Βότανα για χαλάρωση: Βαλεριάνα και Μελισσόχορτο

0 Comment

Valerian and lemon balm tea

Η βαλεριάνα και το μελισσόχορτο καταπραΰνουν τη νευρικότητα, το στρες και το άγχος. Μπορούν να σας βοηθήσουν να χαλαρώσετε, να ενισχύσετε τη διάθεσή σας και να κοιμηθείτε καλύτερα. Η βαλεριάνα έχει αποδειχθεί ότι βοηθάει στον ύπνο και το μελισσόχορτο ότι ηρεμεί το νευρικό σύστημα.

Τι είναι η βαλεριάνα;

Η βαλεριάνα (Valeriana officinalis L.) έχει χρησιμοποιηθεί από την αρχαιότητα για να προωθήσει την ηρεμία και να βελτιώσει τον ύπνο. Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, χρησιμοποιήθηκε στην Αγγλία για να ανακουφίσει από το άγχος των αεροπορικών επιδρομών. Η ρίζα της βαλεριάνας αυξάνει τα επίπεδα του νευροδιαβιβαστή GABA (γ-αμινοβουτυρικό οξύ) στον εγκέφαλο, το οποίο έχει αγχολυτική επίδραση. Το βότανο περιέχει χημικές ενώσεις, όπως το βαλεριανικό οξύ και το ισοβαλερικό οξύ που μπορούν να προωθήσουν τον ύπνο και να μειώσουν το άγχος [1]. Το βαλεριανικό οξύ έχει βρεθεί ότι αναστέλλει τη διάσπαση του GABA, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται συναισθήματα ηρεμίας. 

Η βαλεριάνα περιέχει επίσης τα αντιοξειδωτικά εσπεριδίνη και λιναρίνη, τα οποία φαίνεται να έχουν κατασταλτικές και βελτιωτικές ιδιότητες ύπνου [2]. Αυτές οι ενώσεις μπορεί να αναστέλλουν την υπερβολική δραστηριότητα της αμυγδαλής, ένα μέρος του εγκεφάλου που επεξεργάζεται το φόβο και τις συναισθηματικές αντιδράσεις απέναντι στο άγχος.

Τι είναι το μελισσόχορτο;

Το μελισσόχορτο (Melissa officinalis L. ή Lemon balm) είναι ένα αρωματικό βότανο που προέρχεται από την ίδια οικογένεια με τη μέντα και παραδοσιακά χρησιμοποιείται για τη βελτίωση της διάθεσης. Μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση του στρες και του άγχους.

Μια διπλά τυφλή, ελεγχόμενη με εικονικό φάρμακο μελέτη 18 ατόμων [3] διαπίστωσε ότι η λήψη μελισσόχορτου μείωσε τις αρνητικές επιδράσεις του ψυχολογικού στρες στη διάθεση. Οι συμμετέχοντες που πήραν το βότανο ανέφεραν αυξημένη αίσθηση ηρεμίας και μειωμένα συναισθήματα εγρήγορσης.

Μια άλλη μελέτη εξέτασε τη διάθεση και τις επιδράσεις τροφίμων που περιέχουν μελισσόχορτο [4]. Το συμπλήρωμα αναμείχθηκε σε ένα ρόφημα και σε γιαούρτι μαζί με φυσικά ή τεχνητά γλυκαντικά. Οι συμμετέχοντες και στις δύο ομάδες ανέφεραν θετικά αποτελέσματα σε διάφορες πτυχές της διάθεσης, συμπεριλαμβανομένων των μειωμένων επιπέδων άγχους.

O συνδυασμός των δύο βοτάνων

Η βαλεριάνα, παρότι είναι ένα ήπιο βοηθητικό του ύπνου, έχει,επίσης, το ενδιαφέρον αποτέλεσμα να ηρεμεί τους ανθρώπους όταν είναι ανήσυχοι. Η προσθήκη μελισσόχορτου δημιουργεί έναν ευέλικτο συνδυασμό που μπορεί να ληφθεί τις βραδινές ώρες και σε ελαφρύτερες δόσεις κατά τη διάρκεια της ημέρας για χαλάρωση και καλύτερη διάθεση. Ο συνδυασμός έχει αξιολογηθεί στην περίπτωση της υπερκινητικότητας των παιδιών. 

Μια πολυκεντρική μελέτη εξέτασε την αποτελεσματικότητα βαλεριάνας / μελισσόχορτου σε 918 παιδιά ηλικίας κάτω των 12 ετών που είχαν ανησυχία και δυσκολία στον ύπνο. Τα συμπτώματα μειώθηκαν με τη βελτίωση να είναι, κατά μέσο όρο, 38%. Τόσο οι γονείς όσο και οι ερευνητές αξιολόγησαν την αποτελεσματικότητα ως «πολύ καλή» ή «καλή» (60,5% και 67,7% αντίστοιχα) ενώ δεν εμφανίστηκαν ανεπιθύμητες ενέργειες [5].

Μια άλλη μελέτη, σε 169 παιδιά με υπερκινητικότητα και έλλειμμα προσοχής, συνδύασε τα δύο βότανα σε μια δόση 640 mg βαλεριάνας και 320 mg μελισσόχορτου καθημερινά, τις βραδινές ώρες. Οι αξιολογήσεις από τους γονείς και τους παιδιάτρους έδειξαν ότι τα προβλήματα εστίασης, υπερκινητικότητας, παρορμητικότητας και ύπνου μειώθηκαν σημαντικά για την πλειονότητα των παιδιών [6].

Ο συνδυασμός έχει εξεταστεί και σε μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες. Σε μια κλινική δοκιμή που δημοσιεύθηκε το 2020 και περιέλαβε 100 γυναίκες, ηλικίας 50-60 ετών, με διαταραχές ύπνου, ο συνδυασμός 160 mg βαλεριάνας και 80 mg μελισσόχορτου δυο φορές την ημέρα, για ένα μήνα, είχε ως αποτέλεσμα τη βελτίωση των συμπτωμάτων στο 36% της πειραματικής ομάδας και μόνο στο 8% της ομάδας του εικονικού φαρμάκου [7].

Στο Vita4you.gr θα βρείτε μεγάλη ποικιλία σε βότανα για το άγχος!

Παραπομπές

  1. GABA A Receptors as in Vivo Substrate for the Anxiolytic Action of Valerenic Acid, a Major Constituent of Valerian Root Extracts.
  2. Sedative and sleep-enhancing properties of linarin, a flavonoid-isolated from Valeriana officinalis.
  3. Attenuation of Laboratory-Induced Stress in Humans After Acute Administration of Melissa Officinalis (Lemon Balm).
  4. Anti-Stress Effects of Lemon Balm-Containing Foods.
  5. A Combination of Valerian and Lemon Balm Is Effective in the Treatment of Restlessness and Dyssomnia in Children.
  6. Hyperactivity, Concentration Difficulties and Impulsiveness Improve During Seven Weeks’ Treatment With Valerian Root and Lemon Balm Extracts in Primary School Children.
  7. Effect of Valerian and Lemon Balm Combined Capsules, On Postmenopausal Sleep Disorder, a Triple Blind Randomized Placebo Control Clinical Trial.
0 Σχόλια

    Αφήστε Σχόλιο