Τους χειμερινούς μήνες, πολλές φορές παρατηρούμε πως υπάρχει αυξημένη τριχόπτωση και αραίωση του τριχωτού της κεφαλής. Ποια η διαφορά όμως μεταξύ παροδικής και μόνιμης τριχόπτωσης και κατά πόσο θα πρέπει να μας ανησυχεί;

 

Τι είναι η παροδική τριχόπτωση;

Η πτώση των μαλλιών αποτελεί μια φυσιολογική διαδικασία του σώματος η οποία συμβαίνει καθημερινά, καθώς έτσι εξασφαλίζεται η ανανέωση του μαλλιών. Καθημερινά πέφτουν και αναγεννώνται δεκάδες τρίχες. Ωστόσο το φθινόπωρο και το χειμώνα, η απώλεια είναι πολύ μεγαλύτερη σε σύγκριση με τον υπόλοιπο χρόνο.

 

Παράγοντες εποχιακής τριχόπτωσης

  • Αυστηρές δίαιτες και έλλειψη θρεπτικών συστατικών. Η απότομη απώλεια βάρους ή οι δίαιτες που αποκλείουν διάφορες ομάδες τροφίμων (π.χ. πρωτεΐνες) μπορεί να προκαλέσουν τριχόπτωση, επειδή ο οργανισμός στερείται βασικά θρεπτικά συστατικά που συμβάλλουν στην υγεία της τρίχας.  Έχει παρατηρηθεί ότι άτομα που κάνουν αυστηρές δίαιτες για μεγάλο χρονικό διάστημα, λόγω του ότι η δίαιτά τους υπολείπεται σε αμινοξέα (κυστεϊνη  και μεθειονίνη) και μέταλλα, έχουν αυξημένη τριχόπτωση. Πιο σύνηθες είναι το φαινόμενο αυτό στις αυστηρά χορτοφαγικές δίαιτες.
  • Έλλειψη σιδήρου, αναιμία. Ένα από τα κοινά συμπτώματα της σιδηροπενικής αναιμίας είναι η αυξημένη τριχόπτωση, η οποία όμως σταματά με την αναπλήρωση των επιπέδων σιδήρου.
  • Οξειδωτικό στρες. Η μεγάλη έκθεση στον ήλιο τους καλοκαιρινούς μήνες, προκαλεί καταστροφή του τριχωτού της κεφαλής. Ένα μέσο πρόληψης είναι τα αντιηλιακά μαλλιών κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών αλλά και η προστασία από τις ελεύθερες ρίζες με τη λήψη αντιοξειδωτικών ουσιών.
  • Ο τρόπος καθημερινής περιποίησης των μαλλιών. Το απότομο και έντονο χτένισμα, η χρήση χημικών προϊόντων, τα πολλά χτενίσματα ή πιστολάκια λόγω του ότι χρησιμοποιούν μεγάλες θερμοκρασίες και χημικές ουσίες για να επιτύχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα, ταλαιπωρούν τις τρίχες με αποτέλεσμα να αυξάνεται η τριχόπτωση.
  • Άγχος. Έχει παρατηρηθεί πως άτομα που είναι ιδιαίτερα αγχώδη και βιώνουν μια περίοδο με έντονο stressέχουν αυξημένη τριχόπτωση. Καλό θα ήταν σε περιόδους με έντονο stressνα λαμβάνονται συμπληρώματα για την ενίσχυση του τριχωτού της κεφαλής.
  • Βασικό ρόλο στη φυσιολογία του κύκλου της τρίχας, παίζει η διακύμανση των επιπέδων της προλακτίνης και της μελατονίνης. Στους θερινούς μήνες που η διάρκεια της ηλιοφάνειας αυξάνεται, παρατηρείται παράταση της διάρκειας ζωής της τρίχας, η οποία αντιστρέφεται με τη μείωση της διάρκειας της ηλιοφάνειας κατά τους χειμερινούς μήνες.
  • Η εγκυμοσύνη και ο θηλασμός αποτελούν περιόδους που ενδέχεται να αυξηθεί η τριχόπτωση (επιλόχεια τριχόπτωση). Ο λόγος είναι η κούραση, η αϋπνία καθώς και το άγχος που βιώνει η μητέρα τους τελευταίους μήνες εγκυμοσύνης και τους πρώτους μήνες θηλασμού. Η κατάσταση αυτή είναι παροδική και αποκαθίσταται σε διάστημα περίπου 3 μηνών μετά τον τοκετό.

 

Tips για την υγεία των μαλλιών!

  • Μην αποκλείεται ομάδες τροφίμων από τη διατροφή σας. Η ισορροπημένη διατροφή εμποδίζει την απώλεια μαλλιών σε μεγάλο βαθμό.
  • Μια καλή λύση για να μειωθεί η απώλεια μαλλιών είναι η λήψη εξειδικευμένων συμπληρωμάτων διατροφής για την υγεία των μαλλιών κατά τους καλοκαιρινούς και φθινοπωρινούς μήνες.
  • Σχετικά με τις βαφές, καλό είναι να προτιμώνται οι φυτικές βαφές μαλλιών , χωρίς αμμωνία.
  • Ενδείκνυται η χρήση ειδικών θεραπευτικών αγωγών με σαμπουάν, λοσιόν ή αμπούλες  που δυναμώνουν την τρίχα και ενι­σχύουν την ανάπτυξή της.
  • Ευεργετικά αποτελέσματα έχει επίσης το μασάζ με δαφνέλαιο, έλαιο φασκόμηλου ή δεντρολίβανου , επειδή τονώνει τη μικροκυκλοφορία.

 

Εάν παρατηρούμε αρκετά έντονη τριχόπτωση που επιμένει για σημαντικό χρονικό διάστημα, τότε θα πρέπει να διερευνηθούν περαιτέρω τα αίτια της τριχόπτωσης γιατί πλέον δεν θεωρείται εποχιακή αλλά πιθανότητα να οφείλεται σε άλλους παράγοντες όπως ορμονικές διαταραχές, διατροφικές ανεπάρκειες, stress ή κούραση, εμμηνόπαυση, χρήση διαφόρων φαρμακευτικών αγωγών και διάφορες παθήσεις.