Λουτεΐνη, για δυνατή όραση και υγιή μάτια

0 Comment

H λουτεΐνη, η αλλιώς γνωστή και ως η βιταμίνη των ματιών, αποτελεί την βασικότερη μαζί με τη ζεαξανθίνη αντιοξειδωτική ουσία των ματιών. Ο καταρράκτης και η εκχύλιση της ωχράς κηλίδας αποτελούν τις κοινές οφθαλμολογικές παθήσεις, καθώς και βασικές αιτίες τύφλωσης στις μεγάλες ηλικίες.

Πολλές μελέτες τις τελευταίες δεκαετίες έχουν εξετάσει κατά πόσο η διατροφή μπορεί να καθυστερήσει την εμφάνιση αλλοιώσεων στην όραση. Ανάμεσα στα συστατικά της διατροφής, η λουτεΐνη ξεχώρισε για το σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει στην υγεία των ματιών. Ας τη δούμε λοιπόν λίγο καλύτερα!

 

Τι είναι λουτεΐνη;

Η λουτεΐνη αποτελεί μια αντιοξειδωτική ένωση που εντοπίζεται κυρίως στα μάτια και ανήκει, μαζί με τη ζεαξανθίνη, στην κατηγορία των καροτενοειδών. Εάν και τα καροτενοειδή στη φύση είναι πάρα πολλά, μόλις λίγα από αυτά εντοπίζονται στα μάτια και ανάμεσα τους ξεχωρίζουν η λουτεΐνη και η ζεαξανθίνη.

Η λουτεΐνη αποτελεί μια ισχυρή αντιοξειδωτική ουσία, καθώς φαίνεται πως προστατεύει τα κύτταρα και τους ιστούς στα μάτια και συγκεκριμένα στην ωχρά κηλίδα, από οξειδωτικές βλάβες που προκαλεί το φως.

 

Τροφές με λουτεΐνη

Όπως και οι υπόλοιπες αντιοξειδωτικές ενώσεις, η λουτεΐνη εντοπίζεται σε χρωματιστά λαχανικά και φρούτα, όπως πράσινα φυλλώδη λαχανικά ή τροφιμα με βαθύ πορτοκαλί και κίτρινο χρώμα. Το σπανάκι, το λάχανο, ο κρόκος του αυγού, το μπρόκολο, τα λαχανάκια Βρυξελλών, το καλαμπόκι, τα εσπεριδοειδή και η παπάγια αποτελούν πλούσιες πηγές.

 

Λουτεΐνη και όραση

Οι αντιοξειδωτικές ιδιότητες της λουτεΐνης συμβάλλουν στην καταπολέμηση και πρόληψη των βλαβών που προκαλούν οι ελεύθερες ρίζες. Τόσο η έκθεση στον ήλιο, η μπλε ακτινοβολία, η κακή διατροφή και η ηλικία καθώς και παθήσεις όπως ο εκφυλισμός της ωχράς κηλίδας και ο καταρράκτης αποτελούν αποτέλεσμα χρόνιων οξειδωτικών βλαβών. Ακόμη και σε άτομα που έχουν ήδη δημιουργηθεί αλλοιώσεις στα μάτια, η επαρκής πρόσληψη λουτεΐνης μπορεί να επιβραδύνει ή ακόμη και να αναστείλει της εξέλιξης της καταστροφής της όρασης.

Εκφύλιση ωχράς κηλίδας

Υπάρχουν αρκετές επιδημιολογικές μελέτες που συνδέουν τη συμπληρωματική λήψη λουτεΐνης με μειωμένο κίνδυνο εκφύλισης ωχράς κηλίδας (AMD). Η λουτεΐνη έχει σημαντικό ρόλο στην προστασία από την AMD, πιθανότατα μέσω της απορρόφησης του επιβλαβούς μπλε φωτός, καθώς μέσω της αντιοξειδωτικής της δράσης.

Υπάρχουν πολλές αποδείξεις ότι η λουτεΐνη και η ζεαξανθίνη μειώνουν τον κίνδυνο της AMD. Στην πραγματικότητα, σε μελέτες σχετιζόμενες με την ηλικιακές οφθαλμικές παθήσεις διαπιστώθηκε πως η λήψη συμπληρωμάτων διατροφής με λουτεΐνη καθημερινά μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης AMD. Εκτός από τη μείωση του κινδύνου οφθαλμικών παθήσεων, άλλες μελέτες έχουν δείξει ότι η λουτεΐνη και η ζεαξανθίνη βελτιώνουν την οπτική απόδοση και την όραση σε ασθενείς που ήδη έχουν εμφανίσει AMD ή καταρράκτη, αλλά ακόμη και σε άτομα υγιή με καλή όραση.

Καταρράκτης

Ο φακός των ματιών είναι υπεύθυνος για να συλλέγει και συγκεντρώνει το φως στον αμφιβληστροειδή. Καθώς εκτίθενται συνεχώς στο φως και το οξυγόνο, με αποτέλεσμα να υπάρχει υψηλό επίπεδο οξείδωσης των κυττάρων και των φωτουποδοχέων των ματιών. Ωστόσο για να μπορεί να γίνεται η παραπάνω λειτουργία, ο φακός θα πρέπει να παραμένει καθαρός. Η οξείδωση του φακού είναι μια σημαντική αιτία καταρράκτη, που θολώνει τον φακό. Γι ‘αυτό και τα αντιοξειδωτικά, οπως είναι η λουτεΐνη, είναι απολύτως απαραίτητα για την πρόληψη εμφάνισης καταρράκτη.
Πρόσφατη μελέτη έδειξε πως ότι η υψηλότερη διαιτητική πρόσληψη λουτεΐνης, ζεαξανθίνης και βιταμίνης Ε συνδέεται με σημαντικά μειωμένο κίνδυνο σχηματισμού καταρράκτη.

Διαβητική αμφιβληστροειδοπάθεια

Ο ρόλος της λουτεΐνης στην προστασία από τη διαβητική αμφιβληστροειδοπάθεια δεν είναι τόσο καλά καθιερωμένος όσο συμβαίνει στην περίπτωση της AMD. Εάν και σε αυτήν την περίπτωση η λουτεΐνη φαίνεται να διαδραματίζει ένα σημαντικό προστατευτικό ρόλο, απαιτούνται περαιτέρω επιδημιολογικές μελέτες που θα αποδεικνύουν το όφελος της λήψης συμπληρωμάτων λουτεΐνης στη διαβητική αμφιβληστροειδοπάθεια.

 

Συμπληρώματα λουτεΐνης

Τα συμπληρώματα λουτεΐνης μπορούν να αυξήσουν τα συνολικά επίπεδα αυτής της χρωστικής στην ωχρά κηλίδα. Καθώς η λουτεΐνη παρουσιάζει συνεργιστική δράση με την ζεαξανθίνη, συνήθως οι φόρμουλες που προορίζονται για τα μάτια περιέχουν και τις δύο αυτές αντιοξειδωτικές ενώσεις. Μπορείτε να βρείτε συμπληρώματα λουτεΐνης σε μορφή κάψουλας ή soft-gel.

 

Δοσολογία

Η συνιστώμενη δοσολογία της λουτεΐνης είναι μεταξύ 5- 30 mg ημερησίως για τους ενήλικες. Συστήνεται να λαμβάνεται μαζί με τα γεύματα, καθώς ως λιποδιαλυτή ουσία και απορροφάται καλύτερα όταν καταναλώνεται με τρόφιμα που περιέχουν λίπος.

Η πρόληψη αποτελεί το σημείο κλειδί για τη διατήρηση της όρασης και της υγείας των ματιών. Βρείτε στο Vita4you.gr όλα όσα χρειάζεστε για τη φροντίδα των ματιών σας.

0 Σχόλια

Αφήστε Σχόλιο