Κατά τη περίοδο των γιορτών είναι πολύ συνηθισμένο να τρώμε παραπάνω με αποτέλεσμα να εμφανίζονται δυσπεψία και καούρα. Πολλές φορές η αυξημένη κατνάλωση φαγητού συνοδεύεται από αλκοόλ και κάπνισμα που επιβαρύνουν ακόμα περισσότερο τη πέψη. Υπάρχουν όμως πολλοί και αποτελεσματικοί τρόποι για να απαλλαγείτε από τη καούρα φυσικά.

Πού οφείλονται οι καούρες

   Οι καούρες οφείλονται στην παλινδρόμηση του όξινου περιεχομένου του στομάχου προς τον οισοφάγο, εξαιτίας της χαλάρωσης του οισοφαγικού σφιγκτήρα (της «μυϊκής βαλβίδας» μεταξύ του στομάχου και του οισοφάγου), που κανονικά «κλείνει» μόλις περάσει η τροφή. Εάν όμως παραμείνει «ανοιχτός», τότε «το φαγητό ανεβαίνει από το στομάχι» και νιώθετε ένα κάψιμο στον οισοφάγο. Το αίσθημα καύσου οφείλεται στο ότι ο βλεννογόνος του οισοφάγου, σε αντίθεση με αυτόν του στομάχου, δεν είναι σχεδιασμένος έτσι ώστε να δέχεται όξινο περιεχόμενο.

Συνήθειες που επιδεινώνουν τη καούρα είναι

  • Τα στενά ρούχα
  • Το κάπνισμα
  • Το αλκοόλ
  • Τα αναψυκτικά
  • Τα μεγάλα και λιπαρά γεύματα
  • Το αυξημένο σωματικό βάρος
  • Η ύπτια θέση του σώματος αμέσως μετά τα γεύματα

Ποια τρόφιμα πρέπει να αποφύγετε ή και να περιορίσετε;

Ο καφές, το σκόρδο, η σοκολάτα, οι καραμέλες και τα ροφήματα μέντας, τα εσπεριδοειδή, η ντομάτα, οι σάλτσες ντομάτας, τα καυτερά και λιπαρά φαγητά, οι σφολιάτες είναι τρόφιμα που χαλαρώνουν τον οισοφαγικό σφιγτήρα και επιδεινώνουν τη καούρα. Αποφύγετε αυτές τις τροφές ειδικά πριν τον ύπνο.

Βότανα που ανακουφίζουν

  • Το χαμομήλι.
  • Το μελισσόχορτο
  • Ο μαραθόσπορος ή το γλυκάνισο
  • Η πιπερόριζα (τζίντζερ)
  • Η γλυκίριζα
  • Η μαστίχα χίου

   Επιπλέον ο συνδιασμός των καταπραϋντικών βοτάνων με τα συμπληρώματα πεπτικών ενζύμων, με το ανθρακικό ασβέστιο ή τη διττανθρακική σόδα ή με τον χυμό αλόης θα βοηθήσει ακόμα περισσότερο στην ανακούφιση από την καούρα και τη δυσπεψία.