5 Βότανα για το άγχος!

0 Comment

stress

Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι κάποια βότανα μπορούν να ανακουφίσουν από τα συμπτώματα του άγχους, και επιπλέον, είναι ασφαλέστερα σε σχέση με τη φαρμακοθεραπεία, έχοντας μικρότερο κίνδυνο παρενεργειών ή συμπτωμάτων στέρησης. Να σημειωθεί, πάντως, ότι δεν είναι όλες οι μελέτες γύρω από τα βότανα υψηλής ποιότητας.

Tα ηρεμιστικά βότανα, με τη μορφή ροφήματος ή διατροφικού συμπληρώματος έχουν εξεταστεί σε ορισμένες μελέτες για την επίδρασή τους στο GABA (γάμμα-άμινο-βουτυρικό οξύ). Το GABA είναι ένας από τους βασικούς νευροδιαβιβαστές του εγκεφάλου παίζοντας σημαντικό ρόλο στην ηρεμία του κεντρικού νευρικού συστήματος.

Παρακάτω αναφέρονται πέντε δημοφιλή βότανα για τα οποία υπάρχουν επιστημονικές ενδείξεις ότι έχουν αγχολυτικά αποτελέσματα:

1. Πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούν λεβάντα για την ανακούφιση του άγχους τους. Σε ορισμένες μελέτες, η λεβάντα έχει βρεθεί ωφέλιμη για τη συνολική διάθεση, το άγχος και τον ύπνο [1, 2]. Το αιθέριο έλαιο της λεβάντας περιέχει χημικές ουσίες που ονομάζονται τερπένια και μια ανασκόπηση του 2017 πρότεινε ότι δύο από αυτά, η λιναλοόλη και ο οξικός λιναλοϋλεστέρας (linalyl acetate) μπορεί να έχουν ηρεμιστική επίδραση στον εγκέφαλο. Το αιθέριο έλαιο της λεβάντας μπορεί να είναι μια βραχυπρόθεσμη θεραπεία για διαταραχές άγχους, ωστόσο λείπουν οι μελέτες για τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις.

2. Η πασιφλόρα (passionflower ή passiflora) ενισχύει τα επίπεδα GABA στον εγκέφαλο, γεγονός που προάγει τη χαλάρωση. Η P. incarnata, θεωρείται αποτελεσματική κατά της ανησυχίας, της νευρικότητας και του άγχους. Σύμφωνα με μια ανασκόπηση των συμπληρωματικών θεραπειών το 2010, ορισμένα στοιχεία δείχνουν ότι οι επιδράσεις της P. incarnata κατά του άγχους είναι συγκρίσιμες με αυτές των βενζοδιαζεπινών που συνταγογραφούν οι γιατροί κατά του άγχους, έχοντας, μάλιστα, λιγότερες παρενέργειες [3].

3. Για πολλούς αιώνες, οι άνθρωποι έχουν χρησιμοποιήσει τη ρίζα της βαλεριάνας ως θεραπεία για προβλήματα ύπνου, άγχους και κατάθλιψης. Η ρίζα της βαλεριάνας προωθεί παρόμοια ηρεμιστικά αποτελέσματα με τη πασιφλόρα αυξάνοντας και αυτή το GABA [4]. Οι μελέτες υποδεικνύουν ότι η βαλεριάνα είναι γενικά ασφαλής, ωστόσο η λήψη του βοτάνου μαζί με αλκοόλ ή ηρεμιστικά θα μπορούσε να είναι επικίνδυνη ενώ δεν υπάρχουν πληροφορίες σχετικά με τη μακροχρόνια χρήσης της, κατά την εγκυμοσύνη και το θηλασμό.

4. Το ασβανγκάντα (Ashwagandha), το οποίο συγκαταλέγεται σε μια ομάδα βοτάνων που ονομάζονται προσαρμογόνα (adaptogens), μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των επιπέδων άγχους επηρεάζοντας τα συστήματα και τις ορμόνες που ρυθμίζουν την απόκριση στο στρες. Το βότανο έχει μακρά ιστορία χρήσης στην Αγιουρβεδική πρακτική. Μια κλινική δοκιμή οκτώ εβδομάδων που περιέλαβε 58 συμμετέχοντες βρήκε ότι το βότανο ήταν αποτελεσματικό στην αντιμετώπιση του άγχους [5]. Τα άτομα που έλαβαν 600 mg Ashwagandha είχαν λιγότερη κορτιζόλη και ανέφεραν βελτιωμένο ύπνο και λιγότερο στρες σε σχέση με την ομάδα του εικονικού φαρμάκου.

5. Το χαμομήλι επίσης χρησιμοποιείται για την ανακούφισητου άγχους. Μια κλινική δοκιμή το 2016 διερεύνησε την αποτελεσματικότητα και την ασφάλειά του ως θεραπεία για τη γενικευμένη αγχώδη διαταραχή. Οι 93 συμμετέχοντες λάμβαναν 1.500 mg χαμομηλιού καθημερινά για 12 εβδομάδες και στη συνέχεια μερικοί εξακολούθησαν να λαμβάνουν χαμομήλι για τις επόμενες 26 εβδομάδες, ενώ οι υπόλοιποι άλλαξαν σε εικονικό φάρμακο. Το χαμομήλι μείωσε τα συμπτώματα της μέτριας και σοβαρής αγχώδους διαταραχής. Μείωσε επίσης το ποσοστό υποτροπής αλλά το αποτέλεσμα αυτό δεν ήταν στατιστικά σημαντικό [6].

Σημειώστε ότι, όπως συμβαίνει και με τα συνταγογραφούμενα φάρμακα, ορισμένα φυτικά προϊόντα μπορούν να προκαλέσουν παρενέργειες. Μπορεί επίσης να χρειαστούν περισσότερο χρόνο για να έχουν αποτελέσματα. Μην χρησιμοποιείτε τα βότανα για την αντικατάσταση οποιουδήποτε φαρμάκου και μην τα συνδυάζετε με άλλα φάρμακα. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μην τα λαμβάνετε μαζί με φάρμακα που έχουν επίδραση στο GABA, όπως τα αντικαταθλιπτικά και οι βενζοδιαζεπίνες. Επικοινωνήστε με τον γιατρό σας πριν ξεκινήσετε μια φυσική θεραπεία, ειδικά εάν είστε έγκυος ή θηλάζετε.

Βρείτε στο Vita4you.gr μεγάλη ποικιλία σε βότανα για άγχος!

 

Παραπομπές

  1. Lavender and the Nervous System.
  2. Silexan, an orally administered Lavandula oil preparation, is effective in the treatment of ‘subsyndromal’ anxiety disorder: a randomized, double-blind, placebo controlled trial.
  3. Passionflower in the treatment of generalized anxiety: a pilot double-blind randomized controlled trial with oxazepam.
  4. GABA A receptors as in vivo substrate for the anxiolytic action of valerenic acid, a major constituent of valerian root extracts.
  5. Adaptogenic and Anxiolytic Effects of Ashwagandha Root Extract in Healthy Adults: A Double-blind, Randomized, Placebo-controlled Clinical Study.
  6. Long-term chamomile (Matricaria chamomilla L.) treatment for generalized anxiety disorder: A randomized clinical trial.

 

0 Σχόλια

Αφήστε Σχόλιο