Γρίπη: Πώς θα την προλάβω;

0 Comment

griphanosopoihtikomin

Γρίπη! Τελευταία είναι η λέξη που ακούμε καθημερινά: στις ειδήσεις, στο σχολείο, στο γραφείο, σε μια βόλτα στη γειτονιά και κυρίως στην παιδική χαρά! Όλο και κάποιος γύρω μας έχει κολλήσει γρίπη και τα νέα διαδίδονται πιο γρήγορα από τον ιό. Προπαντός ψυχραιμία! Ο ανθρώπινος οργανισμός είναι πολύ δυνατός και καθημερινά μας προστατεύει ενάντια σε ασθένειες και ιώσεις. Καμιά φορά όμως αποτυγχάνει. Τι μπορούμε να κάνουμε για να τον βοηθήσουμε; Με ποιους τρόπους μπορούμε να ενισχύσουμε το ανοσοποιητικό μας;

Αποστολή: Ενίσχυση ανοσοποιητικού

Για να λειτουργήσει καλά το ανοσοποιητικό μας και να μειώσουμε την πιθανότητα για μια γρίπη χρειάζεται ισορροπία και αρμονία. Υπάρχουν πολλά ακόμη που οι ερευνητές δεν γνωρίζουν σχετικά με την ανοσολογική απόκριση. Παρόλα αυτά μελετώνται παράγοντες όπως ο τρόπος ζωής, η διατροφή, η άσκηση, η ηλικία, το ψυχολογικό stress και η σύνδεσή τους με ένα ενισχυμένο ανοσοποιητικό.

Υγιεινός Τρόπος Ζωής

Η επιλογή ενός υγιεινού τρόπου ζωής είναι το πρώτο βήμα για ένα δυνατό ανοσοποιητικό. Απλές οδηγίες που όλοι γνωρίζουμε αλλά παρόλα αυτά συνεχίζουμε να αμελούμε μπορούν πραγματικά να κάνουν τη διαφορά:

  • Διατηρήστε ένα υγιές βάρος
  • Αποφύγετε το κάπνισμα – το παθητικό κάπνισμα συχνά αποδεικνύεται πιο βλαβερό
  • Βάλτε στην καθημερινότητά σας φρέσκα φρούτα και λαχανικά
  • Βεβαιωθείτε ότι κοιμάστε αρκετά
  • Πιείτε αλκοόλ με μέτρο
  • Βάλτε την άσκηση στη ζωή σας-ακόμα και 30’ είναι αρκετά για αρχή
  • Πάρτε τις κατάλληλες προφυλάξεις για να αποφύγετε κάποια μόλυνση π.χ. πλένετε σχολαστικά τα χέρια σας, μαγειρεύετε καλά τα κρέατα και τα πουλερικά
  • Προσπαθήστε να μειώσετε το άγχος στη ζωή σας

 

Διατροφή για ανοσοποιητικό

Όπως καθετί για να λειτουργήσει σωστά, έτσι και το ανοσοποιητικό μας χρειάζεται ενέργεια. Και η ενέργεια αυτή έρχεται από την τροφή. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι πληθυσμοί που υποσιτίζονται είναι πιο ευάλωτοι σε ασθένειες. Αν επιλέξουμε σωστά την τροφή μας, τότε θα δούμε απίστευτα οφέλη στην ενέργεια και την άμυνά μας και θα προφυλαχθούμε ενάντια στη γρίπη.

Επιλέξτε φρούτα και λαχανικά με ζωηρά χρώματα, όπως πορτοκάλια, γκρέιπφρουτ, βατόμουρα, κόκκινα σταφύλια, ακτινίδια, μήλα, καρότα, κρεμμύδια, σκούρα πράσινα λαχανικά κ.ά. Άλλα τρόφιμα που αποδεικνύονται θησαυρός για έναν δυνατό οργανισμό είναι το σκόρδο, διάφορες ποικιλίες μανιταριών π.χ. Shiitake και τροφές με προβιοτικά π.χ. γιαούρτι με καλλιέργεια και κεφίρ.

Τι αποφεύγουμε;

Γνωρίζουμε όλοι ότι η ζάχαρη δεν κάνει καλό. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό; Η κατανάλωση ζάχαρης ή τροφών που την περιέχουν φαίνεται να εξασθενούν τα κύτταρα του ανοσοποιητικού, με αποτέλεσμα να μειώνεται η ικανότητά τους να ανταποκριθούν στους κινδύνους. Προς αυτή την κατεύθυνση συμβάλλουν και τα λεγόμενα “κακά λιπαρά”, τα οποία συναντάμε σε έτοιμες τροφές, γνωστές και ως “junk food”, στα τηγανιτά και γενικά στα ζωικά λίπη.

Συμπληρώματα Διατροφής και Βότανα

Ένας πολύ καλός τρόπος να ενισχύσουμε την άμυνά μας είναι η λήψη κάποιου συμπληρώματος διατροφής. Πλέον, υπάρχουν και πολλά που περιέχουν πολύτιμα βότανα, τα οποία είναι δύσκολο να βρούμε στην πράξη. Ας δούμε σε ποια κατέληξαν οι έρευνες που έχουν γίνει:

Εχινάκεια

Υπάρχουν 9 είδη εχινάκειας, όμως 3 είναι αυτά που χρησιμοποιούνται για ιατρικούς σκοπούς:

  • Echinacea purpurea
  • Echinacea angustifolia
  • Echinacea pallida

Το εκχύλισμα της Echinacea purpurea είναι αυτό που χρησιμοποιείται συνήθως για την αντιμετώπιση και την πρόληψη διαφόρων μολυσματικών ασθενειών. Έχει αντιμικροβιακές ιδιότητες ενάντια σε παθογόνα και βακτήρια που μπορεί να προκαλέσουν γρίπη, κρυολόγημα, πονόλαιμο και άλλες παθήσεις του αναπνευστικού. Επιπλέον, έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, βελτιώνει την αντίσταση του οργανισμού στη μόλυνση και βοηθάει στη γρήγορη επούλωση πληγών.

Πολύ ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης το γεγονός ότι η εχινάκεια φαίνεται να ενισχύει την μικροχλωρίδα του εντέρου, τα ωφέλιμα δηλαδή βακτήρια και συγκεκριμένα το είδος Bifidobacterium.

Παρόλα αυτά, το συγκεκριμένο βότανο δεν συστήνεται παράλληλα με αυτοάνοσα νοσήματα ή σε ασθενείς με ανοσοκαταστολή.

Elderberry ή Sambucus

To Elderberry ή αλλιώς σαμπούκος είναι ένα βότανο που θεωρείται καλή πηγή σε πρωτεΐνες, αμινοξέα, βιταμίνες, μέταλλα και κυρίως αντιοξειδωτικά γνωστά ως πολυφαινόλες. Φαίνεται λοιπόν ότι τα τελευταία έχουν ωφέλιμη δράση στο ανοσοποιητικό σύστημα, καθώς προσδίδουν αντιιικές ιδιότητες.

Βιταμίνες Β12 και Β6

Αυτές οι δυο βιταμίνες του συμπλέγματος Β είναι οι βασικές που ευθύνονται για την καλή λειτουργία και ενίσχυση του ανοσοποιητικού. Η Βιταμίνη Β12 συμβάλλει στην κυτταρική διαίρεση και την ανάπτυξη, επομένως έλλειψη αυτής μπορεί να εμποδίσει την ανάπτυξη των λευκών αιμοσφαιρίων – βασική γραμμή άμυνας του οργανισμού.

Η Βιταμίνη Β6 από την άλλη παίζει καθοριστικό ρόλο σε βιοχημικές αντιδράσεις του ανοσοποιητικού. Έλλειψη σε βιταμίνη Β6 μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένη απόκριση των λευκών αιμοσφαιρίων. Επιπλέον, βιταμίνες του συμπλέγματος Β βοηθούν να προστατευτεί η μικροχλωρίδα του εντέρου από παθογόνα μικρόβια.

NAC

NAC είναι τα αρχικά για την N-acetyl L-cysteine. Πρόκειται για ένα παράγωγο του αμινοξέος L-κυστεΐνη, που ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα με διαφορετικούς τρόπους:

  • Αναπληρώνει τη γλουταθειόνη, ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό που χρειάζεται για ενισχυμένο ανοσοποιητικό σύστημα. Τα συμπληρώματα με NAC φαίνεται να είναι πιο αποτελεσματικά στους ηλικιωμένους, καθώς είναι εκείνοι που είναι πιο πιθανό να έχουν χαμηλά επίπεδα γλουταθειόνης.
  • Έρευνες έχουν δείξει ότι το NAC μπορεί να προστατεύσει ενάντια στη γρίπη. Σχετική έρευνα έδειξε ότι σε σύνολο 262 ηλικιωμένων δόθηκε στη μια ομάδα placebo και στην άλλη 1200mg NAC καθημερινά για 6 μήνες. Στην ομάδα που πήρε NAC είχαμε σημαντική μείωση στη συχνότητα και τη σοβαρότητα της γρίπης, με βελτίωση των συμπτωμάτων. Επιπλέον, μόνο ένα 25% των ατόμων που προσβλήθηκαν από H1N1 στην ομάδα με NAC ανέπτυξε συμπτώματα, συγκριτικά με το 79% της ομάδας placebo.
  • Η κατανάλωση NAC φαίνεται να διαταράσσει το βιοφίλμ βλαβερών μικροοργανισμών και ζυμομυκήτων όπως σταφυλόκοκκος, ελικοβακτηρίδιο του πυλωρού, Candida albicans.
  • Το NAC καθαρίζει το βλεννογόνο σε αναπνευστικά προβλήματα όπως η βρογχίτιδα.

 

Προβιοτικά

Από όλα τα παραπάνω συμπληρώματα, τα προβιοτικά φαίνεται να είναι τα πιο αποτελεσματικά στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού, καθώς επιδρούν άμεσα στα επιθηλιακά κύτταρα, τα λεμφοκύτταρα, τα Τ και Β κύτταρα, καθώς και τα δενδριτικά κύτταρα. Πιο συγκεκριμένα, βοηθούν να ενισχυθεί ο εντερικός φραγμός και να  μειωθεί έτσι η πιθανότητα να εισέλθουν βλαβερά βακτήρια στην κυκλοφορία του αίματος. Από τα είδη που έχουν μελετηθεί 4 είναι αυτά που έχουν σημαντική επίδραση στο ανοσοποιητικό σύστημα:

  • Lactobacillus rhamnosus GG
  • Lactobacillus acidophilus
  • Bifidobacterium animalis
  • Lactobacillus paracasei

 

Ανοσοποιητικό σύστημα και Ψυχολογία

Όλοι λίγο πολύ κουβαλάμε κάποιο άγχος στην καθημερινότητά μας. Όταν όμως αυτό ξεφύγει από τα φυσιολογικά επίπεδα, τότε αυξάνονται και οι ορμόνες του stress, με αποτέλεσμα ο οργανισμός να αρχίσει να φθείρεται. Έτσι γινόμαστε πιο επιρρεπείς στη γρίπη, στο κρυολόγημα και άλλες ασθένειες.

Μπορεί να είναι δύσκολο να απαλλαχτείτε τελείως από το stress, όμως υπάρχουν τρόποι να το διαχειριστείτε:

  • Ρίξτε τους ρυθμούς. Μπορεί να φαίνεται δύσκολο όταν οι υποχρεώσεις τρέχουν, όμως αν δεν δώσετε μια ανάσα στον εαυτό σας, είναι πολύ εύκολο να τον εξαντλήσετε. Δώστε προτεραιότητα σε όσα πραγματικά έχουν σημασία και φιλοσοφήστε λίγο περισσότερο τις χαρές της ζωής.
  • Κοινωνικοποιηθείτε. Η οικογένεια, οι φίλοι και οι ουσιαστικές σχέσεις σας κάνουν καλό! Έρευνα έδειξε ότι πρωτοετείς φοιτητές που ήταν πιο μοναχικοί είχαν μειωμένη ανοσολογική απόκριση στο εμβόλιο της γρίπης συγκριτικά με εκείνους που ήταν πιο κοινωνικοί. Ακόμα κι αν το δίκτυό σας δεν είναι πολύ μεγάλο, η επικοινωνία ενισχύει το ανοσοποιητικό σας και το να γνωρίζεις καινούριους ανθρώπους είναι πάντα μια καλή ιδέα!
  • Αθληθείτε. Όσο κουρασμένοι κι αν νιώθετε, η άσκηση – ακόμα κι αν πρόκειται για έναν ελαφρύ περίπατο – βοηθάει να αποβληθεί το stress και οι τοξίνες που συσσωρεύονται στον οργανισμό.
  • Κάντε Διαλογισμό. Έρευνες δείχνουν ότι τα άτομα που διαλογίζονται έχουν πιο υγιές ανοσοποιητικό σύστημα. Σχετικό πείραμα έδειξε ότι άτομα που έκαναν διαλογισμό για 8 εβδομάδες παρήγαγαν περισσότερα αντισώματα στο εμβόλιο της γρίπης, συγκριτικά με εκείνους που δεν το έκαναν.

 

Ανοσοποιητικό σύστημα και Ηλικία

Καθώς μεγαλώνουμε και τα χρόνια περνούν το ανοσοποιητικό μας εξασθενεί, με αποτέλεσμα να γινόμαστε πιο επιρρεπείς στη γρίπη και άλλες ιώσεις. Αν και πολλοί είναι αυτοί που γερνούν υγιείς, έρευνες δείχνουν ότι συγκριτικά με νεότερους ανθρώπους, οι ηλικιωμένοι είναι πιο πιθανό να νοσήσουν από κάποια μεταδοτική ασθένεια. Επίσης, κάτι πολύ συχνό σε αυτές τις ηλικίες είναι η κακή θρέψη που οφείλεται σε έλλειψη βιταμινών και ιχνοστοιχείων. Και αυτό επειδή συνήθως τρώνε λιγότερο και δεν έχουν ποικιλία στη διατροφή τους. Για το λόγο αυτό ανήκουν στις ομάδες “υψηλού κινδύνου”.

Στην ίδια κατηγορία ανήκουν επίσης τα μικρά παιδιά, οι έγκυες και τα άτομα εκείνα με εξασθενημένο ανοσοποιητικό που αρρωσταίνουν συχνά.  Αυτές οι ομάδες θα πρέπει να προσέχουν περισσότερο.

Εφοδιαστείτε λοιπόν με ιδέες για να προλάβετε την γρίπη και να δυναμώσετε τον οργανισμό σας! Κάντε υγιεινές επιλογές, φροντίστε τον εαυτό σας και εξοπλιστείτε με αισιοδοξία, διώχνοντας μακριά φόβους και αρνητισμό!

 

Πηγές:

www.health.harvrad.edu

www.universityhealthnews.com

https://supplementsinreview.com/immune/n-acetylcysteine-immune/

www.webmd.com

0 Σχόλια

Αφήστε Σχόλιο