Τα πάντα για τη γονιμότητα σε 10 βήματα

0 Comment

pregnant

Τα προβλήματα υπογονιμότητας στην Ελλάδα έχουν αυξηθεί σημαντικά τις τελευταίες δεκαετίες, αγγίζοντας περίπου το 20% του πληθυσμού. Σύμφωνα με τους ειδικούς 1 στα 5 ζευγάρια αντιμετωπίζει δυσκολία να συλλάβει.

Εάν και τις τελευταίες δεκαετίες η εξέλιξη της τεχνολογίας έχει βοηθήσει πολλά νέα ζευγάρια να αποκτήσουν παιδάκι, η διατροφή και ο τρόπος ζωής αποτελούν από τους πρώτους και κυριότερους παράγοντες που μπορούν να βελτιώσουν τη γονιμότητα έως και 69%. Ποιοι είναι λοιπόν αυτοί οι παράγοντες που μπορούν να βελτιώσουν τη γονιμότητα ανδρών και γυναικών;

Υγιές βάρος και γονιμότητα

Το βάρος επηρεάζει σημαντικά την γονιμότητα. Συγκεκριμένα τόσο το πολύ χαμηλό βάρος, όσο και το υπερβάλλον βάρος σώματος, επηρεάζουν αρνητικά την ικανότητα σύλληψης. Σύμφωνα με μελέτες το χαμηλό βάρος σώματος ευθύνεται κατά 15% για τις περιπτώσεις ωορρηκτικής υπογονιμότητας, ενώ το υπερβάλλον βάρος κατά 25%. Αντίστοιχα για τους άνδρες, οι υπέρβαροι άνδρες έχουν χαμηλότερα επίπεδα τεστοστερόνης, γεγονός που επηρεάζει την λειτουργία και την ποιότητα του σπέρματος. Ο λόγος είναι το λίπος συμμετέχει και επηρεάζει την παραγωγή ορισμένων ορμονών που εμπλέκονται στην γονιμότητα.

Σωστή και ισορροπημένη διατροφή, πλούσια σε αντιοξειδωτικά

Η διατροφή είναι ο ακρογωνιαίος λίθος την υγείας και φυσικά της γονιμότητας. Διατροφή πλούσια σε αντιοξειδωτικά βοηθάει στη μείωση των οξειδωτικών βλαβών που προκαλούν οι ελεύθερες ρίζες και μειώνουν την ποιότητα των σπερματοζωάριων και των ωαρίων. Η αυξημένη πρόσληψη κορεσμένων και trans λιπαρών οξέων συνδέεται με αντίσταση στην ινσουλίνη και ωορρηκτική υπογονιμότητα. Επιπλέον τα προϊόντα σόγιας και η μεγάλη κατανάλωση ζωικών πρωτεϊνών θα πρέπει να αποφεύγονται, καθώς έχουν σχετιστεί με υπογονιμότητα. Αυξήστε την πρόσληψη φρούτων και λαχανικών και δώστε έμφαση στα χρώματα και στην ποικιλία.

Νερό και ενυδάτωση

Αντίστοιχα σημαντική με την ποιότητα της διατροφής, είναι και η ενυδάτωση. Η έλλειψη νερού οδηγεί σε αφυδάτωση η οποία επηρεάζει σημαντικά την ικανότητα γονιμότητας, καθώς επηρεάζεται η πυκνότητα της βλέννας του τραχήλού και έτσι επηρεάζεται η ικανότητα των σπερματοζωάριων να φτάσουν στο ωάριο. Πολλές φορές η δίψα ικανοποιείται με την κατανάλωση άλλων ανθρακούχων ροφημάτων, τα οποία έχουν αρνητική επίδραση στη γονιμότητα.

Πρόσληψη αλκοόλ

Η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να μειώσει τη γονιμότητα έως και 50%. Συγκεκριμένα μελέτη παρατήρησης έδειξε πως, η κατανάλωση πάνω από 8 μερίδες αλκοόλ την εβδομάδα σχετίστηκε με στειρότητα και αποβολή στις γυναίκες καθώς και μειωμένη κινητικότητα του σπέρματος στους άνδρες. Τα αποτελέσματα για τη μέτρια κατανάλωση αλκοόλ είναι ασαφή. Για το λόγο αυτό συστήνεται να περιορίσετε εάν όχι και να αποφύγετε την κατανάλωση αλκοόλ εάν θέλετε να αυξήσετε τις πιθανότητες να μείνετε έγκυος.

Πρόσληψη καφεΐνης

Η καφεΐνη έχει σχετιστεί αρνητικά με τη γυναικεία γονιμότητα. Συγκεκριμένα η αυξημένη πρόσληψη καφεΐνης μειώνει τις πιθανότητες επιτυχούς σύλληψης, ενώ αντίθετα αυξάνει τις πιθανότητες αποβολής τους πρώτους μήνες εγκυμοσύνης. Αντίστοιχα είναι και τα αποτελέσματα για τους άνδρες καθώς η πρόσληψη καφεΐνης σχετίστηκε αρνητικά με την κινητικότητα και τον αριθμό του σπέρματος. Προσοχή στα καφεϊνούχα ροφήματα, όπως τσάγια, αναψυκτικά, σοκολάτα κ.α.

Διακοπή καπνίσματος

Τα παράγωγα της καύσης του τσιγάρου και του καπνού είναι τοξικά τόσο για τα ωάρια όσο και για το σπέρμα, ελαττώνοντας τη λειτουργική τους ικανότητα, αυξάνοντας τις περιπτώσεις αποβολών και προκαλώντας καταστροφή του κυτταρικού DNA. Η πιθανότητες σύλληψης φαίνεται να μειώνονται ακόμη και σε περιπτώσεις εξωσωματικής ή στα ίδια τα παιδιά, εφόσον η σύλληψη είναι επιτυχής. Συστήνεται η διακοπή του καπνίσματος και αυξημένη πρόσληψη αντιοξειδωτικών για να αντισταθμιστούν οι αρνητικές συνέπειες του καπνίσματος.

Άσκηση και γονιμότητα

Η άσκηση, επιπλέον από τα πολλαπλά οφέλη που έχει στην υγεία, επιδρά θετικά ακόμη και στη γονιμότητα. Άτομα με καθιστικό τρόπο ζωής έχουν μικρότερες πιθανότητες σύλληψης σε σχέση με πιο δραστήρια άτομα. Συγκεκριμένα κάθε μια ώρα άσκησης την ημέρα σχετίστηκε με μείωση του κινδύνου υπογονιμότητας κατά 5%. Προσοχή χρειάζεται να μην γίνονται υπερβολές, καθώς άσκηση πολύ υψηλής έντασης φάνηκε να έχει αρνητική σχέση με τη γονιμότητα.

Άγχος και γονιμότητα

Το άγχος σχετίζεται αρνητικά ακόμη και με τη γονιμότητα, λόγω της επίδρασης που έχει στα επίπεδα ορισμένων ορμονών. Σύμφωνα με μελέτες, μεγάλο ποσοστό των γυναικών (30%) που καταφεύγει σε τεχνικές τεχνητής γονιμοποίησης χαρακτηρίζεται από άγχος ή/και κατάθλιψη.

Ξεκούραση – ύπνος

Ο ύπνος δε θρέφει μόνο τα παιδιά, θρέφει και τους γονείς. Η έλλειψη ή η μειωμένη διάρκεια ύπνου επιδρά στα επίπεδα και στον τρόπο έκκρισης πολλών ορμονών (π.χ. κορτιζόλη, λεπτίνη κ.α.) που συμμετέχουν στην ικανότητα σύλληψης και στον εμμηνορροϊκό κύκλο. Επιπλέον, έλλειψη ύπνου έχει σχετιστεί με αυξημένα επίπεδα άγχους και νευρικότητας καθώς και με αυξημένες πιθανότητες αποβολής.

Λήψη συμπληρωμάτων

Η λήψη συμπληρωμάτων διατροφής για γονιμότητα φαίνεται πως βοηθά σημαντικά στην ικανότητα σύλληψης. Σύμφωνα με μελέτες η λήψη πολυβιταμινούχου σκευάσματος μείωσε κατά 20% τις περιπτώσεις ωορρηκτικής υπογονιμότητας, ακόμη και όταν λαμβάνονταν μερικές φορές την εβδομάδα. Επιπλέον οι γυναίκες που πήραν συμπληρώματα διατροφής είχαν 41% χαμηλότερο κίνδυνο υπογονιμότητας.

 

Συμπερασματικά, η σωστή και ισορροπημένη διατροφή καθώς και ο τρόπος ζωής γενικότερα, είναι ζωτικής σημασίας για την υγεία του αναπαραγωγικού συστήματος. Επίσης, καλό θα ήταν να έχετε υπόψιν σας ότι ο τρόπος που τρέφεστε και ζείτε σήμερα θα επηρεάσει σε βάθος 90 ημερών την αναπαραγωγική σας ικανότητα. Για το λόγο αυτό, ξεκινήστε από σήμερα να τρώτε και να ζείτε πιο υγιεινά!

0 Σχόλια

Αφήστε Σχόλιο