phone
Phone Orders & Customer Service:  2310.444.422
contact us
Shopping Cart
cart
Cart empty
 x 

You have 0 procucts in cart

Τρώγοντας για δύο. Η κατάλληλη διατροφή της μητέρας κατά την περίοδο της εγκυμοσύνης!

Tuesday, 20 October 2015 14:42 Written by  Ηρώ Γουνιτσιώτη Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

pregnment

   Η περίοδος της εγκυμοσύνης αποτελεί μια πολύ ξεχωριστή περίοδο για μια γυναίκα. Η υγιής ανάπτυξη του εμβρύου καθορίζεται από την ποιότητα διατροφής της μητέρας. Τα τελευταία χρόνια, γίνεται λόγος για το θρεπτικό προγραμματισμό, δηλαδή την επίπτωση της διατροφής της μητέρας την περίοδο της εγκυμοσύνης στη μελλοντική υγεία του παιδιού. Πολλές μελέτες έχουν αναδείξει ότι οι συνθήκες ανάπτυξης του εμβρύου επηρεάζουν το κίνδυνο ανάπτυξης καρδιαγγειακών παθήσεων και σακχαρώδη διαβήτη στα επόμενα στάδια της ζωής του, υποδεικνύοντας τη σημασία της υγιούς διατροφής στην έκβαση ορισμένων χρόνιων ασθενειών.

   Εάν προγραμματίζετε να μείνετε έγκυος, είναι πολύ σημαντικό να προετοιμάσετε το σώμα σας γι αυτή την πολύμηνη διαδικασία. Είναι γνωστό ότι η πρόσληψη φυλλικού οξέος είναι απαραίτητη για τη σωστή ανάπτυξη του εμβρύου, καθώς έλλειψή του οδηγεί σε δυσπλασία του κεντρικού νευρικού σωλήνα. Μελέτες έδειξαν ότι όταν η συμπληρωματική πρόσληψη φυλλικού οξέος ξεκινά εβδομάδες πριν τη σύλληψη, τότε ο κίνδυνος έλλειψης κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μειώνεται κατά πολύ. Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη φυλλικού οξέος κατά την εγκυμοσύνη είναι 600μg. Φυσικές πηγές φυλλικού οξέος αποτελούν τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά και τα όσπρια (μπρόκολο, σπανάκι, χόρτα, φακές).

   Μια από τις πιο σημαντικές παραμέτρους κατά την περίοδο της εγκυμοσύνης είναι η πρόσληψη σωματικού βάρους. Οι ενεργειακές ανάγκες κατά την περίοδο της εγκυμοσύνης αυξάνονται. Το σώμα προετοιμάζεται για την ανάπτυξη του εμβρύου. Κατά το πρώτο τρίμηνο της εγκυμοσύνης δεν πρέπει να αυξάνεται η ενεργειακή πρόσληψη των γυναικών, καθώς το έμβρυο δεν αυξάνει σημαντικά το βάρος του. Η μεγαλύτερη αύξηση βάρους παρατηρείται στο τελευταίο τρίμηνο, όπου το έμβρυο πλέον αναπτύσσεται με ταχείς ρυθμούς. Με βάση λοιπόν την ανάπτυξη του εμβρύου και το σωματικό βάρος της μητέρας προ εγκυμοσύνης, καθορίζεται και η επιτρεπόμενη αύξηση βάρους κατά την εγκυμοσύνη. Το πρώτο τρίμηνο το σωματικό βάρος της μητέρας πρέπει να αυξηθεί το πολύ 0.5-2kg, χωρίς να διαφοροποιείται ενεργειακή πρόσληψη. Όσον αφορά το 2ο και 3ο τρίμηνο, οι ενεργειακές ανάγκες αυξάνονται κατά μέσο όρο 300kcal/ημέρα. Οι συστάσεις πρόσληψης βάρους παρατίθενται στον πίνακα παρακάτω:

 

ΔΜΣ  Προτεινόμενη αύξηση ΣΒ Ρυθμός αύξησης ΣΒ/εβδομάδα στο 2ο και 3ο τρίμηνο
<18,5 12,5-18 ~500γρ.
18,5-24,9  11,5-16  ~400γρ.
25-29,9  7-11,5  ~300γρ.
>=30  5-9  ~200γρ.

ΔΜΣ: Δείκτης μάζας σώματος (Kg/m2)

ΣΒ: Σωματικό βάρος (kg)

   Εκτός από το σωματικό βάρος, αυτό κάθε αυτό, εξίσου σημαντική είναι και η ποιότητα διατροφής της μέλλουσας μητέρας. Επαρκής πρόσληψη ασβεστίου, βιταμίνης D, σιδήρου και ω-3 λιπαρών οξέων είναι απαραίτητη για τη σωστή ανάπτυξη του εμβρύου αλλά και για την υγεία της μητέρας. Καταναλώστε καθημερινά τουλάχιστον 6-8 μερίδες φρούτων και λαχανικών, 3 μερίδες γαλακτοκομικών και άφθονα υγρά (1.5-2lt νερού). Σε εβδομαδιαία βάση καταναλώστε 2-3 μερίδες κόκκινου κρέατος, 2-3 μερίδες ψαριών (κυρίως λιπαρών) και 2-3 μερίδες οσπρίων.

   Κατά την εγκυμοσύνη πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί στη πρόληψη λοιμώξεων που μπορεί να θέσουν σε κίνδυνο τόσο την υγεία του εμβρύου όσο και της μητέρας. Οι πιο βασικές ασθένειες είναι η λιστερίωση και η τοξοπλάσμωση. Πολύ σημαντικό είναι να τηρούνται οι κανόνες υγιεινής, όπως το τακτικό πλύσιμο χεριών και η καλή καθαριότητα του χώρου επεξεργασίας των τροφών. Αποφύγετε τα ωμά τρόφιμα όπως αυγά, οστρακοειδή/ψάρια (σούσι) και τα καπνιστά προϊόντα. Αποφύγετε τα μαλακά τυριά που παρασκευάζονται από μη παστεριωμένο γάλα ή τα τριμμένα έτοιμα συσκευασμένα τυριά. Αποφύγετε τα αλλαντικά και το μη καλοψημένο κρέας, ενώ τα λαχανικά που καλλιεργούνται σε κήπο καλό θα ήταν να πλένονται καλά πριν την κατανάλωση τους. Τέλος αποφύγετε τελείως το κάπνισμα και την κατανάλωση αλκοόλ. 

   Υπάρχει πληθώρα τροφίμων που ενώ δε θέτουν σε κίνδυνο την υγεία του εμβρύου ή της μητέρας, πρέπει να περιορίζεται η κατανάλωσή τους. Τέτοιου είδους προϊόντα είναι η καφεΐνη (έως 200mg/ημέρα), τα αφεψήματα, τα προϊόντα με βάση τη σόγια, το συκώτι καθώς και τα υποκατάστατα ζάχαρης. Καλό θα ήταν να συμβουλεύεστε την διατροφική ετικέτα πριν αγοράσετε ένα προϊόν. Με αυτόν τον τρόπο θα ενημερώνεστε για τη διατροφική αξία του τροφίμου. 

   Η εγκυμοσύνη, κυρίως στο πρώτο τρίμηνο, συνοδεύεται από διάφορα γαστρεντερικά συμπτώματα που δυσκολεύουν τη μέλλουσα μητέρα να αντεπεξέλθει στις δραστηριότητές της, όπως είναι η ναυτία, το αίσθημα καύσου και η δυσκοιλιότητα. Πιείτε άφθονο νερό και καταναλώστε πολλά και συχνά γεύματα. Αποφύγετε τρόφιμα που σας επιδεινώνουν τα συμπτώματα όπως συνήθως είναι τα όξινα, τα καυτερά και τα τηγανητά. Να ξαπλώνετε 1-2 ώρες μετά από την κατανάλωση γεύματος.

   Πολύ βασικό στοιχείο για μια υγιή εγκυμοσύνη είναι και η άσκηση. Η σωματική δραστηριότητα δυναμώνει το σώμα και του δίνει δύναμη και αντοχή για τον τοκετό, προσφέρει καλύτερη αποκατάσταση του σώματος μετά τον τοκετό, βελτιώνει τη διάθεση και της ποιότητα ζωής, ενώ συμβάλει θετικά και στην εμφάνιση. Η άσκηση δεν αντενδείκνυται κατά την εγκυμοσύνη, εκτός εάν συστήνεται διαφορετικά από το θεράποντα ιατρό για συγκεκριμένους ιατρικούς λόγους. Συμβουλευτείτε το γυμναστή σας ποιο είδος άσκησης μπορείτε να κάνετε κατά τη περίοδο την εγκυμοσύνης. Σε κάθε περίπτωση 30 λεπτά φυσικής δραστηριότητας ημερησίως είναι επωφελής τόσο για τη μητέρα όσο και για το έμβρυο. 

   Η περίοδος της εγκυμοσύνης αποτελεί μια πολύ όμορφη και ιδιαίτερη περίοδο τόσο για τη μέλλουσα μητέρα που κυοφορεί, όσο και για την οικογένεια που προετοιμάζεται να υποδεχθεί ένα νέο μέλος. Για το λόγο αυτό φροντίστε το σώμα σας και το μέλλον του μωρού σας!

Υποστήριξη Vita4you
Αφήστε το μήνυμα σας και θα σας απαντήσουμε το ταχύτερο δυνατό.
Είσαι ο/η *
Παρακαλώ γράψε το όνομα σου
Παρακαλώ γράψε το e-mail σου