Τι γνωρίζετε για τη βιταμίνη Α;

0 Comment

Η βιταμίνη Α μια από τις πιο σημαντικές βιταμίνες για την καλή λειτουργία του οργανισμού. Ποιες είναι ακριβώς οι δράσεις της στο σώμα μας και σε ποιες περιπτώσεις χρειαζόμαστε συμπληρωματική χορήγηση;

 

Τι είναι η βιταμίνη Α;

Το μόριο της βιταμίνης Α, αποτελεί ένα λιποδιαλυτό μόριο το οποίο αποθηκεύεται στο συκώτι. Στη διατροφή υπάρχουν δύο τύποι βιταμίνης, ένα πρόδρομο μόριο της βιταμίνης (ρετινόλη) το οποίο υπάρχει στο κρέας, στα ψάρια, στα πουλερικά και στα γαλακτοκομικά και η προβιταμίνη Α η οποία εντοπίζεται στα φυτικά κυρίως τρόφιμα (φρούτα και λαχανικά). Υπάρχουν διάφορα μόρια προβιταμίνης Α στη φύση, τα οποία είναι κοινώς γνωστά ως καροτενοειδή. Στη φύση έχουν εντοπιστεί πάνω από 500 καροτενοειδή τα οποία μπορούν να μετατραπούν σε βιταμίνη Α, ωστόσο το πιο κοινό ανάμεσά τους είναι το βήτα-καροτένιο.

 

Έλλειψη βιταμίνης Α

Εάν και έλλειψη βιταμίνης Α παρατηρείται σχετικά σπάνια, ειδικά στον ανεπτυγμένο κόσμο καλο θα είνα να γνωρίζουμε ποια είναι τα συμπτώματα.

  • Ξηρότητα στα μάτια
  • Νυκταλωπία (μειωμένη όραση στο ημίφως ή τη νύχτα)
  • Διάρροια
  • Δερματικές παθήσεις

 

Δράσεις και ιδιότητες

Η βιταμίνη Α έχει πολλές και διάφορες δράσεις στο σώμα.

  • Συμμετέχει στην υγεία των δοντιών, των οστών
  • Συμμετέχει στη διατήρηση της ακεραιότητας του δέρματος και της κυτταρικής μεμβράνης
  • Συμμετέχει στη παραγωγή χρωστικών στα μάτια και στη λειτουργία της όρασης ειδικά σε χαμηλό φωτισμό
  • Συμβάλλει στην αναπαραγωγική ικανότητα
  • Συμμετέχει στην αντιοξειδωτική προστασία του οργανισμού και άλλων αντιοξειδωτικών μορίων
  • Έχει αντικαρκινικές ιδιότητες (β-καροτένιο)

Δράσεις

Ακμή, ψωρίαση και δερματικές παθήσεις

Έλλειψη βιταμίνης Α μπορεί να οδηγήσει σε υπερκεράτωση, ξηρό και τραχύ δέρμα. Τα ρετινοειδή αποτελούν συνθετικά μόρια βιταμίνη Α, τα οποία χρησιμοποιούνται για την αντιμετώπιση της σοβαρής ακμής και της ψωρίασης. Επίσης χρησιμοποιούνται ευρέως στα καλλυντικά για τις αντιγηραντικές ιδιότητές τους και τη μείωση λεπτών γραμμών και ρυτίδων.

Διαταραχές της όρασης

Έλλειψη βιταμίνης Α οδηγεί σε προβλήματα ξηροφθαλμίας και όρασης, ιδιαίτερα κατά τη νύχτα. Πολλές μελέτες έχουν δείξει πως άτομα που λαμβάνουν επαρκείς ποσότητες βιταμίνης Α, διατρέχουν μικρότερες πιθανότητες εμφάνισης εκφύλισης της ωχράς κηλίδας, καταρράκτη.

Φλεγμονώδεις νόσοι του εντέρου (IBD)

Τα άτομα που πάσχουν από φλεγμονώδεις νόσους του εντέρου, όπως ελκώδη κολίτιδα ή νόσο του Crohn, παρουσιάζουν μια δυσκολία στην απορρόφηση θρεπτικών συστατικών, μεταξύ αυτών και της βιταμίνης Α. Για το λόγο αυτό συστήνεται η λήψη ενός πολυβιταμινούχου σκευάσματος.

Καρκίνος

Υπάρχουν ενδείξεις ότι η βιταμίνη Α ασκεί αντικαρκινικές ιδιότητες, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν έχει φανεί από όλες τις μελέτες. Τα άτομα που λαμβάνουν επαρκείς ποσότητες β-καροτενίου μέσω της διατροφής, διατρέχουν μικρότερες πιθανότητες να εμφανίσουν καρκίνο του στήθους, του παχέος εντέρου, του οισοφάγου και καρκίνο της μήτρας. Αντίθετα η λήψη συμπληρωμάτων ενδέχεται σε μεγάλες δόσεις ή διαστήματα μπορεί να αυξήσει την πιθανότητα εμφάνισης ορισμένων τύπων καρκίνου.

 

Παρενέργειες και αλληλεπιδράσεις

Η βιταμίνη Α, ως λιποδιαλυτό μόριο, έχει την ιδιότητα να αποθηκεύεται στο σώμα και ιδιαίτερα στο συκώτι. Η λήψη μεγάλων δόσεων βιταμίνη Α, μέσω διατροφής ή συμπληρωμάτων, είναι τοξική για τον οργανισμό. Για το λόγο αυτό, καλό θα ήταν συμπληρώματα βιταμίνη Α, να λαμβάνονται υπό την επίβλεψη του ιατρού ή διαιτολόγου.

Το β-καροτένιο δεν αποθηκεύεται στον οργανισμό και έτσι δεν τίθεται τόσο μεγάλο θέμα τοξικότητας. Ωστόσο η λήψη μεγάλων δόσεων μπορεί να κάνει το δέρμα πιο κίτρινο-πορτοκαλί, κάτι το οποίο επανέρχεται στο φυσιολογικό μόλις διακοπεί ή λήψη β-καροτενίου. Άτομα με διαβήτη, ηπατική νόσο δεν πρέπει να λαμβάνουν βιταμίνη Α, χωρίς την έγκριση του ιατρούς. Επιπλέον, αλκοολικοί και άτομα που καπνίζουν δεν θα πρέπει να λαμβάνουν συμπληρώματα με β-καροτένιο.

Τόσο η λήψη βιταμίνης Α όσο και β-καροτενίου μπορεί να αυξήσουν τα επίπεδα τριγλυκεριδίων ορού. Λήψη οποιουδήποτε συμπληρώματος βιταμίνης Α ή καροτενοειδών δεν θα πρέπει να γίνεται από εγκύους καθώς υπάρχει κίνδυνος τοξικότητας και τερατογένεσης.

 

Διαθέσιμες μορφές και συμπληρώματα

Στο εμπόριο διατίθεται σε συμπληρώματα τόσο σε μορφή ταμπλέτας όσο και σε κάψουλες, είτε με τη μορφή ρετινόλης (retinol) ή retinyl palmitate.

 

Συνιστώμενη δόση και τρόπος λήψης

Η βιταμίνη Α αποτελεί ένα λιποδιαλυτό μόριο, γι’ αυτό και καλό θα ήταν να καταναλώνεται παρουσία γεύματος με λίπος. Ως ανώτερο επιτρεπτό μόριο είναι 10,000 IU ημερησίως για του ενήλικες, ωστόσο καθώς μπορεί να γίνει τοξική καλό θα ήταν να καλύπτονται οι ημερήσιες ανάγκες. Για του άνδρες και τις γυναίκες είναι 900 mcg και 700 mcg, αντίστοιχα.

Στο Vita4you μπορείτε να βρείτε μεγάλη ποικιλία σε συμπληρώματα διατροφής με βιταμίνη Α.

0 Σχόλια

Αφήστε Σχόλιο