Βιταμίνη Β12: πού βοηθάει;

0 Comment

b12

Η Βιταμίνη Β12 είναι από τις πιο συχνά μελετημένες βιταμίνες και η πρώτη που έρχεται στο μυαλό αν κάποιος νιώθει εξάντληση ή είναι απλά χορτοφάγος! Τι είναι λοιπόν η βιταμίνη Β12 και πόσο απαραίτητη είναι για τον οργανισμό μας;

 

Βιταμίνη Β12: τι είναι

Η βιταμίνη Β12 ή αλλιώς κοβαλαμίνη είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη που ανήκει στο σύμπλεγμα βιταμινών Β. Είναι απαραίτητη για τον οργανισμό, διότι παίζει σημαντικό ρόλο στη δημιουργία ερυθρών αιμοσφαιρίων, καθώς και στην κυτταρική διαίρεση. Συμβάλλει επίσης στον μεταβολισμό της ενέργειας στο σώμα μας καθώς και στη φυσιολογική λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

 

Βιταμίνη Β12: πού βρίσκεται

Κατά βάση η βιταμίνη Β12 εντοπίζεται σε τρόφιμα ζωικής προέλευσης, όπως το κρέας, τα πουλερικά, τα ψάρια και τα θαλασσινά, τα γαλακτοκομικά, τα αυγά. Για το λόγο αυτό συχνά παρατηρείται έλλειψη σε χορτοφάγους, αλλά και σε ηλικιωμένους λόγω μειωμένης όρεξης και προβλημάτων οδοντοστοιχίας που ενδεχομένως να δυσκολεύουν την κατανάλωση κρέατος. Έτσι, πλέον υπάρχουν και πολλά άλλα τρόφιμα που εμπλουτίζονται με βιταμίνη Β12, όπως δημητριακά και φυτικά γάλατα.

Γενικά, η βιταμίνη Β12 συντίθεται από βακτήρια. Αν και στο έντερο του ανθρώπου τα βακτήρια μπορούν να συνθέσουν βιταμίνη Β12, η συγκεκριμένη δεν διατηρείται για πολύ και δεν απορροφάται σε ικανοποιητικό βαθμό, γι’ αυτό και είναι απαραίτητη η λήψη της από την τροφή. Μικρές ποσότητες μπορούν να βρεθούν και σε φυτικές τροφές που έχουν υποστεί ζύμωση, χάρη στα βακτήρια που περιέχουν, όμως δεν θεωρούνται αξιόπιστες πηγές (1).

 

Οφέλη για την υγεία

 

Παραγωγή Ενέργειας

Συχνά η κόπωση και η αδυναμία συνδέεται με έλλειψη βιταμίνης Β12, καθώς αυτό το θρεπτικό συστατικό συνεισφέρει σημαντικά στην παραγωγή ενέργειας. Πιο συγκεκριμένα, το σώμα μας χρησιμοποιεί γλυκόζη ως “καύσιμο” και η βιταμίνη Β12 συμβάλλει καθοριστικά στην μετατροπή των υδατανθράκων σε γλυκόζη. Επιπλέον, το σώμα χρησιμοποιεί την Β12 και για τη μετατροπή των λιπαρών οξέων σε ενέργεια. Έτσι, έλλειψη βιταμίνης Β12 οδηγεί σε μειωμένη παραγωγή ενέργειας (2).

Ψυχολογική και Νευρολογική λειτουργία. Η βιταμίνη Β12 φαίνεται να συμβάλλει στις φυσιολογικές νευρολογικές και ψυχολογικές λειτουργίες (3). Είναι απαραίτητη για τη σωστή ανάπτυξη των νεύρων, αλλά και του εγκεφάλου. Έτσι, εξασφαλίζοντας επαρκή επίπεδα βιταμίνης Β12 μειώνουμε την πιθανότητα για κάποια νοητική δυσλειτουργία.

Αντιμετώπιση Αναιμίας. Χάρη στην ικανότητα της Β12 να συμμετέχει στο σχηματισμό ερυθρών αιμοσφαιρίων είναι καθοριστικός ο ρόλος της στην περίπτωση της αναιμίας. Συχνά μάλιστα η αναιμία μπορεί να οφείλεται σε έλλειψη Β12, γι’ αυτό και η λήψη της μέσω συμπληρώματος ή ακόμα και ενέσιμα συχνά αποτελεί βασική επιλογή του θεράποντα ιατρού για την αντιμετώπισή της (4). Είναι σημαντικό να συμβουλευτείτε το γιατρό σας πριν κάνετε λήψη σε περίπτωση αναιμίας.

Ρυθμίζει την ομοκυστεΐνη. Η βιταμίνη Β12 μειώνει τα υψηλά επίπεδα ομοκυστεΐνης, μιας ουσίας που φαίνεται να συνδέεται με καρδιαγγειακές παθήσεις. Ακόμα πιο αποτελεσματική είναι αν συνδυαστεί με φολικό οξύ και βιταμίνη Β6.

Γερά οστά. Η επαρκής πρόσληψη βιταμίνης Β12 μπορεί να υποστηρίξει την καλή υγεία των οστών. Μελέτη που έγινε σε περισσότερους από 2.500 ενήλικες έδειξε ότι όσοι είχαν έλλειψη σε βιταμίνη Β12, είχαν οστική πυκνότητα χαμηλότερη από το φυσιολογικό (5). Κάτι τέτοιο όμως κάνει τα κόκκαλα πιο εύθραυστα και αυξάνει τον κίνδυνο για οστεοπόρωση!

 

Βιταμίνη Β12: συμπλήρωμα

Την βιταμίνη Β12, θα τη βρείτε συνήθως σαν συμπλήρωμα διατροφής ως κυανοκοβαλαμίνη ή μεθυλοκοβαλαμίνη. Οι απόψεις διίστανται σχετικά με το ποια είναι πιο απορροφήσιμη. Η κυανοκοβαλαμίνη είναι μια συνθετική μορφή της βιταμίνης Β12, η οποία όμως θεωρείται πιο σταθερή και ως εκ τούτου καλύτερα αξιοποιήσιμη από τον οργανισμό. Από την άλλη η μεθυλοκοβαλαμίνη είναι σε πιο ενεργό μορφή και θεωρείται καλή επιλογή για καπνιστές, οι οποίοι αποβάλλουν εύκολα κοβαλαμίνη με τα ούρα, πιθανόν εξαιτίας της πρόσληψης κυανιδίου από τον καπνό (5).

Ακόμη, πολύ συχνά θα βρούμε συμπλήρωμα με  βιταμίνη Β12 σε υπογλώσσια μορφή, αντί για καταπινόμενη. Με την υπογλώσσια μορφή η ουσία περνάει απευθείας στην κυκλοφορία του αίματος, παρακάμπτοντας έτσι τη διαδρομή από το πεπτικό σύστημα, κατά την οποία μπορεί να μειωθεί η απορρόφηση ή η αποτελεσματικότητά της. Ωστόσο, πολλές μελέτες δείχνουν ότι δεν υπάρχει διαφορά στην αποτελεσματικότητα και τη βιοδιαθεσιμότητα των δυο μορφών, κρίνοντάς τες ισάξιες (6).

Επιπλέον, η βιταμίνη Β12 δρα συνεργιστικά με το φολικό οξύ, έχει δηλαδή πολύ καλύτερο αποτέλεσμα, γι’ αυτό και συχνά θα βρείτε αυτά τα δύο μαζί στα διάφορα συμπληρώματα διατροφής. Αποτελεί επίσης βασικό συστατικό στις φόρμουλες με σίδηρο που απευθύνονται σε άτομα με αναιμία, αιμορραγίες ή έντονη κόπωση. Κι αυτό εξαιτίας της συμβολής της στη σύνθεση ερυθρών αιμοσφαιρίων.  

 

Προφυλάξεις

Η λήψη βιταμίνης Β12 αντενδύκνειται στην περίπτωση της νόσου του  Leber. Επιπλέον, σε περίπτωση μεγαλοβλαστικής αναιμίας ή υψηλής παραγωγής ερυθρών αιμοσφαιρίων, τη δόση της Β12 πρέπει να την καθορίσει ο γιατρός σας.

 

Βιταμίνη Β12 και εγκυμοσύνη

Η πρόσληψη βιταμίνης Β12 είναι πιθανόν ασφαλής σε εγκυμοσύνη και θηλασμό αν καταναλωθεί στην ποσότητα που συνίσταται από το γιατρό τους (7).

Αλληλεπιδράσεις

Σε περίπτωση λήψης του φαρμάκου χλωραμφενικόλη, είναι πιθανό να μειωθεί η αποτελεσματικότητα της Β12 στη σύνθεση νέων αιμοσφαιρίων. Ωστόσο, επειδή η λήψη αυτού του φαρμάκου τις περισσότερες φορές γίνεται για μικρό χρονικό διάστημα, συνήθως δεν παρατηρείται ιδιαίτερο πρόβλημα.

 

Η Βιταμίνη Β12 λοιπόν αποτελεί μια πολύ χρήσιμη θρεπτική ουσία για τον οργανισμό, απαραίτητη για πολλές βασικές του λειτουργίες. Βάλτε λοιπόν στη διατροφή σας τις τροφές που την περιέχουν και αν είστε χορτοφάγος επιλέξτε προϊόντα εμπλουτισμένα σε αυτή. Σε περίπτωση που νιώθετε έντονη κόπωση ή αντιμετωπίζετε κάποιο από τα παραπάνω προβλήματα που συνδέονται με την έλλειψή της ζητήστε από τον γιατρό σας μια σχετική εξέταση για να δείτε τα επίπεδά της στον οργανισμό σας!

Στο Vita4you.gr θα βρείτε μεγάλη ποικιλία σε συμπληρώματα με Βιταμίνη Β12!

 

Πηγές

 

(1)https://universityhealthnews.com/daily/nutrition/the-top-b12-foods-for-every-diet/

(2)https://universityhealthnews.com/daily/energy/fatigue-and-exhaustion-one-step-worth-trying/

(3)https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.2903/j.efsa.2010.1756

(4)https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-926/vitamin-b12

(5)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15619681

(6)https://clinicalpharmacist.gr

(7)https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-926/vitamin-b12

0 Σχόλια

Αφήστε Σχόλιο