Δυσκοιλιότητα και Φυτικές Ίνες

0 Comment

constipation

Η δυσκοιλιότητα, η οποία ορίζεται ως ο μειωμένος αριθμός εντερικών κενώσεων (< 3 την εβδομάδα) με δυσκολία εξόδου των κοπράνων και κατηγοριοποιείται σε οξεία και χρόνια, αποτελεί ένα πρόβλημα υγείας το οποίο αφορά το 20% του πληθυσμού παγκοσμίως κάθε χρόνο.

Παρ’ ότι τα αίτια της δυσκοιλιότητας ποικίλουν, η πιο συχνή αιτία είναι λειτουργική και σχετίζεται με τη διατροφή μας. Μειωμένη πρόσληψη λιπαρών οξέων σε συνδυασμό με αυξημένη κατανάλωση φυτικών ινών και νερού, είναι από τις πρώτες συνήθειες που οφείλει να υιοθετήσει κάποιος για γρηγορότερη ανακούφιση από τη δυσκοιλιότητα.

Τι είναι οι φυτικές ίνες;

Οι φυτικές ίνες είναι μια μορφή υδατανθράκων που βρίσκονται στα προϊόντα φυτικής προέλευσης. Συγκεκριμένα περιέχουν μη αμυλούχους πολυσακχαρίτες ( πηκτίνες, κυτταρίνη κλπ.), ολιγοσακχαρίτες (ινουλίνη) καθώς και άλλο παρόμοια φυτικά συστατικά.

Σε ποιες κατηγορίες διακρίνονται;

Ανάλογα με τη διαλυτότητα τους οι φυτικές είναι διακρίνονται σε 2 κατηγορίες: διαλυτές και αδιάλυτες.

Οι διαλυτές φυτικές ίνες έλκουν μόρια νερού και σχηματίζουν ένα πήκτωμα στο πεπτικό σύστημα. Με αυτό τον τρόπο επιβραδύνεται η διαδικασία της πέψης και μειώνεται η απορρόφηση των υδατανθράκων (π.χ. άμυλο). Η ζύμωση ορισμένων διαλυτών φυτικών ινών (πρεβιοτικά) από τα φιλικά βακτήρια του παχέος εντέρου συμβάλει στη βελτίωση της χλωρίδας του εντέρου και στην ομαλότερη λειτουργία του εντερικού συστήματος.  Έρευνες έχουν δείξει ότι η λήψη διαλυτών φυτικών ινών ενδέχεται να κρατήσει χαμηλά τα επίπεδα χοληστερόλης, όπως επίσης και να βελτιώσει την ανοχή στη γλυκόζη σε άτομα με διαβήτη τύπου 2.

Οι αδιάλυτες φυτικές ίνες, είναι και εκείνες οι οποίες συμβάλλουν άμεσα στη θεραπεία της δυσκοιλιότητας. Όταν βρίσκονται στο έντερο προσροφούν νερό όπως ένα σφουγγάρι. Με αυτό τον τρόπο τα κόπρανα μαλακώνουν, πράγμα που καθιστά την κένωση ευκολότερη.

Συνοψίζοντας, κρίνεται απαραίτητη η λήψη και των δύο ειδών φυτικών ινών, για τη βέλτιστη λειτουργία του εντερικού συστήματος και την αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας.

Ποιες τροφές περιέχουν φυτικές ίνες;

Φυτικές ίνες, τόσο αδιάλυτες όσο και διαλυτές, βρίσκονται σε όλες τις φυτικές τροφές. Πιο συγκεκριμένα, οι διαλυτές φυτικές ίνες εντοπίζονται σε σιτηρά (κριθάρι, βρώμη), σε φρέσκα και αποξηραμένα φρούτα (αχλάδια, μήλα, πορτοκάλια, φράουλες κ.α.), όσπρια (φακές, ρεβύθια, φασόλια) και λαχανικά (μπρόκολο, λάχανο, μαρούλι, καλαμπόκι, τομάτα, κρεμμύδι).

Οι αδιάλυτες φυτικές ίνες βρίσκονται σε τρόφιμα όπως ψωμί ολικής άλεσης, δημητριακά, πίτουρο σιταριού.

Τι έδειξαν νεότερες έρευνες;

Μια συστηματική  μετά – ανάλυση (ChristodoulidesS. etal., 2016) έδειξε ότι το 77% των ενηλίκων ατόμων με χρόνια ιδιοπαθή δυσκοιλιότητα, βρήκε ανακούφιση έπειτα από την κατανάλωση μεγάλης ποσότητας φυτικών ινών. Ακόμα 2 μελέτες (Üstündağ G.et al., 2010), (Üstündağ G.etal., 2008), έδειξαν ότι η λήψη διαιτητικών φυτικών ινών μπορεί να είναι εξίσου αποτελεσματική με τη λακτουλόζη στη θεραπεία της δυσκοιλιότητας στα παιδιά.

Βάση ερευνών η πρωταρχική και από τις πιο αποτελεσματικές μεθόδους για τη θεραπεία της δυσκοιλιότητας είναι η λήψη διαιτητικών φυτικών ινών είτε μέσω των τροφών ή μέσω συμπληρωμάτων διατροφής (π.χ. σκευάσματα που περιέχουν ψύλλιο).

Φυτικές ίνες – Αντενδείξεις 

Οι φυτικές ίνες ενδέχεται να επηρεάσουν τη βιοδιαθεσιμότητα ορισμένων φαρμάκων. Για αυτό το λόγο οι φαρμακευτικές ουσίες καλό είναι να λαμβάνονται 1 ώρα πριν ή 2-4 ώρες μετά τη λήψη φυτικών ινών.

Είναι απαραίτητο η λήψη είτε τροφών που περιέχουν φυτικές ίνες ή διαιτητικών συμπληρωμάτων με φυτικές ίνες να συνοδεύεται από αρκετή ποσότητα νερού (6-8 ποτήρια), ώστε να αποφευχθεί η διόγκωση τους στον οισοφάγο.

Αν έχετε δυσκολία στην κατάποση συμβουλευτείτε το γιατρό σας πριν λάβετε διατροφικό συμπλήρωμα φυτικών ινών.

Φυτικές ίνες – Ανεπιθύμητες ενέργειες 

Η λήψη φυτικών ινών μπορεί να προκαλέσει ήπιο φούσκωμα και αέρια.

Εάν βρίσκεστε σε οποιαδήποτε φαρμακευτική αγωγή, οφείλεται να ενημερώσετε το γιατρό σας πριν καταναλώσετε διατροφικά συμπληρώματα φυτικών ινών.

Στο Vita4you.gr θα βρείτε μεγάλη ποικιλία σε συμπληρώματα με φυτικές ίνες.

 

Βιβλιογραφία

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21737769

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23609775/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26925050

0 Σχόλια

    Αφήστε Σχόλιο