Η δίαιτα είναι για πολλούς μια πολύπλοκη και μπερδεμένη ιστορία! Απασχολεί άνδρες και γυναίκες, άλλους για λόγους υγείας και άλλους για λόγους εμφάνισης. Τα περιοδικά είναι γεμάτα με δίαιτες express και «μαγικούς» τρόπους απώλειας κιλών. Στην πραγματικότητα όμως η σωστή διατροφή και η γυμναστική είναι οι θεμέλιοι λίθοι για το αδυνάτισμα. Εκτός όμως από αυτά, υπάρχουν και φυσικές λύσεις που κάποιοι πολιτισμοί χρησιμοποιούν εδώ και αιώνες ως μέρος της παράδοσής τους και οι οποίες μπορούν πραγματικά να βοηθήσουν στη διατήρηση υγιούς βάρους. Μια από αυτές τις λύσεις είναι και η γλυκομαννάνη!

  Η γλυκομαννάνη ανήκει στις υδατοδιαλυτές φυτικές ίνες και προέρχεται από τη ρίζα του φυτού Konjac, το οποίο το συναντάμε κυρίως στη Νοτιοανατολική Ασία. Χρησιμοποιείται εδώ και εκατοντάδες χρόνια σε μείγματα με βότανα, αλλά και σε παραδοσιακά φαγητά όπως noodles, tofu και ζελέ konjac. Πλέον η χρήση του έχει διαδοθεί και το συναντάμε σαν συμπλήρωμα διατροφής, αλλά και στη βιομηχανία τροφίμων ως συστατικό σε ζυμαρικά και άλευρα και σαν προσθετικό τροφίμων.

  Η γλυκομαννάνη έχει την ιδιότητα να απορροφάει μεγάλη ποσότητα νερού, σχεδόν 100 φορές τον όγκο της σε νερό, με αποτέλεσμα να σχηματίζεται στο έντερο ένα παχύ gel. Το αποτέλεσμα είναι να δημιουργείται ένα αίσθημα πληρότητας και έτσι δεν νιώθουμε την ανάγκη να καταναλώσουμε επιπλέον θερμίδες. Παράλληλα, η γλυκομαννάνη καθυστερεί την κένωση στο στομάχι και έτσι προκαλείται πιο γρήγορα κορεσμός.

  Το konjac με τη μάζα που σχηματίζει μειώνει την απορρόφηση των λιπών και των σακχάρων, ενώ βοηθάει στην αποβολή τους από το σώμα. Επιπλέον, ως φυτική ίνα συμβάλλει στο να αντιμετωπιστεί η δυσκοιλιότητα, κατάσταση που συχνά παρατηρείται στη δίαιτα. Αν και οι ιδιότητες αυτές χαρακτηρίζουν τις περισσότερες φυτικές ίνες, ωστόσο η διαφορά με τη γλυκομαννάνη είναι ότι πρόκειται για ακόμη πιο παχύρευστη ουσία, κάτι που την κάνει ιδιαίτερα αποτελεσματική στην προσπάθεια για αδυνάτισμα.

  Πολύ σημαντικός φαίνεται να είναι και ο ρόλος της ως τροφή για τα φιλικά βακτήρια στο έντερο, τα γνωστά προβιοτικά. Βοηθούν με αυτό τον τρόπο στην παραγωγή λιπαρών οξέων, όπως είναι το βουτυρικό, το οποίο σύμφωνα με έρευνες βοηθάει στην πρόληψη και μείωση της παχυσαρκίας, ενώ προλαμβάνει την ανάπτυξη αντίστασης στην ινσουλίνη. Τα πρεβιοτικά (τροφή για προβιοτικά), όπως είναι η γλυκομαννάνη ρυθμίζουν τη μικροχλωρίδα στο έντερο και σύμφωνα με πληθώρα ερευνών είναι ωφέλιμα για τη μείωση της παχυσαρκίας. Ρυθμίζονται επίσης η ενεργειακή πρόσληψη- δηλ. οι θερμίδες- τα επίπεδα γλυκόζης, ινσουλίνης, καθώς και οι ορμόνες κορεσμού.

  Εκτός όμως από την συμβολή της στο αδυνάτισμα, η λήψη της φαίνεται να βοηθάει και σε άλλους τομείς. Μειώνει την ολική χοληστερόλη, την LDL χοληστερόλη, τα τριγλυκερίδια, ενώ ρυθμίζει και τη γλυκόζη αίματος, με αποτέλεσμα να μειώνεται ο κίνδυνος για καρδιαγγειακά νοσήματα, καθώς και για εμφάνιση διαβήτη τύπου 2.

  Η γλυκομαννάνη θα πρέπει να λαμβάνεται 15-60’ πριν το γεύμα με 1 ή 2 ποτήρια νερό. Προσοχή θα πρέπει να δώσουν όσοι λαμβάνουν φάρμακα από το στόμα π.χ. σουλφονυλουρία – ένα φάρμακο για τον διαβήτη, καθώς μπορεί να μειωθεί η απορρόφησή τους από τον οργανισμό. Στην περίπτωση αυτή, η φαρμακευτική αγωγή θα πρέπει να λαμβάνεται 4 ώρες μετά ή 1 ώρα πριν τη λήψη γλυκομαννάνης.

  Σίγουρα, η απώλεια βάρους θα είναι πολύ μεγαλύτερη εάν η λήψη συμπληρώματος με γλυκομαννάνη ή konjac συνδυαστεί με υγιεινή διατροφή και γυμναστική, όπως σε όλες τις προσπάθειες για δίαιτα. Παρόλα αυτά πρόκειται για μια ασφαλή φυτική ουσία, η οποία μπορεί πραγματικά να συμβάλλει στην απώλεια βάρους, τη μείωση της πρόσληψης μεγάλης ποσότητας τροφής και γενικά στη βελτίωση της συνολικής μας υγείας!

Βιβλιογραφία:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2699871/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22555633