Σελήνιο: Ποια τα οφέλη του και πού θα το βρεις!

0 Comment

selenium

Τα τελευταία χρόνια έχει αποσπάσει μεγάλη προσοχή και όχι άδικα. Ολοένα και περισσότερες μελέτες παρουσιάζουν τον καταλυτικό ρόλο του σεληνίου σε πολλές και σημαντικές λειτουργίες του οργανισμού μας.

Τι είναι το σελήνιο;

Το σελήνιο είναι ένα απαραίτητο ιχνοστοιχείο για τη φυσιολογική λειτουργία του οργανισμού με ισχυρή αντιοξειδωτική δράση. Τα ένζυμα που περιέχουν σελήνιο συντίθενται στα κύτταρά μας και αποτελούν τα κυριότερα αντιοξειδωτικά που βοηθούν στην εξουδετέρωση των ελευθέρων ριζών.

Επιπλέον, το σελήνιο φαίνεται να έχει συνεργιστική δράση με άλλα αντιοξειδωτικά, όπως η βιταμίνη Ε. Πιο συγκεκριμένα, μελέτες έχουν δείξει ότι η βιταμίνη Ε αυξάνει την απορρόφηση του σεληνίου, ενώ παράλληλα προσφέρει έξτρα αντιοξειδωτική προστασία.

Οι δράσεις του σεληνίου πραγματοποιούνται κυρίως μέσω πρωτεϊνών που περιέχουν σελήνιο, των σεληνοπρωτεϊνών. Αυτές οι πρωτεΐνες έχουν ισχυρή αντιοξειδωτική δράση και εμπλέκονται σε σημαντικές λειτουργίες του οργανισμού μας, όπως η ομοιόσταση της θυρεοειδικής ορμόνης, η σύνθεση του DNA καθώς και η ανοσολογική απόκριση.

Σελήνιο: Οφέλη για την υγεία

  • Σελήνιο και Ανοσοποιητικό σύστημα

Το σελήνιο βρίσκεται φυσιολογικά σε ιστούς του ανοσολογικού συστήματος, όπως ο σπλήνας και οι λεμφαδένες. Η συμπλήρωση της διατροφής με σελήνιο μπορεί να διεγείρει τον πολλαπλασιασμό κυττάρων του ανοσοποιητικού.

  • Σελήνιο και Ιώσεις

Η έλλειψη σεληνίου έχει συνδεθεί με την εμφάνιση, τη μολυσματικότητα και την εξέλιξη ορισμένων ιογενών λοιμώξεων.

  • Σελήνιο, Αναπαραγωγή και Ανδρική γονιμότητα

Το σελήνιο συνδέεται με την επιτυχημένη αναπαραγωγή, καθώς η έλλειψή του έχει συσχετιστεί με πρόωρες αποβολές. Είναι επίσης απαραίτητο για την ανδρική γονιμότητα  που απαιτείται για τη βιοσύνθεση της τεστοστερόνης, τον σχηματισμό και τη φυσιολογική ανάπτυξη των σπερματοζωαρίων.

  • Σελήνιο και Εγκεφαλική λειτουργία

Μελέτες έδειξαν ότι η συμπλήρωση της διατροφής με σελήνιο μείωσε τις επιληπτικές κρίσεις σε παιδιά, ενώ τα χαμηλά επίπεδά του  σε ηλικιωμένους συσχετίζονται με την εμφάνιση άνοιας και την εξασθένηση της γνωσιακής λειτουργίας.

  • Σελήνιο και Θυρεοειδής

Tο σελήνιο ενεργοποιεί το ένζυμο που βοηθά στη μετατροπή των θυρεοειδικών ορμονών και συγκεκριμένα της θυροξίνης (Τ4) σε τριιωδοθυρονίνη (T3). Η έλλειψή του συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης ασθενειών του θυρεοειδούς, όπως η αυτοάνοση θυρεοειδίτιδα Hashimoto και ο υποθυρεοειδισμός.

  • Σελήνιο και Καρδιοαγγειακό σύστημα

Το σελήνιο μπορεί να δράσει προστατευτικά έναντι των καρδιαγγειακών παθήσεων. Η υπεροξειδάση της γλουταθειόνης μπορεί να καταπολεμήσει την οξείδωση των λιπιδίων και να μειώσει έτσι τη θρόμβωση του αίματος.

Σελήνιο: Σε ποιες τροφές υπάρχει;

Στην πρώτη θέση βρίσκονται τα φιστίκια Βραζιλίας (Brazil nuts). Ένας καρπός αποδίδει περίπου 95μg σεληνίου, ποσότητα που καλύπτει τη συνιστώμενη ημερήσια δόση σε σελήνιο!

Άλλες πηγές είναι το ψάρι και τα θαλασσινά, το συκώτι, το κόκκινο κρέας και τα πουλερικά, διάφορα τρόφιμα φυτικής προέλευσης, όπως δημητριακά, καρποί, σπόροι και λαχανικά.

Ένα πολύτιμο ιχνοστοιχείο απαραίτητο για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού!

Μπορείτε να αυξήσετε την πρόσληψη σεληνίου, καταναλώνοντας καθημερινά, τρόφιμα που αποτελούν πλούσιες πηγές του. Εάν η διατροφή σας χρειάζεται ‘‘ενίσχυση’’ ή οι ανάγκες σας είναι μεγαλύτερες, τότε μπορείτε να εμπλουτίσετε τη διατροφής σας σε σελήνιο, επιλέγοντας το κατάλληλο συμπλήρωμα διατροφής με σελήνιο.

 

Βιβλιογραφία

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31142256

http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/1727

 

0 Σχόλια

    Αφήστε Σχόλιο