Τελευταία, πολύς λόγος γίνεται για την αλκαλική διατροφή και το πώς αυτή μπορεί να συμβάλλει στην υγεία μας. Διάσημοι αλλά και ειδικοί, αρχίζουν να αναφέρονται όλο και πιο συχνά στα οφέλη και την ευεξία που νιώθουν, χάρη στην αλκαλική δίαιτα. Ωστόσο, δεν πρόκειται για μια νέα τάση.

   Πρώτος, είχε μιλήσει για τη σημασία της αλκαλικότητας στον οργανισμό,ο Ιπποκράτης! Σύμφωνα λοιπόν με τον πατέρα της Ιατρικής, η ασθένεια δεν μπορεί να αναπτυχθεί σε αλκαλικό περιβάλλον. Γι’αυτό τόνισε την καθοριστική σημασία που έχουν οι τροφές που προσλαμβάνουμε, τη διατήρηση αλκαλικού pH στο σώμα μας.

Σχετικά με το pH

  Το pH συναντάται παντού γύρω μας. Η ίδια η ζωή συνδέεται και εξαρτάται άμεσα από τα επίπεδα pH, μέσα και γύρω από τους ζωντανούς οργανισμούς. Το ph μπορεί να είναι «αλκαλικό» ή «όξινο», ανάλογα με τις τιμές που παρουσιάζει. Όταν το pH κυμαίνεται από 0 έως 7 θεωρείται όξινο, ενώ από 7 έως 14 θεωρείται αλκαλικό. Στον άνθρωπο, το ιδανικό pH στο αίμα είναι 7,4 (συγκεκριμένα κυμαίνεται από 7,35 έως 7,45). Παρόλα αυτά, μέσα στο σώμα μας υπάρχουν διαφορές στο pH από τη μια περιοχή στην άλλη, με τη μεγαλύτερη οξύτητα στο στομάχι (pH 1,35 έως 3,5), για καλύτερη διάσπαση των τροφών και προστασία από  μικρόβια.

Γιατί είναι σημαντικό το αλκαλικό pH;

  Το αλκαλικό pH στο σώμα είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς έρευνες έχουν δείξει ότι σε ένα τέτοιο περιβάλλον εμποδίζεται η ανάπτυξη ασθένειας. Αντίθετα, ένα όξινο περιβάλλον συμβάλλει στην ασθένεια Πιο συγκεκριμένα, το όξινο pH:

  • Εμποδίζει το σώμα να απορροφήσει σωστά τα θρεπτικά συστατικά (π.χ. βιταμίνες, ιχνοστοιχεία).

  • Μειώνει την παραγωγή ενέργειας στα κύτταρα.

  • Δυσχεραίνει την επιδιόρθωση βλάβης στα κύτταρα.

  • Εμποδίζει την αποβολή βαρέων μετάλλων από τον οργανισμό.

  • Κάνει το σώμα ευάλωτο στην κούραση και την ασθένεια.

Τι οδηγεί τη μετατροπή του Ph σε όξινο;

  Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που οδηγούν στη δημιουργία όξινου περιβάλλοντος, οι βασικότεροι από τους οποίους είναι:

  • Συναισθηματική φόρτιση

  • Όξινη διατροφή

  • Υπερφόρτωση του οργανισμού με τοξίνες

  • Οποιαδήποτε διαδικασία στερεί το οξυγόνο και τα θρεπτικά συστατικά από τα κύτταρα

  Το σώμα μας, προκειμένου να αντιστρέψει αυτή την κατάσταση χρειάζεται αλκαλικά στοιχεία. Τα στοιχεία αυτά τα προσλαμβάνει από τη διατροφή. Σε περίπτωση που το σώμα μας δεν τα καταφέρει,προκαλείται υπεροξέωση, δηλαδή αυξημένη συγκέντρωση οξέων στα κύτταρα. Η υπεροξέωση δημιουργεί ευνοϊκές συνθήκες για την ανάπτυξη πολλών χρόνιων ασθενειών π.χ. ανεπάρκεια ασβεστίου και κατ’ επέκταση οστεοπόρωση, αρθρίτιδα, υψηλή χοληστερόλη, διαβήτης, καρκίνος, νόσος Alzheimer, νεφρολιθίαση, υπέρταση, σύνδρομο χρόνιας κόπωσης κ.ά.

Συμπτώματα υπεροξέωσης:

  • Δυσπεψία, πρήξιμο στο στομάχι, διάρροια

  • Αδυναμία, πρωινή κόπωση, μυϊκοί πόνοι, πονοκέφαλοι

  • Κατάθλιψη, ευερέθιστη συμπεριφορά, νευρικότητα

  • Αϋπνία, ταχυκαρδία, ανήσυχα πόδια, κοφτές αναπνοές

  • Προβλήματα κυκλοφορικού, ξηρά πόδια και χέρια, υπέρταση

  • Εξωστρεφής συμπεριφορά, διεσταλμένες κόρες, υπερδραστηριότητα, υπερσεξουαλικότητα

  • Απώλεια μνήμης

  Προκειμένου να διαπιστώσετε εάν έχετε υπεροξέωση, μπορείτε να μετρήσετε το pH στα ούρα σας με πεχαμετρικές ταινίες που θα βρείτε εύκολα σε κάποιο φαρμακείο. Η ιδανικές τιμές είναι από 6,2 έως 6,8.

Αλκαλική διατροφή

  Η διατροφή είναι καθοριστικός παράγοντας για να πετύχουμε αλκαλοποίηση στο σώμα.  Παρόλα αυτά, το pH της τροφής δεν μπορεί να δείξει εάν αυτή θα γίνει όξινη ή αλκαλική μέσα στον οργανισμό. Για το λόγο αυτό είναι προτιμότερο να εστιάσουμε στο δυνητικό νεφρικό όξινο φορτίο/ PRAL των τροφών. Δηλαδή, η έκκριση οξέως στα ούρα αντικατοπτρίζει την προσπάθεια του οργανισμού να φέρει ισορροπία στο εσωτερικό περιβάλλον.

  Με πιο απλά λόγια, περισσότερα οξέα στον οργανισμό οδηγούν σε μεγαλύτερη αποβολή τους με τα ούρα, προκειμένου να εξισορροπηθεί η κατάσταση. Έτσι, όσο πιο μεγάλο PRAL έχει μια τροφή, τόσο πιο όξινη για τον οργανισμό. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν : τα σκληρά τυριά, το κρέας, τα ψάρια, ο κρόκος του αυγού, δημητριακά, ζυμαρικά κ.ά. Αντίθετα, τροφές με χαμηλό PRAL και άρα αλκαλικές για το σώμα είναι τα περισσότερα φρούτα και λαχανικά (π.χ. μπανάνα, σταφίδα, βερίκοκο, μήλο, μπρόκολο, ντομάτα, αγγούρι, σπανάκι κ.ά. ), οι χυμοί φρούτων, οι πατάτες, το μέλι, το ελαιόλαδο, το κρασί κ.ά. Λέγεται ότι το 70-80% της διατροφής μας θα πρέπει να περιλαμβάνει αλκαλικές τροφές, ώστε να αποφύγουμε την ανάπτυξη κάποιας ασθένειας.

  Επειδή για πολλούς η δίαιτα αυτή είναι αρκετά δύσκολη για να την ακολουθήσουν, υπάρχουν πλέον αρκετά συμπληρώματα διατροφής που μπορούν να επιτύχουν αλκαλοποίηση στον οργανισμό (  Carbobas,  pH-Basic,  Synosan Basomed κ.ά ). Φυσικά, δεν θεραπεύουν την ασθένεια, όμως βοηθούν το pH να ισσοροπήσειτο σώμα μας να μπορέσει να αντιμετωπίσει το πρόβλημα φυσικά, με την δική του άμυνα.

Πλεονεκτήματα αλκαλικής διατροφή

Σύμφωνα με έρευνες, η αλκαλική δίαιτα έχει τα εξής οφέλη για την υγεία:

  1. Τα πολλά φρούτα και λαχανικά βελτιώνουν την αναλογία καλίου/νατρίου και ωφελούν την υγεία των οστών, εμποδίζουν την απώλεια μυϊκού ιστού, ενώ μετριάζουν καταστάσεις όπως υπέρταση και εγκεφαλικά επεισόδια.

  2. Έχουμε αύξηση της αυξητικής ορμόνης και αυτό μπορεί να έχει θετική έκβαση για την καρδιακή υγεία, τη μνήμη και την συγκέντρωση.

  3. Αυξάνεται το μαγνήσιο στο εσωτερικό των κυττάρων, κάτι που απαιτείται για τη σωστή λειτουργία πολλών ενζυμικών συστημάτων. Επιπλέον, το μαγνήσιο είναι απαραίτητο για την ενεργοποίηση της βιταμίνης D, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει μελετηθεί εκτεταμένα για τη συμβολή της στην καλύτερη υγεία.

  4. Η αλκαλικότητα μπορεί να βοηθήσει και κάποιους παράγοντες στην χημειοθεραπεία που απαιτούν υψηλότερο pH.

  Για άλλη μια φορά, λοιπόν, βλέπουμε ότι η έκφραση του Ιπποκράτη: «Η τροφή σου είναι το φάρμακό σου» είναι πάντα επίκαιρη και πάντα θα μας υπενθυμίζει ότι η φύση κρύβει αμέτρητους θησαυρούς για την υγεία μας!

 

Βιβλιογραφία:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3195546/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3195546/table/tab2/

www.biomedicin.gr