Πάσχετε από σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου; Μάθετε πώς να το αντιμετωπίσετε!

1 Comment

euerethisto

Όλοι λίγο-πολύ έχουμε ακούσει για άτομα που ταλαιπωρούνται από εντερικές ενοχλήσεις, μετεωρισμό και σπαστική κολίτιδα. To σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου (IBS) αποτελεί μια από τις πιο κοινές γαστρεντερικές παθήσεις παγκοσμίως. Τι τρόποι υπάρχουν για την αντιμετώπισή του;

 

Τι είναι το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου

Είναι μια διαταραχή του εντέρου η οποία εκδηλώνεται με έντονα και ιδιαίτερα ενοχλητικά συμπτώματα. Δεν αποτελεί μια κληρονομική πάθηση, ωστόσο πολλές φορές εντοπίζεται στα μέλη της ίδιας οικογένειας. Εάν και επηρεάζει εξίσου και τα δύο φύλα, εμφανίζεται πιο συχνά σε γυναίκες συνήθως νεαρή ηλικίας.

 

Ποια είναι η συχνότητα της πάθησης

Σύμφωνα με μελέτες, το 10-20% των παιδιών και των ενηλίκων πάσχει από το σύνδρομο, ενώ κάθε χρόνο τα περιστατικά όλο και αυξάνουν. Παρά τη συχνότητά του συνδρόμου, δεν υπάρχει μέχρι σήμερα κάποια θεραπεία για την αντιμετώπισή του, όπως και δεν έχουν ακόμη εξακριβωθεί τα ακριβή αίτια.

 

Σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου συμπτώματα

Το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου ή σπαστική κολίτιδα, αποτελεί ένα χρόνιο πρόβλημα με περιόδους υφέσεων και εξάρσεων. Τα συμπτώματα μπορεί να συνυπάρχουν και να εναλλάσσονται μεταξύ τους ανά περιόδους, ή ακόμη και να διαφέρουν από άτομο σε άτομο. Σε περιόδους έξαρσης τα συμπτώματα μπορεί να διαρκέσουν από εβδομάδες έως και μήνες. Τα πιο κοινά συμπτώματα είναι:

  • αέρια – μετεωρισμός
  • τυμπανισμός
  • κοιλιακός πόνος
  • κράμπες
  • διάρροια ή/και δυσκοιλιότητα
  • ναυτία

 

Παρά την ένταση των συμπτωμάτων, το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου δεν αποτελεί μια επικίνδυνη κατάσταση για την υγεία. Ο πόνος, η δυσφορία και οι εντερικές διαταραχές, ωστόσο, υποβαθμίζουν την ποιότητα ζωής και επηρεάζουν αρνητικά τη διάθεση και τη ψυχολογία του ατόμου. Για το λόγο αυτό, η διατροφή και η αλλαγή του τρόπου ζωής αποτελούν τη βάση για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων.

 

Σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου – αίτια

Τα ακριβή αίτια του συνδρόμου δεν είναι γνωστά. Μέσα από μελέτες παρατήρησης βρέθηκε πως ορισμένοι παράγοντες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην εμφάνισή του, χωρίς ωστόσο απαραίτητα να αποτελούν τη μοναδική αιτία εμφάνισης του συνδρόμου.

Αυξημένες μυϊκές περισταλτικές κινήσεις: Το έντερο μέσω των συσπάσεων που κάνει προωθεί το εντερικό περιεχόμενο στο γαστρεντερικό σωλήνα, από το στομάχι προς τον ορθό. Εάν η ικανότητα συσπάσεων του εντέρου διαταραχθεί, τότε εμφανίζονται μια σειρά από συμπτώματα. Σε περίπτωση “υπερλειτουργίας” και αυξημένων συσπάσεων (υπερκινητικότητα) δημιουργούνται αέρια, τυμπανισμός και διάρροια, εν αντιθέσει, σε περίπτωση που το έντερο “τεμπελιάσει” (υποκινητικότητα), υπάρχει δυσκοιλιότητα.

Νευρικό σύστημα: Το έντερο νευρώνεται από πάρα πολλά νεύρα, τα οποία επικοινωνούν τόσο μεταξύ τους, όσο και με τον εγκέφαλο. Σε περίπτωση που υπάρχει κάποια διαταραχή της νευρικής λειτουργίας, τότε το έντερο δεν λειτουργεί φυσιολογικά και εμφανίζονται εντερικές διαταραχές.

Άγχος – κατάθλιψη: Παρόλο που σε πρώτη εικόνα, δε μοιάζουν να σχετίζονται, το άγχος και η κατάθλιψη φαίνεται να επηρεάζουν σημαντικά την υγεία του εντέρου. Σύμφωνα με μελέτες το 80% των ασθενών που πάσχουν από το σύνδρομο, αντιμετωπίζουν ψυχολογικά προβλήματα ή χαρακτηρίζονται από έντονο άγχος. Δεν έχει εξακριβωθεί ποιό από τα δύο προβλήματα προϋπάρχει και οδηγεί στο άλλο. Το μόνο σίγουρο είναι πως το συναισθηματικό και ψυχολογικό άγχος έχουν άμεσες επιδράσεις στην λειτουργία του εντέρου.

Διαταραχή της εντερικής μικροχλωρίδας: Τα καλά βακτήρια που αποικίζουν το γαστρεντερικό σωλήνα διαδραματίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην υγεία του εντέρου. Έρευνες έδειξαν πως τα άτομα που πάσχουν από το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου έχουν διαφορετική μικροχλωρίδα σε σχέση με τους υπόλοιπους. Πολλές φορές η εμφάνιση του συνδρόμου εμφανίζεται μετά από μόλυνση από κάποιο μικρόβιο ή ιό (π.χ. γαστρεντερίτιδα).

Διατροφή: Παρόλο που η σχέση διατροφής και συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου δεν έχει κατανοηθεί πλήρως, φαίνεται πως ορισμένα τρόφιμα επηρεάζουν την υγεία του εντέρου δημιουργώντας διάρροια, κράμπες, μετεωρισμό και κοιλιακό άλγος. Τρόφιμα που συνήθως ερεθίζουν και “ξυπνούν” το ευερέθιστο έντερο είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα, το σιτάρι, τα εσπεριδοειδή, τα φασόλια, το λάχανο καθώς και τα ανθρακούχα αναψυκτικά.

 

Σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου – θεραπεία

Τα ήπια έως μέτριου βαθμού συμπτώματα αντιμετωπίζονται με αλλαγές του τρόπου ζωής και διατροφής, καθώς και με κατάλληλη διαχείριση του άγχους. Σε σοβαρές περιπτώσεις όπου τα παραπάνω μέτρα δεν αρκούν για την ανακούφιση των συμπτωμάτων μπορεί να χορηγηθούν φάρμακα όπως αντιβιωτικά, σπασμολυτικά, αντιδιαρροϊκά ή και υπακτικά, αναλόγως της έντασης και της σοβαρότητας των συμπτωμάτων.

 

Διαιτητικές αλλαγές

Η διατροφή παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην υγεία του εντέρου. Ανάλογα με το είδος των συμπτωμάτων, εάν δηλαδή υπάρχει διάρροια ή δυσκοιλιότητα, η δίαιτα για το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου μπορεί να διαφοροποιηθεί. Γενικές οδηγίες αποτελούν:

  • επαρκής κατανάλωση φυτικών ινών
  • άφθονη κατανάλωση υγρών
  • μείωση τροφίμων που προκαλούν αέρια
  • μείωση/αποφυγή της πρόσληψης γλουτένης
  • δίαιτα χαμηλή σε FODMAPs

 

Για περισσότερες πληροφορίες:

  • Σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου – δυσκοιλιότητα, δείτε εδώ
  • Σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου – διάρροια, δείτε εδώ

 

Συμπληρώματα

Τις περισσότερες φορές, οι διαιτητικές αλλαγές δεν επαρκούν για την ανακούφιση των συμπτωμάτων. Τα πιο κοινά συμπληρώματα διατροφής που έχουν βρεθεί ότι βελτιώνουν την υγεία του εντέρου και ανακουφίζουν από τα συμπτώματα είναι:

Φυτικές ίνες. Εφόσον η συνιστώμενη πρόσληψή φυτικών ινών δεν μπορεί να καλυφθεί μέσω της διατροφής, συστήνεται η λήψη συμπληρώματος διατροφής. Σε περίπτωση διάρροιας συστήνεται η λήψη διαλυτών φυτικών ινών, ενώ σε περίπτωση δυσκοιλιότητας αδιάλυτων φυτικών ινών. Προσοχή χρειάζεται καθώς η υπερβολική πρόσληψη φυτικών ινών μπορεί να οδηγήσει σε έξαρση των συμπτωμάτων, κράμπες και μεγάλη παραγωγή αερίων.

Πρεβιοτικά και προβιοτικά για σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου. Τα προβιοτικά αποτελούν βακτήρια που φυσιολογικά αποικίζουν τον εντερικό σωλήνα και συμβάλλουν στην αποκατάσταση της εντερικής χλωρίδας. Συστήνονται φόρμουλες προβιοτικών με lactobacillus, bifidobacterium and streptococcus, 1-2 φορές μέσα στην ημέρα σε συνδυασμό με πρεβιοτικά. Σε περιόδους έξαρσης συστήνεται να λαμβάνονται υψηλές δόσεις προβιοτικών, ειδικά σε περιπτώσεις όπου λαμβάνονται αντιβιωτικά.

Μινθέλαιο. Η λήψη ορισμένων βοτάνων έχει φανεί πως συμβάλλει στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων. Συγκεκριμένα, η λήψη έλαιου μέντας σε συμπλήρωμα διατροφής βρέθηκε πως ανακουφίζει από την εμφάνιση σπαστικής κολίτιδας και ορισμένων γαστρεντερικών συμπτωμάτων, όπως είναι ο κοιλιακός πόνος και η εμφάνιση κράμπας.

Βουτυρικό οξύ. Αποτελεί ένα βραχείας αλύσου λιπαρό οξύ το οποίο αποτελεί πηγή ενέργειας για τα κύτταρα του εντέρου, συμμετέχει στον πολλαπλασιασμό των εντερικών κυττάρων, στη διατήρηση της εντερικής μικροχλωρίδας καθώς και στη ρύθμιση της κινητικότητας του εντέρου.

Καθώς το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου χαρακτηρίζεται από φλεγμονή, δυσπεψία και μετεωρισμό, η συμπληρωματική λήψη πεπτικών ενζύμων, ωμέγα 3 λιπαρών οξέων, κουρκουμά, σιμεθικόνης και ενεργού άνθρακα μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων και στην ταχύτερη αποκατάσταση της φυσιολογικής εντερικής λειτουργίας.

 

Στο Vita4you μπορείτε να βρείτε μεγάλη ποικιλία σε συμπληρώματα διατροφής για το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου.

1 Σχόλια
  • Avatar

    Νίκος Γκιων

    Απάντηση

    Το άρθρο για το Σ.Ε.Ε. μου άρεσε πολύ.Πάσχω από σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου εδώ και κάμποσα χρόνια.Διαγνώστηκε το 2010. Σωστό αυτό που αναφέρετε για το άγχος.Παίζει ρόλο αρνητικό στο έντερο. Σωστό και αυτό για τη δυσανεξία ή ευαισθησία στη λακτόζη.Το γάλα και όλα τα γαλακτοκομικά να καταναλώνονται με φειδώ.

Αφήστε Σχόλιο