Χυμός πορτοκάλι, μια υγιεινή επιλογή

0 Comment

Fresh orange juice

Ο χυμός πορτοκαλιού είναι μια συμπυκνωμένη πηγή βιταμίνης C, μιας υδατοδιαλυτής βιταμίνης που είναι ισχυρό αντιοξειδωτικό και ενισχύει την ανοσοποιητική λειτουργία [1]. 

Ποια είναι η επίδραση της βιταμίνης C στον οργανισμό;

Η βιταμίνη C βοηθά στην προώθηση του σχηματισμού των οστών, στην επούλωση των πληγών και στην υγεία των ούλων [2]. Επίσης είναι είναι απαραίτητη για τη δημιουργία του κολλαγόνου. Πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι η βιταμίνη C βοηθά ακόμα και στη διατήρηση της μυϊκής μάζας [3].

Γιατί πρέπει να πίνουμε χυμό πορτοκαλιού;

Κάτι που είναι λιγότερο γνωστό είναι ότι ο χυμός πορτοκαλιού είναι πλούσιος σε φολικό οξύ, μια βιταμίνη που απαιτείται για τη σύνθεση του DNA και υποστηρίζει την ανάπτυξη του εμβρύου [4]. Επιπλέον, αποτελεί μια εξαιρετική πηγή καλίου, το οποίο ρυθμίζει την αρτηριακή πίεση, αποτρέπει την απώλεια οστού και προστατεύει από καρδιακές παθήσεις και εγκεφαλικά επεισόδια [5]. Είναι επίσης μια καλή πηγή φλαβονοειδών και καροτενοειδών.

Μια μερίδα (240 ml) χυμού πορτοκαλιού παρέχει: 110 θερμίδες, 2 γρ. πρωτεΐνες, 26 γρ. υδατάνθρακες, το 67% της Συνιστώμενης Ημερήσιας Πρόσληψης (ΣΗΠ) για τη βιταμίνη C, το 15% της ΣΗΠ για το φολικό οξύ, το το 10% της ΣΗΠ για το κάλιο και το 6% της ΣΗΠ για το μαγνήσιο.

Τι αναφέρουν οι μελέτες;

Μια μελέτη ανέφερε ότι η κατανάλωση 590 ml χυμού πορτοκαλιού καθημερινά για 90 ημέρες αύξησε την ολική αντιοξειδωτική κατάσταση σε 24 ενήλικες με υψηλή χοληστερόλη και υψηλά τριγλυκερίδια [6].

Ο χυμός πορτοκαλιού μπορεί να αυξήσει το pH ή τα ούρα, καθιστώντας τα πιο αλκαλικά. Μελέτες δείχνουν ότι ένα πιο αλκαλικό pH ούρων μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της νεφρολιθίασης. Μια μελέτη σε 194.095 άτομα βρήκε ότι όσοι έπιναν χυμό πορτοκαλιού τουλάχιστον μία φορά την ημέρα είχαν 12% χαμηλότερο κίνδυνο ανάπτυξης πέτρας στα νεφρά από εκείνους που έπιναν λιγότερο από μία μερίδα την εβδομάδα [7].

Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι η κατανάλωση χυμού πορτοκαλιού μπορεί να μειώσει αρκετούς παράγοντες κινδύνου για καρδιακές παθήσεις, όπως η αρτηριακή πίεση και η χοληστερόλη. Για παράδειγμα, μια ανασκόπηση 19 μελετών βρήκε ότι η κατανάλωση χυμού φρούτων ήταν αποτελεσματική στη μείωση της διαστολικής αρτηριακής πίεσης [8].

Άλλες μελέτες έδειξαν ότι ο χυμός πορτοκαλιού μπορεί να μειώσει τη φλεγμονή. Μια ανασκόπηση διαπίστωσε ότι ο χυμός πορτοκαλιού έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες που μπορεί να μειώσει τα επίπεδα συγκεκριμένων φλεγμονωδών δεικτών [9]. Επιπλέον, μια μελέτη οκτώ εβδομάδων σε 22 άτομα έδειξε ότι μείωσε δείκτες φλεγμονής όπως η CRP και η IL-6 [10].

Φρέσκος φυσικός ή συσκευασμένος χυμός;

Ωστόσο, υπάρχει μια μεγάλη συζήτηση σχετικά με το αν οι χυμοί αποτελούν μέρος της υγιεινής διατροφής. Ορισμένοι επιστήμονες έχουν επισημάνει ότι οι εμπορικοί χυμοί μπορεί να μην είναι μια υγιεινή επιλογή. Αυτοί οι χυμοί αποθηκεύονται σε μεγάλες δεξαμενές για αρκετό καιρό πριν από τη συσκευασία. Ο χυμός παστεριώνεται για να αδρανοποιήσει τα ένζυμα και να σκοτώσει τα μικρόβια που διαφορετικά θα μπορούσαν να προκαλέσουν αλλοίωση. Τελικά αποθηκεύεται ως κατεψυγμένο συμπύκνωμα ενώ εξατμίζεται το μεγαλύτερο μέρος του νερού. Αυτές οι διεργασίες αφαιρούν ενώσεις που παρέχουν άρωμα και γεύση, μερικές εκ των οποίων προστίθενται αργότερα στον χυμό.

Όμως οι φρέσκοι φυσικοί χυμοί είναι ένα διαφορετικό προϊόν από τους εμπορικούς χυμούς. Αποτελούν μέρος της υγιεινής διατροφής, αν και θεωρείται πως τα φρούτα και τα λαχανικά είναι καλύτερα να τρώγονται ωμά για να μην χάνεται μέρος των φυτικών ινών τους. Στην περίπτωση του πορτοκαλιού ένας φυσικός χυμός 240 ml περιέχει 0,5 γρ. φυτικών ινών ενώ ένα πορτοκάλι βάρους 130 γρ. περιέχει 3 γρ. φυτικών ινών. Να σημειωθεί ωστόσο ότι το πορτοκάλι λόγω των οξέων του μπορεί να φθείρει την αδαμαντίνη των δοντιών. Για όσους θεωρούν ότι αυτό μπορεί να είναι πρόβλημα για τα δόντια τους, μια λύση είναι η κατανάλωση χυμού πορτοκαλιού χρησιμοποιώντας καλαμάκι.

Στο Vita4you.gr μπορείτε να βρείτε μεγάλη ποικιλία σε συμπληρώματα με βιταμίνη C.

0 Σχόλια

Αφήστε Σχόλιο