Πόσες φορές έχουμε ακούσει για τη σημασία της κατανάλωσης πρωινού γεύματος, είτε ως παιδιά είτε ως ενήλικες; Εάν και η συχνή κατανάλωση γευμάτων έχει αποτελέσει πολλές φορές στο παρελθόν αντικείμενο έρευνας, το πρωινό γεύμα φαίνεται να ξεχωρίζει μεταξύ άλλων. Γιατί όμως το πρωινό αποτελεί ένα τόσο σημαντικό γεύμα που δεν πρέπει να παραλείπεται?

  Η λέξη πρωινό στα λατινικά (breakfast), προέρχεται από τα επιμέρους συνθετικά “break” που σημαίνει σπάζω και “fast” που σημαίνει νηστεία. Κατά τη διάρκεια του ύπνου το σώμα καταναλώνει θρεπτικά συστατικά που πρέπει να αναπληρωθούν το πρωί για την εύρυθμη λειτουργία του καθ΄ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Η έλλειψη ενέργειας, λόγω παράλειψης πρωινού, εκλαμβάνεται από τον εγκέφαλο ως κατάσταση νηστείας, κινητοποιώντας τις αποθήκες του οργανισμού για την κάλυψη των ημερήσιων ενεργειακών και θρεπτικών αναγκών. Αντιθέτως, ένα ισορροπημένο πρωινό παρέχει στον οργανισμό όλα τα απαραίτητα στοιχεία για ένα γεμάτο ξεκίνημα.

  Η σημασία του πρωινού στις μαθητικές επιδόσεις είναι πολύ σημαντική. Πολλές μελέτες έχουν αναδείξει ότι το άτομα που καταναλώνουν συστηματικά πρωινό, ιδιαίτερα κατά την εφηβική και παιδική ηλικία, είχαν μεγαλύτερη ικανότητα συγκέντρωσης, καλύτερη οπτική απομνημόνευση, καθώς και καλύτερη ικανότητα εκμάθησης και επίλυσης προβλημάτων. Επιπλέον από μαθητικές επιδόσεις, φαίνεται πως το πρωινό, συνδέεται με μειωμένα επίπεδα άγχους και υπερέντασης, ενώ μειώνει την κόπωση και την υπνηλία κατά την διάρκεια της ημέρας..

  Το πρωινό, ωστόσο, φαίνεται ότι δεν ευεργετικό μόνο για την πνευματική αλλά και για τη σωματική υγεία. Παρόλο που φαντάζει λογικό η παράληψη του πρωινού γεύματος να βοηθά στην απώλεια σωματικού βάρους λόγω μείωσης των προσλαμβανόμενων θερμίδων, μελέτες έδειξαν πως μακροπρόθεσμα ισχύει το αντίθετο. Τα άτομα που επιλέγουν να μην παραλείπουν το πρωινό τους γεύμα, φαίνεται πως διαχειρίζονται καλύτερα τα επόμενα γεύματα της ημέρας τόσο όσον αφορά την ποσότητα αλλά και την ποιότητα των γευμάτων, ενώ κάνουν λιγότερες παρασπονδίες. Η συχνή κατανάλωση γευμάτων, συμπεριλαμβανομένου και ενός πλούσιου πρωινού, φαίνεται να συνδέεται με καλύτερη διατροφική εκπαίδευση, καθημερινή κατανάλωση φρούτων και λαχανικών καθώς και μικρότερη κατανάλωση ανθυγιεινών σνακ.

  Επιπλέον, έχει φανεί πως τα άτομα που καταναλώνουν πρωινό έχουν λιγότερο ενδοκοιλιακό λίπος, παράγοντα κινδύνου για ανάπτυξη καρδιαγγειακής νόσου στο εγγύς μέλλον. Πολλές μελέτες έχουν αναδείξει τον ευεργετικό ρόλο του πρωινού στη ρύθμιση του σακχάρου καθώς και στη βελτίωση του λιπιδαιμικού προφίλ, αλλά και τη συμβολή του στην πρόληψη χρόνιων παθήσεων, όπως είναι ο σακχαρώδης διαβήτης τύπου 2, η καρδιαγγειακή νόσος και η αρτηριακή υπέρταση. Συγκεκριμένα, τα άτομα που δεν καταναλώνουν πρωινό φαίνεται πως διατρέχουν 20% μεγαλύτερο κίνδυνο για εμφάνιση σακχαρώδους διαβήτη, ενώ αντίθετα, η καθημερινή κατανάλωση πρωινού συνδέεται με χαμηλοτερα επίπεδα τριγλυκεριδίων ορού, LDL χοληστερόλης καθώς και σακχαρού στο αίμα.

  Καλό θα ήταν λοιπόν καθημερινά, το πρωινό ξύπνημα να συνοδεύεται από ένα πλούσιο και ισορροπημένο πρωινό που περιέχει τη σωστή αναλογία μακροθρεπτικών συστατικών (σύνθετους υδατάνθρακες, άλιπη πρωτεΐνη και καλά λιπαρά οξέα). Η μεσογειακή διατροφή περιέχει τρόφιμα όπως τη βρώμη, ο φυσικός χυμός φρούτων, τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα ολικής άλεσης σιτηρά που είναι πλούσια σε θρεπτικές ουσίες (ασβέστιο, σίδηρο, ψευδάργυρο, βιταμίνες του συμπλέγματος Β, βιταμίνη C, αδιάλυτες και διαλυτες φυτικές ίνες) που θωρακίζουν τον οργανισμό καθημερινά για ένα όμορφο και υγιεινό ξεκίνημα της ημέρας.

  Ενδεικτικά γεύματα:

  • Ημιαποβουτυρωμένο γάλα με βρώμη και μέλι
  • Ημιαποβουτυρωμένο γάλα με muesli,αποξηραμένα φρούτα και ξηρούς καρπούς
  • Γιαούρτι ελαφρύ με νιφάδες βρώμης και φρέσκα κομμάτια φρούτου εποχής
  • Πόριτζ με αμάρανθο και φρέσκα/αποξηραμένα φρούτα
  • Φυσικό χυμό φρούτων με ψωμί ολικής άλεσης, μέλι και ταχίνι

Στο Vita4you θα βρείτε μεγάλη ποικιλία σε βιολογικά δημητριακά πρωινού και φυτικά γάλατα.