Διττανθρακικό νάτριο και γαλακτικό οξύ. Αυξήστε την αθλητική σας απόδοση!

0 Comment

athletes

Η συμπληρωματική χορήγηση διττανθρακικής σόδας αποτελεί ένα εργογόνο βοήθημα το οποίο βελτιώνει την αντοχή και προλαμβάνει τη μεταβολική οξέωση σε υψηλής και μέτριας έντασης αθλήματα. Η αθλητική απόδοση αποτελεί το κύριο μέλημα αθλητών και αθλούμενων.

Κατά καιρούς πολλές ουσίες πιστεύεται ότι μπορούν να βελτιώσουν την απόδοση των αθλητών, ωστόσο, λίγες από αυτές έχουν αποδεδειγμένη δράση και η λήψη του είναι ασφαλής και επιτρεπτή.

Γαλακτικό οξύ και κόπωση

Ο μεγαλύτερος ανασταλτικός παράγοντας σε αθλήματα υψηλής και μέτριας έντασης είναι το αίσθημα κόπωσης που προκύπτει από της ένταση της άσκησης και τη συσσώρευση γαλακτικού οξέος στους μύες. Κατά τη διάρκεια της άσκησης, οι υδατάθρακες διασπώνται και τα μόρια γλυκόζης, εφόσον υπάρχει οξυγόνο, μπαίνουν στη διαδικασία παραγωγής ενέργειας. Εάν η πρόσληψη οξυγόνου δεν είναι αρκετή τότε υπάρχει παραγωγή γαλακτικού οξέος, το οποίο επιτρέπει στα κύτταρα να συνεχίζουν να παράγουν ενέργεια (ATP) με μικρότερο ρυθμό.

Η συσσώρευση γαλακτικού οξέος στους μύες τους κάνει να μην μπορούν να είναι το ίδιο αποδοτικοί, η ικανότητα σύσπασής τους να μειώνεται πάρα πολύ με αποτέλεσμα να υπάρχει κόπωση, κούραση και ένα αίσθημα καύσου το οποίο λειτουργεί ανασταλτικά ως προς την απόδοση και εν τέλει, σε διακοπή της άσκησης.

Διττανθρακική σόδα  και τρόπος δράσης

Η διττανθρακική σόδα (Sodium Bicarbonate) είναι η γνωστή σε όλους μας μαγειρική σόδα (baking soda) και αποτελεί ένα συμπλήρωμα διττανθρακικών το οποίο οδηγεί στην αύξηση των επιπέδων των διττανθρακικών στο αίμα.

Σε φυσιολογικές συνθήκες τα διττανθρακικά παράγονται από τα νεφρά και βοηθούν στην ρύθμιση του pH του αίματος (ρύθμιση οξύτητας). Ο οργανισμός για να αποτρέψει το μυϊκό κάματο λόγω συσσώρευσης γαλακτικού οξέος, παράγει μια σειρά μορίων, όπως διττανθρακικά, πρωτεΐνες και φωσφορικά τα οποία εξισορροπούν την οξύτητα του αίματος.

Ο ακριβής μηχανισμός με τον οποίο η αλκαλοποίηση του pH του αίματος έχει εργογόνο δράση δεν έχει ακόμη εξακριβωθεί. Σύμφωνα με ορισμένες μελέτες πιστεύεται πως η λήψη διαττανθρακικής σόδας βοηθά στη μείωση της γαλακτικής οξέωσης. Η δράση της φαίνεται να βοηθά βραχυπρόθεσμα αθλήματα υψηλής έντασης και μέτριας διάρκειας όπως είναι το sprint, η ποδηλασία και το κολύμπι, καθώς και σε αθλήματα μέτριας έντασης και διάρκειας, όπως είναι το τέννις και τo boxing.

Δόση

Η λήψη διττανθρακικής σόδας γίνεται σε δόσεις των 200-300mg/kg, 60-90 λεπτά πριν την άσκηση με αρκετό νερό. Για δραστηριότητες μεγάλης διάρκειας, μπορεί να ληφθεί σε πιο σύντομο χρονικό διάστημα 45-60 λεπτά πριν την έναρξη της άσκησης.

Ένας δεύτερος τρόπος λήψης είναι παρουσία γεύματος και όχι απαραίτητα πριν την άσκηση ή την ημέρα της άσκησης, με τη δόση να μπορεί να αυξηθεί εώς και 500 mg/kg, χωρισμένη σε 3 δόσεις μέσα στην ημέρα. Συστήνεται η λήψη διττανθρακικής σόδας να μη γίνεται την ημέρα του αγώνα, αλλά τις προηγούμενες ημέρες, ώστε να αποφευχθούν τυχόν γαστρεντερικές διαταραχές.

Ανεπιθύμητες δράσεις και σημεία προσοχής

Υψηλές δόσεις διττανθρακικής σόδας μπορεί να προκαλέσουν άμεσα στομαχικές και γαστρεντερικές διαταραχές, όπως κράμπες, αέρια, ναυτία και εμετό. Για το λόγο αυτό η πρώτη δόση συστήνεται να είναι η μισή της προτεινόμενης, για να ελεχθεί η ανεκτικότητα.

Σε περιπτώσεις χρόνιας κατανάλωσης διττανθρακικής σόδας, συστήνεται η παράλληλη λήψη καλίου. Χρόνια λήψη διττανθρακικής σόδας αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο υπέρτασης και καρδιαγγειακής νόσου, καθώς ένα κουταλάκι του γλυκού διττανθρακικής σόδας περιέχει 1260mg νατρίου. Άτομα με αρτηριακή υπέρταση, ιστορικό καρδιαγγειακής νόσου και χρόνια νεφρική νόσο συστήνεται να αποφεύγουν τη λήψη διττανθρακικής σόδας.

0 Σχόλια

Αφήστε Σχόλιο