Χορτοφαγία, τι θα συμβεί εάν κόψετε το κρέας;

0 Comment

vegan

Η χορτοφαγία δεν αποτελεί απλά έναν τρόπο διατροφής, αλλά και για πολλούς αποτελεί τρόπο ζωής που βασίζεται σε ιδεολογικές, περιβαλλοντικές και θρησκευτικές πεποιθήσεις. Τα τελευταία χρόνια μεγάλη μερίδα του κόσμου έχει υιοθετήσει τη χορτοφαγική δίαιτα.

Εάν και αποτελεί ένα από τα πιο υγιεινά διατροφικά πρότυπα, η επιλογή του να γίνει κάποιος χορτοφάγος συνοδεύεται από διάφορες αλλαγές στην καθημερινότητα, το σώμα και την υγεία. Σωστοί συνδυασμοί τροφίμων και γνώση των συστατικών των τροφών είναι λίγα απ’ όσα πρέπει να γνωρίζει ένα άτομο το οποίο επιλέγει να απαρνηθεί το κρέας.

Κάθε αρχή και δύσκολη…ωστόσο στην προκειμένη περίπτωση μάλλον για καλό! Τι θα συμβεί λοιπόν στο σώμα σας εάν επιλέξετε να γίνετε χορτοφάγος και αν αφαιρέσετε το κρέας από τη διατροφής σας;

Είδη χορτοφαγίας

Αρχικά, θα πρέπει να ξεχωρίσουμε τα διαφορετικά είδη χορτοφαγικής διατροφής τα οποία υπάρχουν, ώστε να βρείτε αυτό σας ταιριάζει περισσότερο.

  • Vegan. Αυστηρά χορτοφαγική διατροφή με τρόφιμα μόνο φυτικής προέλευσης και καρπούς.
  • Γαλακτο-χορτοφαγία. Επιπλέον των φυτικών τροφίμων και καρπών, καταναλώνονται γαλακτοκομικά και τυροκομικά προϊόντα.
  • Γαλακτο-ωο-χορτοφαγία. Επιπλέον των φυτικών τροφίμων και καρπών, καταναλώνονται γαλακτοκομικά και τυροκομικά προϊόντα καθώς και αυγά.
  • Ήμι-χορτοφαγία. Επιπλέον των φυτικών τροφίμων και καρπών καταναλώνονται κοτόπουλο ή ψάρι, γαλακτοκομικά – τυροκομικά προϊόντα και αυγά, ενώ δεν καταναλώνεται κόκκινο κρέας.
  • Pescatarian. Επιπλέον των φυτικών τροφίμων και καρπών, καταναλώνονται θαλασσινά.

 

Απώλεια βάρους

Η αποχή από το κρέας και τα προϊόντα κρέατος, μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του σωματικού σας βάρους. Πολλές έρευνες έδειξαν πως τα περισσότερα άτομα που επέλεξαν να γίνουν χορτοφάγα, βίωσαν μία μείωση του σωματικού τους βάρους χωρίς απαραίτητα να μπουν σε ένα δομημένο πρόγραμμα διατροφής. Επιπλέον τα χορτοφαγικά άτομα έχουν σημαντικά μικρότερο ΒΜΙ σε σχέση με τα μη-χορτοφάγα. Ο λόγος είναι ότι η χορτοφαγία συνοδεύεται από μεγαλύτερο κορεσμό και μικρότερη όρεξη, λόγω της υψηλής σύστασης σε φυτικές ίνες.

Περισσότερο χρόνο ανάκαμψης και μυϊκής αποκατάστασης

Η χορτοφαγική διατροφή απαιτεί σωστούς συνδυασμούς τροφίμων για να επιτύχετε καθημερινά την απαιτούμενη πρόσληψη πρωτεΐνης και όλα τα απαραίτητα αμινοξέα. Άτομα τα οποία αθλούνται ή αθλητές μπορεί να παρατηρήσουν πιο αργή ανάπτυξη της μυϊκής τους μάζας ή ακόμη και πιο αργή ανάκαμψη σε περιόδους έντονης κούρασης ή μυϊκών τραυματισμών. Σε κάθε περίπτωση, χρειάζεται σωστή διατροφική εκπαίδευση για να λαμβάνονται όλα τα συστατικά στις απαιτούμενες ποσότητες. Σε περιόδους έντονης προπόνησης ή αγώνων η λήψη συμπληρώματος φυτικής πρωτεΐνης, μπορεί να είναι χρήσιμη έως και απαραίτητη.

 

Θα αισθάνεστε αρχικά κόπωση

Το πρώτο διάστημα και μέχρι να προσαρμόσετε πλήρως τη διατροφή σας, ενδεχομένως να βιώσετε λίγη κούραση και κόπωση. Η έλλειψη κρέατος έχει ως αποτέλεσμα τη μειωμένη πρόσληψη σε σίδηρο και βιταμίνη Β12, στοιχεία τα οποία συμμετέχουν στην αιμοποίηση και ενέργεια του οργανισμού. Εάν δεν προσέξετε, υπάρχει κίνδυνος να αποκτήσετε αναιμία. Ωστόσο, υπάρχουν πολλά φυτικά τρόφιμα τα οποία αποτελούν αξιόλογες πηγές σιδήρου και θα πρέπει να καταναλώνονται μακριά από γαλακτοκομικά τρόφιμα. Μια απλή συμβουλή είναι να έχετε μια τουλάχιστον καλή πηγή σιδήρου σε κάθε κύριο γεύμα σας.

 

Φούσκωμα και τυμπανισμός

Αρχικά και μέχρι να εμπλουτίσετε τις συνταγές και τις μαγειρικές σας ικανότητες, θα καταναλώνετε πολλές σαλάτες, λαχανικά και όσπρια. Το αποτέλεσμα θα είναι, αρχικά να βιώσετε ένα έντονο φούσκωμα και τυμπανισμό, τα οποία όμως σταδιακά θα υποχωρήσουν.

 

Βελτίωση της γαστρεντερικής λειτουργίας

Η αυξημένη πρόσληψη φυτικών ινών θα βελτιώσει σημαντικά τη γαστρεντερική σας λειτουργία, θα αυξήσει την κινητικότητα του εντέρου και θα βοηθήσει να αντιμετωπίσετε προβλήματα δυσκοιλιότητας. Επιπλέον, μελέτες της μικροβιακής χλωρίδας έδειξαν πως τα χορτοφάγα άτομα είχαν σημαντικά περισσότερα «καλά» βακτήρια στο έντερό τους και πιο ισχυρό γαστρεντερικό σύστημα, σε σχέση με τα μη-χορτοφάγα.

 

Αλλαγή της γεύσης

Ο ψευδάργυρος αποτελεί ένα ιχνοστοιχείο το οποίο συμμετέχει σε πολλές λειτουργίες του οργανισμού, μεταξύ αυτών στη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος καθώς και στη διατήρηση της γεύσης και της οσμής. Καθώς ο ψευδάργυρος που υπάρχει στα φυτικά τρόφιμα απορροφάται πολύ λιγότερο σε σχέση με το κρέας, μπορεί να παρατηρηθεί έλλειψη ή μειωμένη πρόσληψη ψευδαργύρου. Η έλλειψη ψευδαργύρου μπορεί να σας κάνει να γεύεστε διαφορετικά τα τρόφιμα ή να αντιλαμβάνεστε διαφορετικά τις μυρωδιές. Δώστε έμφαση σε τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση, ενώ προτιμήστε να μουλιάζετε τους καρπούς και τα όσπρια από την προηγούμενη ημέρα.

 

Συμπερασματικά

Όπως και όλες οι μεγάλες αλλαγές έτσι και η επιλογή της χορτοφαγικής διατροφής, απαιτεί ένα διάστημα προσαρμογής. Η χορτοφαγία συνοδεύεται από ορισμένους κινδύνους και ορισμένα οφέλη. Αυτό που θα πρέπει να έχετε στο νου σας είναι πως η υιοθέτησή της χορτοφαγικής διατροφής μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης χρόνιων ασθενειών, όπως καρδιαγγειακή νόσος, διαβήτης και καρκίνος, γεγονός που ξεπερνά τις «δυσκολίες» της αρχής.

Σε κάθε περίπτωση απαιτείται σωστή ενημέρωση και προγραμματισμός! Σταδιακά θα μπείτε σε μια σειρά. Ένας εξειδικευμένος διαιτολόγος – διατροφολόγος μπορεί να σας βοηθήσει σημαντικά στα πρώτα σας βήματα, να σας ενημερώσει και να σας καθοδηγήσει πλήρως, ώστε να μπορέσετε ομαλά να υιοθετήσετε την χορτοφαγική διατροφή.

 

Στο Vita4you μπορείτε να βρείτε μεγάλη γκάμα συμπληρωμάτων διατροφής για άτομα που επιλέγουν να γίνουν χορτοφάγοι.

0 Σχόλια

Αφήστε Σχόλιο