Για άλλη μια φορά η επιστήμη έρχεται να επιβεβαιώσει τις παραδόσεις! Ο λόγος αυτή τη φορά για τα προβιοτικά που τις τελευταίες δεκαετίες ξαναήρθαν στο προσκήνιο, έπειτα από πολυάριθμες μελέτες να ρίχνουν φως στα οφέλη τους. Εν ολίγοις, κάτι ήξεραν οι παλιοί που κατανάλωναν καθημερινά κεφίρ και αριάνι, τροφές μακροζωίας σύμφωνα με τους Καυκάσιους! Ενώ το παραδοσιακό γιαούρτι αποτελούσε ίαμα σχεδόν για κάθε ασθένεια, από έκζεμα μέχρι υψηλό πυρετό!

 

Προβιοτικά: τι είναι;

Τα προβιοτικά είναι ζωντανοί μικροοργανισμοί που πιστεύεται ότι βελτιώνουν την υγεία μας! Οι μέχρι τώρα έρευνες έχουν δείξει ότι τα προβιοτικά:

1. Βελτιώνουν τη λειτουργία του εντέρου, καθώς εξισορροπούν την εντερική μικροχλωρίδα (μικροοργανισμοί που βρίσκονται φυσικά στο έντερο).

2. Βοηθούν να ξεπεραστούν οι διάφορες παρενέργειες από τη λήψη αντιβιοτικών.

3. Προλαμβάνουν και μειώνουν τον κίνδυνο για σοβαρό κρυολόγημα και γρίπη, καθώς ενισχύουν την άμυνα του οργανισμού.

4. Βελτιώνουν την ανοχή στη λακτόζη. Δεν είναι λίγοι αυτοί που ταλαιπωρούνται από τις δυσάρεστες συνέπειες της δυσανεξίας στη λακτόζη. Τα προβιοτικά προϊόντα, όπως το κεφίρ, το παραδοσιακό γιαούρτι κ.ά επειδή έχουν υποστεί ζύμωση είναι καλά ανεκτά και μειώνουν το πρόβλημα.

5. Θεραπεύουν τη διάρροια, ειδικά σε περιπτώσεις όπου γίνεται παράλληλη λήψη αντιβιοτικών ή στο σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου.

6. Συμβάλλουν αποτελεσματικά στην πρόληψη και θεραπεία ουρολοιμώξεων και κολπικών λοιμώξεων, προβλήματα που ταλαιπωρούν πολλές γυναίκες σήμερα.

7. Επισπεύδουν τη θεραπεία σε εντερικές λοιμώξεις.

8. Προλαμβάνουν και θεραπεύουν το έκζεμα, όπως π.χ. αυτό που συνδέεται με αλλεργία στο αγελαδινό γάλα.

9. Μειώνουν τον κίνδυνο για παιδικές αρρώστιες π.χ. λοιμώξεις, ωτίτιδες, πονόλαιμος, κρυολόγημα.

10. Ελαττώνουν τον κίνδυνο για καρκίνο του παχέως εντέρου.

Ποια είναι τα προβιοτικά προϊόντα;

Τα προβιοτικά είναι εύκολο να τα βρούμε, καθώς περιέχονται σε προϊόντα λίγο-πολύ γνωστά σε όλους, όπως:

  •  Παραδοσιακό γιαούρτι με ζωντανή καλλιέργεια (ναι, αυτό με την πέτσα!)
  •  Κεφίρ
  •  Αριάνι ή ξινόγαλα
  •  Τουρσί

Όμως, τα συναντάμε και σε φαγητά από άλλους πολιτισμούς, π.χ. το ινδονησιακό tempeh και το ιαπωνικό miso (προϊόντα σόγιας που έχουν υποστεί ζύμωση). Αναζητήστε τα στα συστατικά τροφίμων με τις ονομασίες: probiotics, acidophilus, lactobacillus, bifidus κ.ά. Επίσης, πολύ συχνά συστήνεται η λήψη προβιοτικών μέσω συμπληρώματος, όπως είναι το γνωστό  vsl 3. Κάτι τέτοιο συμβαίνει συνήθως σε περιόδους όπου η άμυνα του οργανισμού χρειάζεται μια τόνωση, αλλά και σε διάφορα προβλήματα υγείας, όπως αυτά που αναφέρθηκαν παραπάνω.

Τι είναι τα πρεβιοτικά;

Τα πρεβιοτικά είναι στην ουσία η τροφή των προβιοτικών. Πρόκειται για μη-απορροφήσιμους υδατάνθρακες, που έχουν και αυτοί οφέλη για υγεία, όπως μείωση τριγλυκεριδίων, καλύτερο έλεγχο του σακχάρου στο αίμα, πρόληψη του καρκίνου του παχέως εντέρου κ.ά. Θα τα βρείτε στις τροφές: κρεμμύδι, σκόρδο, προϊόντα ολικής άλεσης, μπανάνα, ραδίκια, μέλι κ.ά

  Τα προβιοτικά προϊόντα λοιπόν είναι μια παράδοση που πρέπει να συνεχιστεί! Η υγεία μας είναι ότι πολυτιμότερο έχουμε – είναι στο χέρι μας να τη διαφυλάξουμε και η φύση είναι ο καλύτερος σύμμαχος!