Τι γνωρίζετε για τη βιταμίνη Α;

0 Comment

Η βιταμίνη Α μια από τις πιο σημαντικές βιταμίνες για την καλή λειτουργία του οργανισμού. Ποιες είναι ακριβώς οι δράσεις της στο σώμα μας και σε ποιες περιπτώσεις χρειαζόμαστε συμπληρωματική χορήγηση;

 

Τι είναι η βιταμίνη Α;

Η βιταμίνη Α, είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη που αποθηκεύεται στο συκώτι. Στη διατροφή υπάρχουν δύο τύποι βιταμίνης, η πρόδρομη μορφή της βιταμίνης (ρετινόλη) που υπάρχει στο κρέας, στα ψάρια, στα πουλερικά και στα γαλακτοκομικά και η προβιταμίνη Α η οποία εντοπίζεται στα φυτικά κυρίως τρόφιμα (φρούτα και λαχανικά). Υπάρχουν διάφορα είση προβιταμίνης Α, τα οποία είναι κοινώς γνωστά ως καροτενοειδή. Στη φύση έχουν εντοπιστεί πάνω από 500 καροτενοειδή τα οποία μπορούν να μετατραπούν σε βιταμίνη Α, ωστόσο το πιο κοινό ανάμεσά τους είναι το βήτα-καροτένιο.

Έλλειψη βιταμίνης Α

Εάν και έλλειψη βιταμίνης Α παρατηρείται σχετικά σπάνια, τα συμπτώματα της είναι:

  • Ξηρότητα στα μάτια
  • Νυκταλωπία (μειωμένη όραση στο ημίφως ή τη νύχτα)
  • Διάρροια
  • Δερματικές παθήσεις

Δράσεις και ιδιότητες

Η βιταμίνη Α έχει πολλές και διάφορες δράσεις στο σώμα.

  • Συμμετέχει στην υγεία των δοντιών, των οστών
  • Συμμετέχει στη διατήρηση της ακεραιότητας του δέρματος και της κυτταρικής μεμβράνης
  • Συμμετέχει στη στη λειτουργία της όρασης
  • Συμβάλλει στην αναπαραγωγική ικανότητα

Δράσεις

Ακμή, ψωρίαση και δερματικές παθήσεις

Έλλειψη βιταμίνης Α μπορεί να οδηγήσει σε υπερκεράτωση, ξηρό και τραχύ δέρμα. Τα ρετινοειδή αποτελούν συνθετικά μόρια βιταμίνη Α, τα οποία χρησιμοποιούνται για την ακμή και τη ψωρίαση. Επίσης χρησιμοποιούνται ευρέως στα καλλυντικά για τις αντιγηραντικές ιδιότητές τους και τη μείωση λεπτών γραμμών και ρυτίδων.

Διαταραχές της όρασης

Έλλειψη βιταμίνης Α οδηγεί σε προβλήματα ξηροφθαλμίας και όρασης, ιδιαίτερα κατά τη νύχτα. Πολλές μελέτες έχουν δείξει πως άτομα που λαμβάνουν επαρκείς ποσότητες βιταμίνης Α, διατρέχουν μικρότερες πιθανότητες εμφάνισης εκφύλισης της ωχράς κηλίδας, καταρράκτη.

Καρκίνος

Υπάρχουν ενδείξεις από μελέτες ότι η βιταμίνη Α έχει αντικαρκινικές ιδιότητες. Τα άτομα που λαμβάνουν επαρκείς ποσότητες β-καροτενίου μέσω της διατροφής, διατρέχουν μικρότερες πιθανότητες να εμφανίσουν καρκίνο του στήθους, του παχέος εντέρου, του οισοφάγου και της μήτρας. Αντίθετα η λήψη συμπληρωμάτων ενδέχεται σε μεγάλες δόσεις ή διαστήματα μπορεί να αυξήσει την πιθανότητα εμφάνισης ορισμένων τύπων καρκίνου.

 

Παρενέργειες και αλληλεπιδράσεις

Η βιταμίνη Α, ως λιποδιαλυτή, έχει την ιδιότητα να αποθηκεύεται στο σώμα και ιδιαίτερα στο συκώτι. Η λήψη μεγάλων δόσεων βιταμίνης Α, μέσω διατροφής ή συμπληρωμάτων, δεν είναι επιθυμητή. Για το λόγο αυτό, καλό θα ήταν συμπληρώματα βιταμίνη Α, να λαμβάνονται υπό την επίβλεψη του γιατρού.

Το β-καροτένιο δεν αποθηκεύεται στον οργανισμό. Ωστόσο η λήψη μεγάλων δόσεων μπορεί μια κίτρινη-πορτοκαλί χρώση στο δέρμα, κάτι το οποίο επανέρχεται στο φυσιολογικό μόλις διακοπεί ή λήψη. Άτομα με διαβήτη, ηπατική νόσο δεν πρέπει να λαμβάνουν βιταμίνη Α, χωρίς την έγκριση του ιατρούς. Επιπλέον, αλκοολικοί και άτομα που καπνίζουν δεν θα πρέπει να λαμβάνουν συμπληρώματα με β-καροτένιο.

Τόσο η λήψη βιταμίνης Α όσο και β-καροτενίου μπορεί να αυξήσουν τα επίπεδα τριγλυκεριδίων ορού. Λήψη οποιουδήποτε συμπληρώματος βιταμίνης Α ή καροτενοειδών δεν θα πρέπει να γίνεται από τις εγκύους καθώς υπάρχει κίνδυνος για την ανάπτυξη ανωμαλιών στο έμβρυο.

 

Διαθέσιμες μορφές και συμπληρώματα

Στο εμπόριο διατίθεται σε συμπληρώματα τόσο σε μορφή ταμπλέτας όσο και σε κάψουλες, είτε με τη μορφή ρετινόλης (retinol) ή retinyl palmitate.

 

Συνιστώμενη δόση και τρόπος λήψης

Η βιταμίνη Α είναι λιποδιαλυτή, γι’ αυτό συστήνεται να καταναλώνεται παρουσία γεύματος με λίπος. Η ανώτερη πρόσληψη για τους ενήλικες  είναι τα 10,000 IU (3000 mcg) ημερησίως, ωστόσο συστήνεται να μην υπερβαίνονται για του άνδρες τα 900 mcg και τις γυναίκες τα 700 mcg, αντίστοιχα, που είναι οι συνιστώμενες ημερήσιες προσλήψεις.

Στο Vita4you μπορείτε να βρείτε μεγάλη ποικιλία σε συμπληρώματα διατροφής με βιταμίνη Α.

 

Πηγές

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31189216

0 Σχόλια

Αφήστε Σχόλιο