Υψηλά τριγλυκερίδια, πώς μειώνονται;

2 Σχόλια

Υψηλή πίεση, υψηλά τριγλυκερίδια και χοληστερίνη, αποτελούν απλές εξετάσεις που κάνουμε κάθε χρόνο και καταστάσεις που ακούμε καθημερινά να απασχολούν πολύ κόσμο.

 Τις τελευταίες δεκαετίες έχει σημειωθεί μια δραματική αύξηση της καρδιαγγειακής νόσου, η οποιά αποτελεί σταθερά την πρώτη αιτία νοσηρότητας και θνησιμότητας παγκοσμίως. Ανάμεσα στους παράγοντες που οδηγούν στην εμφάνιση της είναι τα υψηλά τριγλυκερίδια και η χοληστερίνη, η υπέρταση, η παχυσαρκία και ο διαβήτης.

   Τι είναι όμως τα τριγλυκερίδια και πώς μπορούμε να τα μειώσουμε φυσικά;

 

Τι είναι τα τριγλυκερίδια

   Αποτελούν ένα τύπο λιπαρών οξέων (λίπους) που υπάρχει στο αίμα. Η ενέργεια που περισσεύει από την τροφή που καταναλώνουμε καθημερινά, μετατρέπεται σε τριγλυκερίδια, δηλαδή εστέρες λιπιδιών λιπιδίων ενωμένα με λιποπρωτεΐνες. Τα τριγλυκερίδια αποτελούν την αποθηκεύσιμη μορφή ενέργειας των κυττάρων και κυρίως των λιποκυττάρων. Επιπλέον χρησιμοποιούνται για την παραγωγή ενέργειας, τη δημιουργία νέων κυττάρων καθώς και ορμονών.

   Σε περίπτωση που το σώμα χρειάζεται ενέργεια, τότε με τη βοήθεια ορμονών απελευθερώνονται στην κυκλοφορία του αίματος τριγλυκερίδια. Φυσιολογικά οι τιμές των τριγλυκεριδίων στο αίμα κυμαίνονται κάτω από 150mg/dl. Ωστόσο σε περίπτωση διαταραχής, η συγκέντρωσή τους μπορεί να αυξηθεί οδηγώντας σε υπετριγλυκεριδαιμία.

   Σύμφωνα με το National Cholesterol Education Program η κατηγοριοποίηση των τιμών των τριγλυκεριδίων είναι

Κατηγοριοποίηση  Τιμές τριγλυκεριδιών (mg/dl) 
Φυσιολογικές τιμές  <150mg/dl
Οριακά υψηλές τιμές 150-199 mg/dl
Υψηλές τιμές  200-250 mg/dl
Πολύ υψηλές τιμές  >500 mg/dl

Τι προκαλούν τα αυξημένα τριγλυκερίδια;

Παλαιότερα πίστευαν ότι τα τριγλυκερίδια δεν αποτελούν τόσο σημαντικό παράγοντα κινδύνου για καρδιαγγειακή νόσο, όπως είναι η LDL χοληστερίνη. Ωστόσο, με τα χρόνια αυτή η πεποίθηση έχει αλλάξει. Τα αυξημένα τριγλυκερίδια ορού φάνηκε πως συμβάλλουν στο σχηματισμό αθηρωματικής πλάκας στα αγγεία και αθηροσκλήρωσης και σε συνδυασμό με την “καλή” χοληστερίνη (HDL) και “κακή” χοληστερίνη (LDL), καθορίζουν το καρδιαγγειακό κίνδυνο. Πολύ υψηλές τιμές τριγλυκεριδίων αυξάνουν επίσης τον κίνδυνο οξείας παγκρεατίτιδας.

 

Αιτίες αυξημένων τριγλυκεριδίων

   Η αύξηση των τιμών των τριγλυκεριδίων μπορεί να είναι αποτέλεσμα πολλών και διαφορετικών παραγόντων. Οι κυριότεροι λόγοι είναι

  • παχυσαρκία
  • αυξημένη κατανάλωση υδατανθράκων και γλυκών
  • μειωμένη φυσική δραστηριότητα
  • σακχαρώδης διαβήτης
  • υποθυρεοειδισμός
  • νεφρική νόσος
  • ηπατική νόσος
  • υπερκατανάλωση αλκοόλ
  • ορισμένα φάρμακα (β-αναστολείς, αντισυλληπτικά, διουρητικά, στεροειδή φάρμακα)

 

Αντιμετώπιση υπετριγλυκεριδαιμίας

Ωμέγα 3 λιπαρά οξέα

Ωμέγα 3 λιπαρά οξέα, δηλαδή το EPA (εικοσιπεντανοϊκό οξύ) και το DHA (δοσοεξανοϊκό οξύ), βοηθούν σημαντικά στη μείωση κυρίως των τριγλυκεριδίων ορού και της χοληστερίνης, ασκούν αντιφλεγμονώδη δράση και συμβάλλουν στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης. Συγκεκριμένα φάνηκε πως μπορούν να μειώσουν έως και 30% τα επίπεδα τριγλυκεριδίων στο αίμα, ενώ επίσης ασκούν ευεργετικό ρόλο και προστατεύουν από την εμφάνιση καρδιαγγεικής νόσου και αθηροσκλήρωσης. Η ημερήσια συνιστώμενη δόση σε περιπτώσεις υπετριγλυκεριδιαιμίας είναι >1000mg ωμέγα 3 λιπαρών οξέων την ημέρα.

Νιασίνη (Βιταμίνη Β3)

Η νιασίνη ή αλλιώς νικοτινικό οξύ μπορεί επίσης να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της υπερλιπιδαιμίας και της υπερτριγλυκεριδαιμίας. Συγκεκριμένα φάνηκε πως η συμπληρωματική λήψη νιασίνης βοηθά σε μείωση από 30-50% των τριγλυκεριδίων ορού, της LDL χοληστερίνης καθώς και των λιποπρωτεϊνών. Η λήψη της δεν έχει παρενέργειες ενώ μπορεί να συνδυαστεί με κοινές φαρμακευτικές αγωγές για τη μείωση της χοληστερίνης, όπως είναι οι στατίνες. Συνήθως χορηγείται σε άτομα που έχουν πολύ υψηλές τιμές τριγλυκεριδίων (>500 md/dl).

Άλφα-Λιποϊκό οξύ

Το αλφα λιποϊκό οξύ (a-lipoic acid) αποτελεί ένα οξύ το οποίο βοηθάει στη μείωση των τριγλυκεριδίων ορού, μέσω επίδρασής του σε ορισμένα γονίδια στο ήπαρ. Βρέθηκε πως μειώνει την παραγωγή τριγλυκεριδίων ενώ επίσης αυξάνει το μεταβολισμό τους (κάθαρση). Μπορεί να δοθεί είτε μόνο του ή σε συνδυασμό με άλλες κοινές αντιλιπιδαιμικές αγωγές.

Guggul

Το Guggul αποτελεί μια ουσία που προέρχεται από το Mukul Myrrh (Commiphore mukul), ένα μικρό φυτό της Ινδίας που χρησιμοποιείται εδώ και αιώνες από την Αγιουβερδική ιατρική. Χρησιμοποιείται μόνο του ή σε συνδυασμό και με τη μαγιά κόκκινου ρυζιού, μια φυτική επιλογή για τη μείωση της χοληστερίνης. Τα Guggulsterones βρέθηκε πως μειώνουν αποτελεσματικά τα επίπεδα της LDL χοληστερόλης και τριγλυκεριδίων ορού, ενώ επίσης βρέθηκε πως προστατέυουνν τα αγγεία από αθηροσκλήρωση και οξειδωτικές βλάβες.

 

Διατροφή και τρόπος ζωής

   Ωστόσο εκτός από τα συμπληρώματα, τόσο η διατροφή όσο και συνολικά ο τρόπος ζωής διαδραματίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στη μείωση των τριγλυκεριδίων ορού. Συνοπτικά θα πρέπει να:

  • μειώσετε τις προσλαμβανόμενες θερμίδες
  • να μείωσετε την πρόσληψη υδατανθράκων και κυρίως απλών σακχάρων
  • μειώσετε την πρόσληψη κορεσμένων λιπαρών
  • να αυξήσετε την κατανάλωση φυτικών ινών
  • να αυξήσετε την άσκηση και τη φυσική σας δραστηριότητα
  • να μειώσετε την κατανάλωση αλκοόλ

Στο Vita4you μπορείτε να βρείτε μεγάλη ποικιλία σε συμπληρώματα διατροφής για τη μείωση των τριγλυκεριδίων.

2 Σχόλια
  • Avatar

    Κορωνιος Αντώνιος

    Απάντηση

    Δέν καπνίζω, Δεν τρωγω τακτικα κοκκινα κρεατα, Δεν πίνω ποτα καί αναψυκτικά, Δεν τρωω τηγανιτα συχνά, Δεν τρώγω πολλά γλυκαντικά
    Τρωγω αρκετο τυρί, μακαρόνια, πολύ ψωμί, Εχω κόψει το λευκό ψωμι με ολικής άλεσης
    Εχω χοληστερίνη 220 καί Τριγλυκερίδια 217
    Ειμαι 66 χρονων, Γυμνάζομαι 3 φορες τήν εβδομάδα καί γενικά δέν είμαι τής καρέκλας
    Τι με συμβουλεύεται;

    • Πελαγία Δαμιανού

      Πελαγία Δαμιανού

      Κύριε Αντώνη καλησπέρα σας,
      γενικά καλό θα ήταν να περιορίσετε τα ζυμαρικά και το ψωμί, καθώς τα τριγλυκερίδια συνήθως σχηματίζονται εξαιτίας των πολλών υδατανθράκων, κυρίως των απλών (πχ λευκά ζυμαρικά, λευκό ψωμί, λευκή ζάχαρη κ.ά.) Μπορείτε να αυξήσετε τα ψάρια και να προτιμάτε κατσικίσια γαλακτοκομικά, να τρώτε καθημερινά φρέσκες σαλάτες και φρούτα (ο χυμός ροδιού θα σας βοηθήσει με τα αγγεία). Ακόμη,αυξήστε το περπάτημα στην καθημερινότητά σας, περπατήστε τουλάχιστον μισή ώρα καθημερινά. Στις σαλάτες σας μπορείτε να προσθέσετε λιναρόσπορο και κολοκυθόσπορο. Δυο φορές το χρόνο μπορείτε να πάρετε συμπλήρωμα με γαϊδουράγκαθο και για τη χοληστερίνη μπορείτε να πάρετε Ωμέγα-3. Δείτε περισσότερες συμβουλές για υγιή καρδιά σε αυτό το άρθρο: http://bit.ly/2ZiVj7N

Αφήστε Σχόλιο