα είναι ένας παράγοντας κλειδί στην ακμή. Η αντιφλεγμονώδης δράση τους βοηθά στη μείωση των φλεγμονών που συνυπάρχουν με ακμή. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι κοινωνίες που η διατροφή τους βασίζεται στο ψάρι και άλλα τρόφιμα πλούσια σε Ωμέγα 3 εμφανίζουν χαμηλά ποσοστά ακμής!

Προτιμήστε λοιπόν λιπαρά ψάρια όπως σαρδέλες, σολωμός, κολιός κ.ά., ταχίνι, σπόρους όπως λιναρόσπορος, σπόροι Chia, σουσάμι, καθώς και ωμούς ανάλατους ξηρούς καρπούς. Το συμπλήρωμα με Ωμέγα 3 είναι μια καλή επιλογή, ειδικά σε νεαρές ηλικίες, καθώς μπορεί να βοηθήσει και σε μνήμη και συγκέντρωση στις εξετάσεις

  • Τροφές πλούσιες σε ψευδάργυρο

Ο ψευδάργυρος έχει σχεδόν ταυτιστεί με την υγεία του δέρματος, καθώς είναι ένα από τα πρώτα στοιχεία που θα πρέπει να αυξήσεις στη διατροφή σου αν θες να δεις το δέρμα σου να βελτιώνεται. Μάλιστα, τα περισσότερα άτομα με ακμή φαίνεται να έχουν έλλειψη ψευδαργύρου. 

Τροφές πλούσιες σε ψευδάργυρο είναι τα στρείδια και γενικά τα οστρακοειδή, το κρέας, τα όσπρια, οι σπόροι και οι ξηροί καρποί. Πλέον, αρκετοί δερματολόγοι σε περιπτώσεις σοβαρής ακμής συστήνουν συμπληρώματα με ψευδάργυρο. Προκειμένου να μην πάρετε υπερβολική δόση, ο ειδικός θα πρέπει να καθορίσει τη δόση ανάλογα με το φύλο και την ηλικία. Προσοχή θα πρέπει να δοθεί και στη λήψη χαλκού, καθώς τα δυο αυτά στοιχεία θα πρέπει να βρίσκονται σε σωστή αναλογία μεταξύ τους. 

  • Φυτικές ίνες

Οι φυτικές ίνες είναι ένας πολύτιμος βοηθός στο πρόβλημα με την ακμή! Τρόφιμα πλούσια σε αυτές, έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, κάτι που φαίνεται να βελτιώνει τα συμπτώματα της ακμής. Προτιμήστε λοιπόν τρόφιμα ολικής άλεσης, όπως και φρέσκα φρούτα και λαχανικά. 

Ας μην ξεχνάμε ότι υπάρχουν πολλοί παράγοντες που μπορεί να οδηγήσουν σε ακμή. Οι ορμονικές αλλαγές, ο τρόπος ζωής, η ψυχολογία, η κληρονομικότητα, όλα παίζουν μικρό ή μεγάλο ρόλο στα δερματολογικά προβλήματα. Δείτε το λοιπόν με ψυχραιμία και αισιοδοξία, κάντε κάποιες αλλαγές στην καθημερινότητά σας και συμβουλευτείτε κάποιον ειδικό!

Στο Vita4you.gr θα βρείτε μεγάλη ποικιλία σε συμπληρώματα με Ωμέγα 3 και ψευδάργυρο!

 

Βιβλιογραφία

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6115795/

2. https://www.dermalogica.com/myth%3A-milk-causes-acne/myth-milk-causes-acne,default,pg.html

3. https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/acne/ss/slideshow-acne-best-worst-foods

 

 

 

 

0 Σχόλια

    Αφήστε Σχόλιο