Postbiotics: είναι τα νέα προβιοτικά;

0 Comment

research

Τα οφέλη των προβιοτικών (probiotics) και των πρεβιοτικών (prebiotics) για τον ανθρώπινο οργανισμό είναι ευρέως γνωστά και οι έρευνες συνεχώς αναδεικνύουν τις ιδιότητές τους. Η σύγχρονη μελέτη έχει επικεντρωθεί στα νέας γενιάς μεταβιοτικά ή αλλιώς postbiotics!

Τι είναι τα postbiotics;

Τα postbiotics ή μεταβιοτικά είναι τα προϊόντα που παράγονται μετά τη δράση των προβιοτικών. Μπορεί να είναι ένζυμα, πεπτίδια (p40, p75, Lactocepin, muropeptides), πολυσακχαρίτες (polysaccharide A, Exoploysaccharide), πεπτιδογλυκάνες (teichoic acid), οργανικά οξέα (Lactic acid, acetic acid, Fulvic and Humic acid), λιπαρά οξέα βραχείας αλύσου (butyric acid, acetate, propionate), βακτηριοσίνες (acidophilin, bifidin, reuterin), βιταμίνες (Β, Κ), hydrogen peroxide, ινδόλη.

Ποιες είναι οι πηγές των postbiotics;

Εκτός από τη φυσική διαδικασία παραγωγής τους μέσω των προβιοτικών, και τα συμπληρώματα διατροφής που παρέχουν έτοιμα μεταβιοτικά συστατικά (π.χ. βουτυρικό οξύ),  οι παρακάτω φυσικές τροφές συμβάλλουν στην περαιτέρω παραγωγή των μεταβιοτικών: σπιρουλίνα, χλωρέλλα, μύκητες Mycelium mushrooms, στέμφυλα σταφυλιού, μηλόξυδο, κεφίρ.

Ποια είναι η διαφορά τους από τα προβιοτικά και τα πρεβιοτικά;

Τα προβιοτικά είναι ζωντανοί μικροοργανισμοί που έχουν την ιδιότητα να μεταβάλλουν τη χλωρίδα του ανθρώπινου σώματος (το λεγόμενο μικροβίωμα του ξενιστή). Τα πρεβιοτικά είναι πολυσακχαρίτες, κατά κύριο λόγο άπεπτες φυτικές ίνες που δρουν σαν υπόστρωμα για τη δράση των προβιοτικών. Τα μεταβιοτικά αντίθετα δεν είναι ζωντανά στοιχεία αλλά είναι τα τελικά παράγωγα της δράσης των προβιοτικών. 

Ποια είναι τα οφέλη των postbiotics;

  • Είναι η συνέχεια της δράσης των προβιοτικών, δηλαδή των «καλών» βακτηρίων. Τα μεταβιοτικά μπορούν να μιμηθούν τις δράσεις των προβιοτικών. Για παράδειγμα τα μεταβιοτικά βακτηρίδια γαλακτικού οξέος έχουν πολλά οφέλη για το μικροβίωμα, όπως η απομάκρυνση των βαρέων μετάλλων από το σώμα και η μείωση ιών και τοξινών. Ένα σημαντικό πλεονέκτημα της χρήσης των postbiotics αντί των προβιοτικών είναι ότι τα πρώτα μιμούνται τα ευεργετικά και θεραπευτικά αποτελέσματα των προβιοτικών. Παράλληλα αποφεύγεται ο κίνδυνος χορήγησης ζωντανών μικροοργανισμών σε ασθενείς που δεν μπορούν να τις ανεχτούν, όπως οι ασθενείς με ανώριμο εντερικό φραγμό (π.χ. πρόωρα βρέφη) ή εξασθενημένη ανοσολογική άμυνα (π.χ. ανοσοκατεσταλμένοι).

 

  • Μειώνουν την παρουσία των παθογόνων μικροοργανισμών. Στο ανθρώπινο σώμα συνυπάρχουν τόσο ευεργετικά όσο και επιβλαβή βακτήρια. Τα postbiotics μπορεί να έχουν αντιμικροβιακές ιδιότητες και να δρουν για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος ενάντια στα παθογόνα. Μειώνουν το pH και αυξάνουν την αλκαλικότητα, καθιστώντας έτσι δύσκολη την επιβίωση των παθογόνων παραγόντων. Μελέτες έχουν δείξει ότι δρουν ενάντια σε παθογόνα, όπως listeria monocytogenes, clostridium perfringens, salmonella enterica και escherichia coli.

 

  • Μείωση φλεγμονής. Τα postbiotics – και συγκεκριμένα τα λιπαρά οξέα βραχείας αλύσου όπως το οξικό, το βουτυρικό και το προπιονικό οξύ – έχει βρεθεί ότι μειώνουν τη φλεγμονή και μπορούν να είναι ιδιαίτερα ωφέλιμα για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων στο ευερέθιστο έντερο, τις φλεγμονές του εντέρου, στην εντερική δυσβίωση και τη βακτηριακή υπερανάπτυξη του λεπτού εντέρου (small intestine bacterial overgrowth (SIBO). Επιπλέον συνδέονται με μικρότερη πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου στο παχύ έντερο. Έρευνες δείχνουν ότι σε ορισμένες περιπτώσεις, όταν τα προβιοτικά δεν βοηθούν ή δεν μπορούν να χορηγηθούν σε ασθενείς με φλεγμονώδεις καταστάσεις του εντέρου, τα Postbiotics μπορεί να είναι μια ασφαλής εναλλακτική λύση ειδικά στην οξεία φλεγμονώδη φάση.

 

  • Ρύθμιση επιπέδων γλυκόζης και πρόληψη διαβήτη. Η χρήση των μεταβιοτικών συνδέεται με τη μείωση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα σε παχύσαρκους που βρίσκονται σε προδιαβητικό στάδιο. Τα postbiotics φαίνεται να έχουν αντιδιαβητικές επιδράσεις επειδή βελτιώνουν τη χρησιμοποίηση της ινσουλίνης από το σώμα. Η έρευνα έχει δείξει ότι οι μηχανισμοί δράσης των μεταβιοτικών περιλαμβάνουν μείωση της φλεγμονής στον λιπώδη ιστό και μείωση της αντίστασης στην ινσουλίνη.

 

Μένει λοιπόν να δούμε με ποιους τρόπους η επιστήμη θα καταφέρει να εντάξει τα Postbiotics στη ζωή μας!

Στο vita4you.gr μπορείτε να βρείτε συμπληρώματα διατροφής με προβιοτικά, πρεβιοτικά και μεταβιοτικά!

Πηγές

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23271068
  • https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1021949818300309
  • https://www.ijcmas.com/8-1-2019/L.%20Malashree,%20et%20al.pdf

 

0 Σχόλια

Αφήστε Σχόλιο