Ηλίαση, συμπτώματα και αντιμετώπιση

0 Comment

  hliash

Η ηλίαση και η θερμοπληξία αποτελούν αρκετά συχνές καταστάσεις κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Η ζέστη και η παρατεταμένη έκθεση στον ήλιο, εάν και είναι κάτι που αναζητούμε και απολαμβάνουμε όλοι τώρα το καλοκαίρι, μπορεί να γίνει και επικίνδυνη, εάν δεν προσέξουμε και δεν πάρουμε τις απαραίτητες προφυλάξεις.

Τι είναι η ηλίαση;

Η ηλίαση αποτελεί τον πιο κοινό τύπο θερμοπληξίας. Προκαλείται από την παρατεταμένη έκθεση στον ήλιο (θερμική ακτινοβολία), η οποία, πολλές φορές, μπορεί να οδηγήσει και σε θερμική εξάντληση.  Συνήθως, παρατηρείται αύξηση της θερμοκρασίας του σώματος, λόγω αδυναμίας ρύθμισής της,  με αποτέλεσμα την υπερθέρμανση του οργανισμού.

Φυσιολογικά το σώμα έχει ορισμένους μηχανισμούς τους οποίους κινητοποιεί για να αντισταθμίσει την αυξημένη θερμοκρασία περιβάλλοντος και να αποφύγει την αύξηση της εσωτερικής του θερμοκρασίας. Οι μηχανισμοί αυτοί περιλαμβάνουν την αύξηση της διαμέτρου των αγγείων, την αύξηση του ρυθμού της αναπνοής και την έντονη εφίδρωση. Όλα τα παραπάνω βοηθούν το σώμα να δροσιστεί και να αποβάλλει γρήγορα θερμότητα, διατηρώντας έτσι τη φυσιολογική θερμοκρασία του σώματος περίπου στους 36,6°C.

Στην περίπτωση της ηλίασης λόγω μεγάλης και παρατεταμένης έκθεσης σε υψηλή θερμοκρασία και αυξημένη υγρασία, το σώμα αδυνατεί να ρυθμίσει την εσωτερική του θερμοκρασία. Ο ιδρώτας, που φυσιολογικά δροσίζει το σώμα, λόγω της μεγάλης υγρασίας, αδυνατεί να εξατμιστεί και έτσι το σώμα πλέον δεν μπορεί να δροσιστεί. Το αποτέλεσμα είναι να αυξάνεται η θερμοκρασία του σώματος και να δημιουργείται πονοκέφαλος και πυρετός και μια σειρά από άλλα συμπτώματα.

Ποια είναι τα συμπτώματα της ηλίασης;

Τα συμπτώματα της ηλίασης, ανάλογα τη βαρύτητα της ηλίασης, μπορούν να διαρκέσουν έως 2 ημέρες. Όμως, ο οργανισμός είναι πιθανό να συνέλθει από την ηλίαση από 2 μήνες έως 1 χρόνο [1]. Τα συμπτώματα, που οφείλονται στην αδυναμία λειτουργίας των θερμορυθμιστικών μηχανισμών του σώματος, είναι:

  • Πυρετός
  • Δέκατα και πονοκέφαλος
  • Ξηρό δέρμα
  • Ταχυκαρδία
  • Προβλήματα εφίδρωσης
  • Κράμπες
  • Γρήγορη αναπνοή
  • Ζαλάδα
  • Ναυτία
  •  Εμετός

Σε ακραίες περιπτώσεις και εφόσον δεν αναγνωριστεί και αντιμετωπιστεί εγκαίρως, η ηλίαση μπορεί να γίνει επικίνδυνη, προκαλώντας βλάβες στο νευρικό σύστημα και σε ζωτικές λειτουργίες. Ακραία συμπτώματα σοβαρής ηλίασης αποτελούν σύγχυση, σπασμοί, νευρικότητα, ναυτία, σύγχυση ομιλίας και αντίληψης, ψευδαισθήσεις, απώλεια συνείδησης και ζάλη.

Ομάδες κινδύνου

   Εάν και όλοι διατρέχουν υψηλό κίνδυνο για ηλίαση, μετά από παρατεταμένη έκθεση, υπάρχουν ορισμένες ομάδες πληθυσμού που είναι πιο ευπαθείς και θα πρέπει να δίνεται μεγαλύτερη προσοχή, όπως τα ηλικιωμένα άτομα, τα παιδιά, άτομα με καρδιαγγειακά προβλήματα, κυστική ίνωση ή διαβήτη.

Τρόποι αντιμετώπισης της ηλίασης

Σε περίπτωση που υπάρχει υπόνοια ή εκδηλώσετε οποιοδήποτε σύμπτωμα που σας παραπέμπει στην ηλίαση, τότε:

  • Απομακρυνθείτε απευθείας από τον ήλιο και προσεγγίστε ένα δροσερό και σκιερό μέρος. Ιδανικά επιλέξτε ένα μέρος με κλιματισμό.
  • Φροντίστε για άμεση ενυδάτωση, καταναλώνοντας άφθονο νερό.
  • Δροσίστε με κρύα πανιά τον αυχένα, το πρόσωπο και γενικά το σώμα.
  • Ξαπλώστε και ανασηκώστε ελαφρά το κεφάλι.
  • Επιλέξτε ένα δροσερό μπάνιο και στη συνέχεια διατηρήστε τον οργανισμό σας επαρκώς ενυδατωμένο, καταναλώνοντας πολλά υγρά, φρούτα και λαχανικά.

Πρόληψη της ηλίασης

Σε κάθε περίπτωση, η καλύτερη θεραπεία είναι η πρόληψη. Για να αποφύγετε την ηλίαση και τη θερμοπληξία είναι σημαντικό να τηρούνται τους καλοκαιρινούς μήνες κάποιες οδηγίες, ώστε το σώμα να διατηρεί τη φυσιολογική θερμοκρασία του.

  • Προσπαθήστε να μην εκτίθεστε στον ήλιο πολλές ώρες.
  • Προσέξτε το ρουχισμό σας, επιλέξτε ελαφριά και ανοιχτόχρωμα ρούχα.
  • Ενυδατώστε τακτικά τον οργανισμό σας. Η κατανάλωση καφεΐνης και τα αλκοολούχων ποτών δεν βοηθούν στην ενυδάτωση του οργανισμού.
  • Μπορείτε να προβείτε σε λήψη ηλεκτρολυτών, οι οποίοι παράγουν ενέργεια και συνεισφέρουν στην καλύτερη ενυδάτωση του οργανισμού.
  • Σημαντική είναι, εξίσου, η τήρηση μιας ενυδατικής διατροφής, η οποία θα περιλαμβάνει πολλά φρούτα και λαχανικά, ενδεικτικά προτιμήστε το καρπούζι, το πεπόνι και τα αγγούρια.
  • Η άσκηση σε εξωτερικό χώρο με υψηλή θερμοκρασία καλύτερα να αποφεύγεται. 

Για ευχάριστες και ασφαλείς διακοπές λοιπόν, μην εκτίθεστε υπερβολικά στον ήλιο και αποφύγετε τις μεσημεριανές ώρες έκθεσης, όπου η θερμοκρασία περιβάλλοντος είναι ιδιαίτερα αυξημένη.

Πηγές

  1. Heat Stroke (Hyperthermia)

 

0 Σχόλια

    Αφήστε Σχόλιο