Μελατονίνη και Βαλεριάνα για την Αϋπνία!

0 Comment

sleep

Όλοι λίγο πολύ έχουμε περάσει κάποιες ανήσυχες νύχτες όπου η αϋπνία μας έχει χτυπήσει την πόρτα και έμεινε μαζί μας για ώρες! Είτε από την υπερένταση, είτε από αγωνία, είτε από άκρατο ενθουσιασμό, είτε ακόμα από το σύνδρομο του jet lag μετά από κάποιο μεγάλο ταξίδι, ένα ατέλειωτο βράδυ δεν αποτελεί μια ωραία εμπειρία όταν σε βρίσκει να στριφογυρνάς στο κρεβάτι σου!

Μολονότι κάτι τέτοιο μπορεί να αποτελέσει μεμονωμένο περιστατικό, τι γίνεται όταν η αϋπνία γίνει συνήθεια; Μπορεί η μελατονίνη και η βαλεριάνα να είναι ο ιδανικός συνδυασμός για αυτό το πρόβλημα; Είναι ασφαλής η λήψη τους και για πόσο διάστημα μπορούμε να τις καταναλώνουμε;

Μελατονίνη

Το σώμα μας παράγει φυσικά μελατονίνη. Δεν προκαλεί υπνηλία, αλλά καθώς τα επίπεδά της αυξάνονται όσο έρχεται το βράδυ, μπαίνουμε σε μια κατάσταση ηρεμίας που προωθεί τον ύπνο, εξηγεί ο ειδικός σε θέματα ύπνου Luis F. Buenaver του Πανεπιστημίου Johns Hopkins (1).

Παρόλα αυτά, σχεδόν όλοι κάποια στιγμή μπορεί να αντιμετωπίσουν δυσκολίες με τον ύπνο τους. Αν κάτι τέτοιο συνεχιστεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, μπορείτε να δοκιμάστε κάποιο συμπλήρωμα με μελατονίνη. Οι έρευνες δείχνουν ότι κάτι τέτοιο βοηθάει άτομα με αϋπνία να κοιμηθούν πιο γρήγορα, ειδικά εκείνους που καταφέρνουν να κοιμηθούν πολύ αργά, με αποτέλεσμα να σηκώνονται επίσης αργά το πρωί.  

Εάν η μελατονίνη συνεχίζει να μην σας βοηθάει μετά από μια ή δυο εβδομάδες διακόψτε τη χρήση της και απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό. Εάν πάλι δείτε αποτέλεσμα μπορείτε να συνεχίσετε για έναν με δυο μήνες, μέχρι να μπει ο οργανισμός σας σε ένα πρόγραμμα.

Μελατονίνη: Αλληλεπιδράσεις και παρενέργειες

Η λήψη μελατονίνης δεν ενδείκνυται σε εγκυμοσύνη και θηλασμό, καθώς και σε αυτοάνοσα ή κατάθλιψη. Σε περίπτωση που βρίσκεστε σε αγωγή για διαβήτη ή υπέρταση, συμβουλευτείτε τον γιατρό σας, καθώς συμπλήρωμα μελατονίνης μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα ζαχάρου και την αρτηριακή πίεση (1)!

Βαλεριάνα

Τι είναι η βαλεριάνα;

Η βαλεριάνα είναι ένα από τα πιο γνωστά βότανα για ύπνο και συναντάται κυρίως στην Ευρώπη, αλλά και σε μερικές περιοχές της Ασίας και της Βόρειας Αμερικής. Χρησιμοποιείται πολύ συχνά για διαταραχές ύπνου και κυρίως για την αντιμετώπιση της αϋπνίας. Δεν είναι λίγοι αυτοί που την επιλέγουν για χαλάρωση, σαν μια φυτική λύση για στρες και άγχος. Κατά κύριο λόγο τα σκευάσματα που κυκλοφορούν προέρχονται από τη ρίζα του φυτού.

Βαλεριάνα για ύπνο

Μέχρι σήμερα πολλές έρευνες έχουν γίνει για την επίδραση της βαλεριάνας στην αϋπνία. Οι περισσότερες έχουν δείξει ότι μπορεί να μειώσει τον χρόνο που χρειαζόμαστε για να αποκοιμηθούμε κατά 15-20΄. Επιπλέον, η βαλεριάνα φαίνεται να βελτιώνει και την ποιότητα του ύπνου. Η λήψη της 2 ώρες πριν τον ύπνο δείχνει να έχει καλύτερο αποτέλεσμα. Ανάλογα με τον οργανισμό μπορεί να χρειαστούν από μερικές μέρες έως και κάποιες εβδομάδες συνεχούς λήψης για να φανεί η αποτελεσματικότητα του βοτάνου (2).

Την βαλεριάνα μπορούμε να την βρούμε αποξηραμένη και να φτιάξουμε ένα αφέψημα προκειμένου να χαλαρώσουμε και να προετοιμαστούμε για ύπνο, αλλά και σαν χάπι όπου η συγκέντρωσή της είναι πολύ μεγαλύτερη.

Βαλεριάνα: αλληλεπιδράσεις και παρενέργειες

Η βαλεριάνα ενδεχομένως να προκαλέσει ζαλάδες, πονοκέφαλο, στομαχικές διαταραχές ή έντονη υπνηλία. Επειδή ακριβώς μπορεί να νιώθουμε πιο ληθαργικοί καλό είναι να αποφύγουμε την οδήγηση ή τις επικίνδυνες χειρονακτικές εργασίες μετά την λήψη της. Επιπλέον, καλό είναι να την αποφύγουμε αν έχουμε προβλήματα με το συκώτι μας (3). Απαγορεύεται η λήψη της σε εγκυμοσύνη και θηλασμό, καθώς δεν υπάρχουν αρκετές έρευνες για αυτό.

Η βαλεριάνα είναι πολύ πιθανό να αλληλεπιδράσει με φάρμακα που ενδεχομένως παίρνουμε. Είναι πολύ πιθανό να αυξήσει τη δράση από άλλα ηρεμιστικά ή υπνωτικά χάπια, ενώ αλληλεπιδρά με το αλκοόλ, με αντικαταθλιπτικά και με φυτικά συμπληρώματα για βελτίωση της διάθεσης όπως είναι το St. John’s Wort (3). Επειδή η βαλεριάνα κατευνάζει το κεντρικό νευρικό σύστημα, η χρήση της πρέπει να σταματάει δυο εβδομάδες πριν από κάποιο προγραμματισμένο χειρουργείο, ώστε να μην υπάρξει πρόβλημα με την αναισθησία ή κάποιο φάρμακο που επίσης επηρεάζει το κεντρικό νευρικό σύστημα.

Μελατονίνη και Βαλεριάνα

Πλέον πολλά σκευάσματα συνδυάζουν την βαλεριάνα με την μελατονίνη για μέγιστο αποτέλεσμα. Μαζί φαίνεται να έχουν καλύτερο και πιο γρήγορο αποτέλεσμα απ’ ότι το καθένα μόνο του και υπόσχονται έναν ήρεμο ύπνο!

Στο Vita4you.gr θα βρείτε μεγάλη ποικιλία σε προϊόντα για αϋπνία!

Πηγές

(1)https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/melatonin-for-sleep-does-it-work

(2)https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-870/valerian  

(3)https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/insomnia/expert-answers/valerian/faq-20057875

0 Σχόλια

Αφήστε Σχόλιο