Κατακράτηση υγρών, γιατί πρηζόμαστε;

0 Comment

katakrathsh

Βλέπετε τη ζυγαριά και το βάρος σας ξαφνικά να ανεβαίνει και απορείτε τι κάνατε λάθος, ενώ προσέχετε τη διατροφή σας; Προσπαθείτε να χάσετε βάρος και ενώ κάνετε δίαιτα, βλέπετε το δείκτη τη ζυγαριάς να κολλάει για ένα μικρό διάστημα και αυτό σας απογοητεύει; Πολλές φορές η απάντηση είναι πιο απλή από αυτή που νομίζεται και ναι, ίσως να φταίει η κατακράτηση υγρών!

 

Γιατί συμβαίνει κατακράτηση υγρών στο σώμα;

Ως κατακράτηση υγρών αναφέρεται η κατάσταση όπου το σώμα κατακρατεί νερό ανάμεσα στους ιστούς. Πολύ συχνά αναφέρεται και ως κατακράτηση νερού ή οιδήμα και απασχολεί μεγάλο μέρος του πληθυσμού. Φυσιολογικά το ανθρώπινο σώμα αποτελείται από 70% νερό. Ωστόσο όταν η συγκέντρωση των υγρών αυξάνεται παραπάνω από το φυσιολογικό, τότε εμφανίζονται πρηξίματα στα άκρα και στους αστραγάλους, ακόμη και κυτταρίτιδα!

Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους συμβαίνει κατακράτηση υγρών στο σώμα μας, πολλοί από τους οποίους δεν είναι σοβαροί. Ορισμένες γυναίκες αντιμετωπίζουν κατακράτηση νερού κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης ή πριν από την περίοδο. Άτομα που είναι σωματικά ανενεργά, όπως όταν βρίσκονται σε κρεβάτι ή κάθονται για πολλές ώρες, μπορεί επίσης να νιώσουν ότι πρήζονται. Ωστόσο, η κατακράτηση νερού μπορεί επίσης να αποτελεί σύμπτωμα κάποιας σοβαρής κατάστασης υγείας και πάθησης, όπως νεφρική νόσος ή καρδιακή ανεπάρκεια.

 

Αίτια κατακράτησης υγρών

Υψηλή πρόσληψη αλατιού

Υπάρχουν πολλοί λόγοι για να διατηρήσετε την πρόσληψη αλατιού σας υπό έλεγχο. Το νάτριο είναι ένα από τα σημαντικότερα ιχνοστοιχεία που εμπλέκονται στην ισορροπία υγρών στο σώμα. Η υπερβολική πρόσληψη νατρίου μπορεί να οδηγήσει σε κατακράτηση νερού και στην εμφάνιση πρηξίματος.

Χαμηλή πρόσληψη πρωτεϊνών

Η ανεπαρκής πρωτεϊνική πρόσληψη μπορεί να οδηγήσει σε συσσώρευση υγρών στο σώμα. Το γεγονός αυτό οφείλεται στο ότι η πρωτεΐνη διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη διατήρηση της ισορροπίας υγρών μέσα στα αιμοφόρα αγγεία (αλβουμίνη) και στη μετακίνησή τους προς τους ιστούς.

Φυσική αδράνεια

Θα έχετε παρατηρήσει πως εάν περάσετε όλη την ημέρα σε ορθορστασία ή καθόσαστε για πολλές ώρες στο γραφείο, νιώθετε τα πόδια σας να πρήζονται. Το κλειδί είναι να διατηρείται η κυκλοφορία του αίματος. Εάν στέκεστε ή καθίσετε όλη την ημέρα, είναι σημαντικό να αφιερώσετε χρόνο για να μετακινηθείτε.

Ορμονικές αλλαγές

Ειδικά για τις γυναίκες, οι μεταβολές στα επίπεδα ορισμένων ορμονών, όπως της οιστραδιόλης και της προγεστερόνης, πολλές φορές ευθύνονται για την κατακράτηση υγρών στο σώμα. Η αύξηση του βάρους πριν από την περίοδο είναι ιδιαίτερα συχνή στις γυναίκες. Ευτυχώς, οι αλλαγές αυτές του βάρους είναι προσωρινές και επιστρέφουν στο φυσιολογικό λίγο μετά το τέλος της περιόδου.

Καρδιακή ανεπάρκεια

Η συγκέντρωση υγρών είναι ένα από τα σοβαρότερα συμπτώματα της καρδιακής ανεπάρκειας. Όταν η καρδιά σας δεν αντλεί αποτελεσματικά αίμα, το αίμα μπορεί να συγκεντρωθεί και να επιστραφεί στα αγγεία, οδηγώντας σε κατακράτηση υγρών. Η περίσσεια του υγρού ως αποτέλεσμα της καρδιακής ανεπάρκειας μπορεί να οδηγήσει σε αλλαγές στο βάρος και συμπτώματα όπως κόπωση και δύσπνοια.

Νεφρική νόσος

Τα νεφρά είναι σαν ένα σύστημα διήθησης και αποβολής των περιττών υγρών και τοξινών από το σώμα. Όταν δεν είναι σε θέση να εργαστούν αποτελεσματικά λόγω νεφρικής νόσου, προκαλείται οίδημα και αύξηση βάρους λόγω κατακράτησης υγρών. Συχνά, οι ασθενείς με νεφρική νόσο συνιστάται να περιορίζουν την πρόσληψη υγρών για να αποτρέψουν την κατακράτηση νερού.

Φάρμακα

Πολλοί διαφορετικοί τύποι φαρμάκων μπορούν να συμβάλλουν στην αύξηση του βάρους λόγω κατακράτησης υγρών, όπως  αντισυλληπτικά, ορισμένα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη, ορισμένα αντικαταθλιπτικά φάρμακα, η χημειοθεραπεία και μερικά φάρμακα για την καρδιά. Επικοινωνήστε με τον ιατρό ή το φαρμακοποιό σας για το κατά πόσο τα φάρμακα που παίρνετε μπορεί να ευθύνεται για την κατακράτηση υγρών.

 

Αντιμετώπιση κατακράτησης υγρών

Η αντιμετώπιση της κατακράτησης υγρών εξαρτάται από το αίτιο που την προκάλεσε. Σε περιπτώσεις όπου το πρήξιμο είναι ήπιο και δεν υπάρχει υποκείμενη κατάσταση υγείας, μπορείτε να μειώσετε την κατακράτηση νερού με μερικά απλά κόλπα!

  • Τρώτε λιγότερο αλάτι. Μειώστε την προσθήκη αλατιού στο φαγητό σας καθώς και την κατανάλωση επεξεργασμένων τροφίφων. Συμβουλευτείτε τη διατροφική ετικέτα για να εντοπίσετε το κρυμμένο νάτριο που υπάρχει στις τροφές.
  • Αυξήστε την πρόσληψη μαγνησίου. Το μαγνήσιο είναι ένα πολύ σημαντικό μεταλλικό στοιχείο, το οποίο συμμετέχει σε πολλές ενζυματικές αντιδράσεις. Η αύξηση της πρόσληψης μαγνησίου μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της κατακράτησης νερού, ειδικά σε γυναίκες που έχουν προεμμηνορροϊκά συμπτώματα.
  • Αυξήστε την πρόσληψη βιταμίνης Β6. Η βιταμίνη Β6 συμμετέχει στο σχηματισμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων και μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της κατακράτησης νερού, ειδικά σε γυναίκες με προεμμηνορροϊκό σύνδρομο.
  • Αυξήστε την πρόσληψη καλίου. Όπως το νάτριο, έτσι και το κάλιο είναι ένα άλλο μέταλλο που εμπλέκεται στην ισορροπία υγρών του σώματος. Συμβάλλει με δύο τρόπους καθώς στη μείωση της κατακράτησης νερού, μειώνοντας τα επίπεδα νατρίου στο σώμα και αυξάνοντας την παραγωγή ούρων.
  • Μείνετε ενυδατωμένοι. Η σωστή ενυδάτωση μπορεί να βοηθήσει στην καλύτερη ισορροπία των υγρών του σώματος και στη μείωση της συσσώρευσης υγρών. Φροντίστε να καταναλώνετε τουλάχιστον 1,5-2lt νερού την ημέρα.
  • Διουρητικά συμπληρώματα διατροφής . Ο πράσινος καφές (green coffee), το πράσινο τσάι (green tea) όπως και τα διουρητικά βότανα (solidago, σημύδα, τσουκνίδα, μαϊντανός, ταραξάκος (dandelion) επαναφέρουν με φυσικό τρόπο την ισορροπία των υγρών στο σώμα και μειώνουν σημαντικά την παροδική κατακράτηση υγρών.
0 Σχόλια

    Αφήστε Σχόλιο