Η 14η Νοεμβρίου αποτελεί την Παγκόσμια Ημέρα Διαβήτη και μια εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού απέναντι σε ένα πολύ συχνό και σοβαρό πρόβλημα υγείας.

 Τις τελευταίες δεκαετίες έχει παρατηρηθεί μια σημαντική αύξηση της συχνότητας εμφάνισης σακχαρώδη διαβήτη. Τα περιστατικά παγκοσμίως βαίνουν αυξανόμενα, με αποτέλεσμα να γίνεται αναγκαία η άμεση δράση για ενημέρωση, πρόληψη και σωστή αντιμετώπιση της νόσου, όπως τονίζει και η Ελληνική Διαβητολόγική Εταιρεία. Ωστόσο, γύρω από το διαβήτη υπάρχουν πολλές λανθασμένες εντυπώσεις και πεποιθήσεις. Ισχύουν λοιπόν, όσα ήδη γνωρίζετε;

Το αυξημένο βάρος και η παχυσαρκία αποτελούν παράγοντες κινδύνου για την εμφάνιση σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2

Αλήθεια. Το υπερβάλλον βάρος και η παχυσαρκία αποτελούν ανάμεσα στους κυριότερους παράγοντες κινδύνου για την εμφάνιση ΣΔ τύπου 2. Συγκεκριμένα, η αύξηση του σωματικού βάρους και κυρίως του ενδοκοιλιακού λίπους, προκαλεί και παρουσιάζει μια εκθετική αύξηση του κινδύνου εμφάνισης ΣΔ. Το επιπλέον βάρος και κυρίως το σωματικό λίπος επιδρά αρνητικά στις βιολογικές δράσεις της ινσουλίνης, δημιουργώντας μια κατάσταση που ονομάζεται αντίσταση στην ινσουλίνη. Η υιοθέτηση ενός υγιούς σωματικού βάρους ή ακόμη και η μικρή απώλεια βάρους βοηθά σημαντικά στη μείωση των επιπέδων γλυκόζης ορού, ενώ παράλληλα βελτιώνει την αρτηριακή πίεση και τα λιπίδια ορού.

Η μεγάλη κατανάλωση ζάχαρης προκαλεί διαβήτη

Μύθος. Εάν και ο διαβήτης αποτελεί μια «γλυκιά» νόσο και χαρακτηρίζεται από αυξημένα επίπεδα γλυκόζης ορού, λανθασμένα πιστεύεται ότι η κατανάλωση ζάχαρης οδηγεί στην εμφάνιση διαβήτη. Ο διαβήτης τύπου 1 αποτελεί μια γενετική νόσο που οφείλεται και προκαλείται από άγνωστους ακόμα παράγοντες. Εν αντιθέσει, ο διαβήτης τύπου 2 αποτελεί μια έντονα κληρονομήσιμη πάθηση η οποιά οφείλεται σε γενετικούς παράγοντες και στο τρόπο ζωής του ατόμου. Εάν και μετά την εμφάνιση διαβήτη, η ζάχαρη και τα τρόφιμα που την περιέχουν αποτελούν σημείο κλειδί για τη ρύθμιση του διαβήτη, αντ’ αυτού η κατανάλωση ζάχαρης δεν ευθύνεται για την εμφάνιση της νόσου.

Υπάρχει ειδική διατροφή για διαβητικούς

Αλήθεια. Η διατροφή των διαβητικών ατόμων πρέπει να ακολουθεί ένα υγιεινό πλάνο, το οποίο χαρακτηρίζεται από χαμηλή πρόσληψη κορεσμένων και trans λιπαρών, χαμηλή κατανάλωση ζάχαρης και αλατιού ενώ τα γεύματα θα πρέπει να περιέχουν άπαχες πηγές πρωτεΐνης, λαχανικά, ολικής άλεσης δημητριακά και φρούτα. Τα διαβητικά τρόφιμα συνήθως δεν επιφέρουν επιπλέον όφελος στη ρύθμιση του διαβήτη. Διατροφή που βασίζεται στο μεσογειακό πρότυπο διατροφής φαίνεται να επιδρά θετικά στα μεταγευματικά επίπεδα γλυκόζης και στην ευρύτερη υγεία. Σε γενικές γραμμές η διατροφή ενός διαβητικού ατόμου αποτελεί τον ιδανικό τρόπο διατροφής που θα έπρεπε να υιοθετήσει ο καθένας.

Τα άτομα με διαβήτη απαγορεύεται να καταναλώνουν γλυκά

Μύθος. Παρόλο που τα γλυκά περιέχουν μεγάλη ποσότητα ζάχαρης και κορεσμένων λιπαρών οξέων, δεν απαγορεύονται από τη διατροφή ενός διαβητικού ατόμου. Ως μέρος μια ισορροπημένης διατροφής, όπου υπάρχει και άσκηση, τα γλυκά μπορούν να καταναλωθούν σε μικρή ποσότητα και συχνότητα.

Ο διαβήτης μπορεί να προληφθεί

Αλήθεια. Ωστόσο δεν μπορούν να προληφθούν όλοι οι τύποι διαβήτη.Ο διαβήτης τύπου 1 αποτελεί ένα αυτοάνοσο νόσημα το οποίο δεν μπορεί να προληφθεί ή να θεραπευτεί. Όσον αφορά το διαβήτη τύπου 2, πολλές επιδημιολογικές μελέτες δείχνουν πως με προγράμματα παρέμβασης πρόληψης διαβήτη, περίπου το 60% των περιπτώσεων μπορεί να προληφθεί. Καθώς δεν υπάρχει ένας αιτιολογικός παράγοντας για το σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2, αλλά αποτελεί συνδυασμό πολλών, η πρόληψη αφορά τους τροποποιήσιμους παράγοντες όπως είναι ο τρόπος ζωής, διατροφής και άσκησης.

   Στο Vita4you μπορείτε να βρείτε μεγάλη ποικιλία σε προϊόντα και συμπληρώματα διατροφής για άτομα με σακχαρώδη διαβήτη.