Η Γλουταμίνη στον αθλητισμό: Ιδιότητες και Παρενέργειες

0 Comment

glutamine

Τελευταία η γλουταμίνη έχει αρχίσει να τραβάει το ενδιαφέρον του αθλητικού κοινού, ενώ δεν είναι λίγες και οι έρευνες που έχουν διεξαχθεί γύρω από τη συμβολή της στον αθλητισμό. Τι ακριβώς όμως είναι, ποια η χρησιμότητά της στον οργανισμό και πόσο απαραίτητη είναι τελικά στον οργανισμό;

Τι είναι η γλουταμίνη

Η γλουταμίνη είναι ένα μη απαραίτητο αμινοξύ που συνήθως υπάρχει σε αφθονία στο σώμα. Όπως όλα τα αμινοξέα, αποτελεί δομικό συστατικό των πρωτεϊνών, ενώ φαίνεται να παίζει σημαντικό ρόλο στην υγεία του εντέρου και του ανοσοποιητικού. Εντοπίζεται κυρίως στους μύες, όπου και αποθηκεύεται και στην κυκλοφορία του αίματος. 

Γλουταμίνη για αθλητές

Τα επίπεδα της γλουταμίνης στο αίμα συχνά πέφτουν σε καταστάσεις stress, φλεγμονής ή τραυματισμών. Μάλιστα σε αθλητές που υποβάλλονται σε έντονη προπόνηση ή συμμετέχουν σε αγώνες αντοχής, τα επίπεδα της γλουταμίνης στο αίμα εμφανίζονται μειωμένα. Δεδομένου ότι το αμινοξύ αυτό αποτελεί πολύτιμο καύσιμο για τα κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος, η μείωσή του ενδεχομένως να οδηγήσει σε εξασθένηση του οργανισμού, κάνοντάς τον πιο επιρρεπή σε λοιμώξεις. 

Γλουταμίνη: Οφέλη

Σε έρευνα που έγινε σε αθλητές μεγάλων αποστάσεων όπως ο Μαραθώνιος, τα επίπεδα γλουταμίνης στο πλάσμα έπεσαν κατά 20% μια ώρα μετά τον αγώνα. Η λήψη γλουταμίνης μετά την άσκηση φάνηκε να έχει καλή επίδραση στις μεταγενέστερες λοιμώξεις. (1) Για το λόγο αυτό συχνά συνίσταται συμπλήρωμα γλουταμίνης σε αθλητές αντοχής, οι οποίοι βρίσκονται σε κίνδυνο κρυολογήματος ή ασθένειας αρκετές μέρες μετά τον αγώνα. 

Αρκετές έρευνες δείχνουν ότι η γλουταμίνη βοηθά στην αποκατάσταση μετά την άσκηση, καθώς συμβάλλει στη σύνθεση γλυκογόνου και γλουταθειόνης, ενώ εμποδίζει τη συσσώρευση αμμωνίας. Η επίδραση της γλουταμίνης στο έντερο συμβάλλει στην καλύτερη απορρόφηση των υγρών και των ηλεκτρολυτών. Φαίνεται ότι όταν συνδυάζεται με υδατάνθρακες έχει καλύτερη επίδραση στην κούραση, αλλά και στην απόδοση!

Γλουταμίνη και έντερο

Η ανεπάρκεια γλουταμίνης ενδέχεται να οδηγήσει και σε προβλήματα στο έντερο. Η γλουταμίνη ενισχύει τον εντερικό φραγμό και αποτρέπει τη διέλευση βακτηρίων και τοξινών ή ακόμα και πρωτεϊνών που δεν έχουν διασπαστεί αρκετά με την πέψη. Επιπλέον, βοηθά στην καλύτερη απορρόφηση των ηλεκτρολυτών και των υγρών που το σώμα έχει ανάγκη στην άσκηση.

Γλουταμίνη – τροφές

Η γλουταμίνη συναντάται σε πλήθος τροφών υψηλών σε πρωτεΐνες, όπως κόκκινο κρέας, κοτόπουλο, ψάρι, αυγά, γαλακτοκομικά προϊόντα, αλλά και αρκετές φυτικές τροφές όπως το λάχανο, τα φασόλια, το σπανάκι, τα φυστίκια, το κριθάρι, τα παντζάρια κ.ά. 

Ως εκ τούτου, οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες τους από τις τροφές! Ωστόσο, ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται κατά το μαγείρεμα, καθώς αυτό μπορεί να καταστρέψει μεγάλο μέρος του αμινοξέος, ειδικά στα τρόφιμα φυτικής προέλευσης.

Γλουταμίνη: Παρενέργειες

Προσοχή θα πρέπει να δοθεί στην παρατεταμένη λήψη γλουταμίνης, ειδικά αν αυτή γίνεται σε υψηλές δόσεις, καθώς κάτι τέτοιο μπορεί να επηρεάσει την ικανότητα του οργανισμού να επεξεργάζεται τα αμινοξέα. Θα πρέπει να αποφεύγεται από άτομα που παρουσιάζουν επιληπτικές κρίσεις, μανιακά συμπτώματα, κίρρωση ή άλλη σοβαρή ηπατοπάθεια, έχουν ευαισθησία στο γλουταμινικό μονονάτριο ή έχουν κάνει μεταμόσχευση μυελού των οστών. Επιπλέον, θα πρέπει να αποφεύγεται η παράλληλη λήψη της με λακτουλόζη. (2)

Γενικά, οι περισσότεροι ερευνητές συμφωνούν πως αν η λήψη γλουταμίνης είναι αρκετή μέσω της διατροφής, ο οργανισμός μπορεί να ανταπεξέλθει στις ανάγκες που προκύπτουν κατά την άθληση. Οι περιπτώσεις στις οποίες φάνηκαν να αυξάνονται αυτές είναι σε καταστάσεις stress, τραυματισμού και έντονης αθλητικής δραστηριότητας. Γι’ αυτό θα ήταν καλό να συζητήσετε για την συμπληρωματική της λήψη με κάποιον ειδικό.

Στο Vita4you.gr θα βρείτε μεγάλη ποικιλία σε συμπληρώματα με γλουταμίνη

 

 

Βιβλιογραφία

1.https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0899900797830365

2.https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-878/glutamine

 

0 Σχόλια

    Αφήστε Σχόλιο