Βιταμίνη C με κουερσετίνη: ένας συνδυασμός με ξεχωριστές ιδιότητες

0 Comment

quercetin

Πλήθος εργαστηριακών μελετών δείχνει ότι τα φυτοχημικά, ενώσεις που βρίσκονται στα φρούτα και τα λαχανικά, προστατεύουν από τις βλαβερές επιδράσεις των ελευθέρων ριζών. Από αυτές τις ενώσεις, η βιταμίνη C και τα φλαβονοειδή συγκαταλέγονται μεταξύ των ισχυρότερων αντιοξειδωτικών. Ορισμένα στοιχεία υποδεικνύουν ότι ένα από τα πιο σημαντικά φλαβονοειδή, η κουερσετίνη, όταν συνδυάζεται με τη βιταμίνη C, παρέχει πιο ισχυρή προστασία έναντι του οξειδωτικού στρες.

Η κουερσετίνη υπάρχει σε μια ποικιλία φρούτων και λαχανικών όπως τα μήλα, τα κεράσια, τα κρεμμύδια, το μπρόκολο, τα μούρα, τα εσπεριδοειδή, το τσάι και τα σταφύλια. Υπολογίζεται ότι ο μέσος άνθρωπος λαμβάνει 10-100 mg κουερσετίνης καθημερινά μέσω διαφόρων πηγών [1] -ένα κιλό ωμό μπρόκολο περιέχει 32 mg και κιλό κεράσια 12 mg.

Αυτό το φλαβονοειδές εξουδετερώνει κάποιες από τις πολύ αντιδραστικές ελεύθερες ρίζες όπως το υπεροξυνιτρώδες ανιόν (peroxynitrite) και τη ρίζα του υδροξυλίου (hydroxyl radical) [2]. Γι’ αυτό και διατίθεται ως συμπλήρωμα διατροφής σε μορφή σκόνης και κάψουλας. Ωστόσο από μόνη της, η κουερσετίνη έχει χαμηλή βιοδιαθεσιμότητα, που σημαίνει ότι το σώμα την απορροφά σε μικρή ποσότητα [3].

Σε αντίθεση με τα περισσότερα διατροφικά συμπληρώματα, το μεγαλύτερο μέρος της κουερσετίνης στα τρόφιμα συνδέεται με ένα μόριο σακχάρου και αυτό το σύμπλοκο είναι γνωστό ως γλυκοσίδη. Η απορρόφηση της κουερσετίνης εξαρτάται, εν μέρει, από τη χημική δομή της γλυκοσίδης, ωστόσο διάφοροι άλλοι παράγοντες όπως η παρουσία της βιταμίνης C μπορούν να ενισχύσουν τη βιοδιαθεσιμότητά της [4]. Αυτός είναι ένας λόγος για τον οποίο τα συμπληρώματα κουερσετίνης μπορεί να περιλαμβάνουν άλλες ενώσεις, όπως είναι η βιταμίνη C και πεπτικά ένζυμα, π.χ. βρωμελαΐνη, καθώς μπορούν να αυξήσουν την απορρόφησή της. Από την άλλη μεριά, ένα από τα χαρακτηριστικά των φλαβονοειδών είναι η ικανότητά τους να παρατείνουν τη δράση της βιταμίνης C.

Μια βασική λειτουργία της βιταμίνης C είναι η μείωση ορισμένων επικίνδυνων οξειδωτικών αντιδράσεων σε ολόκληρο το ανθρώπινο σώμα. Αλλά επειδή η βιταμίνη C είναι υδατοδιαλυτή, δεν παραμένει στον οργανισμό για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αυτό περιορίζει τη δράση της και έτσι συνιστάται η συχνή λήψη της κατά τη διάρκεια της ημέρας. Τα φλαβονοειδή βελτιώνουν τη συγκέντρωση και την αποτελεσματικότητα της βιταμίνης C. Η κουερσετίνη και η διυδροκουερσετίνη, έχει βρεθεί ότι περιορίζουν την απενεργοποίηση ή την οξείδωση της βιταμίνης C, κάτι που της επιτρέπει να έχει μεγαλύτερη διάρκεια ζωής [5]. Όπως και άλλα φλαβονοειδή, η κουερσετίνη μπορεί να αλληλεπιδράσει με υδατικά και λιπόφιλα ενδογενή αντιοξειδωτικά, αυξάνοντας περαιτέρω την αντιοξειδωτική σταθεροποίηση της βιταμίνης C. Η προστασία που παρέχουν τα φλαβονοειδή σχετίζεται με την ικανότητά τους να αλληλεπιδρούν και να διεισδύουν στις κυτταρικές μεμβράνες [6] στα υδάτινα μέρη των οποίων δρα η βιταμίνη C.

Πέρα από την αντιοξειδωτική δράση, ορισμένες μελέτες -αλλά όχι όλες- έχουν δείξει ότι η κουερσετίνη μπορεί να αυξάνει την απόδοση της άσκησης και τη βιογένεση των μιτοχονδρίων [7]. Ο συνδυασμός βιταμίνης C και κουερσετίνης ενδέχεται να μειώνει τις μυικές βλάβες και την αναλογία του σωματικού λίπους σε άνδρες αθλητές [8].

Βρείτε στο Vita4you.gr μεγάλη ποικιλία σε συμπληρώματα με κουερσετίνη.

Παραπομπές

0 Σχόλια

Αφήστε Σχόλιο