Οι ημικρανίες αποτελούν μια μορφή χρόνιας κεφαλαλγίας η οποία συνοδεύεται από μία σειρά έντονων νευρολογικών συμπτωμάτων.

   Εάν και αποτελεί μία συχνή κατάσταση, δεν έχει εξακριβωθεί ο μηχανισμός και ο λόγος που συμβαίνουν. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει τρόπος να ανακουφιστούμε από τα συμπτώματα καθώς επίσης και να μειώσουμε τη συχνότητα εμφάνισής τους.

Τι είναι οι ημικρανίες

   Οι ημικρανίες μπορεί να διαρκέσουν από 4 έως και 72 ώρες και εμφανίζονται τόσο σε παιδιά όσο και ενήλικες, με μεγαλύτερη συχνότητα στις γυναίκες. Είναι σε μεγάλο βαθμό μια κληρονομική κατάσταση και πιστεύεται ότι οφείλεται σε περιβαλλοντικούς παράγοντες, τρόφιμα, κληρονομικά αίτια καθώς και σε μη καθορισμένες αιτίες.

   Σε αρχικό στάδιο, υπάρχει ένας περιορισμός της αιματικής ροής στα αγγεία του εγκεφάλου, η οποία ακολουθείται από μεγάλη διόγκωση των αγγείων, ιδιαίτερα στο μπροστινό μέρος του εγκεφάλου και αυξημένη αιματική ροή. Η διόγκωση των αγγείων έχει ως αποτέλεσμα τα νεύρα που τα περιβάλλουν να εκλύουν χημικά σήματα που πυροδοτούν πόνο και φλεγμονή. Το αποτέλεσμα είναι η εμφάνιση έντονων πονοκεφάλων και ενός φαύλου κύκλου, καθώς η φλεγμονή επιδεινώνει τον πόνο.

Συμπτώματα

   Η ετυμολογία της λέξης προέρχεται από τα συνθετικά της “ημί” και “κρανίο” που σημαίνει πόνος στη μία πλευρά του κεφαλιού. Χαρακτηρίζεται από ισχυρό πόνο και συμπτώματα όπως:

  • φωτοευαισθησία
  • οξύ πόνο
  • οπτικές και αισθητικές διαταραχές
  • ναυτία
  • εμετό
  • κόπωση
  • ευερεθιστότητα
  • απώλεια όρεξης
  • υπνηλία
  • πόνο στον αυχένα

   Δεν έχει βρεθεί κάποια συγκεκριμένη θεραπεία για τις ημικρανίες. Η φαρμακευτική αγωγή και τα συμπληρώματα αγωγής που συστήνονται αποσκοπούν είτε στο να μειώσουν τον πόνο ή τη συχνότητα εμφάνισής τους. Η επιλογή είναι η καταγραφή ενός ημερολογίου θα βοηθούσε να αναγνωριστεί πιο εύκολα ο παράγοντας που την πυροδοτεί.

Αλλαγές του τρόπου ζωής και διατροφής

   Μέσα από μελέτες παρατήρησης διαπιστώθηκε πως ορισμένες αλλαγές του τρόπου ζωής βοηθούν στην μέιωση της συχνότητα των ημικρανιών, όπως είναι:

  • αποφυγή καφεΐνης, καπνίσματος και κατανάλωσης αλκοόλ
  • Επαρκής ύπνος το βράδυ
  • Συστηματική άσκηση
  • Χαλάρωση
  • Καλή διατροφή και ενυδάτωση

Συμπληρώματα διατροφής και ημικρανία

5-hydroxytryptophan (5-HTP)

   Το 5-HTP παράγεται από τον ανθρώπινο οργανισμό και αποτελεί πρόδρομο μόριο της σεροτονίνης, έναν από τους πιο σημαντικούς νευρικούς διαβιβαστές. Σύμφωνα με ορισμένες μελέτες, οι ημικρανίες οφείλονται σε μη σωστή δράση της σεροτονίνης, καθώς η ορμόνη έχει την ιδιότητα να αλλάζει τη διαπερατότητα των αγγείων. Συμπληρωματική χορήγηση 5-HTP σε δόσεις μεταξύ 50-100mg, μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της έντασης των συμπτωμάτων της ημικρανίας, καθώς βοηθά στη μείωση της διαμέτρου των αγγείων, μειώνοντας έτσι σημαντικά τον πόνο. Προσοχή χρειάζεται για τα άτομα που λαμβάνουν αντικαταθλιπτικά.

Μαγνήσιο (Magnesium)

   Το μαγνήσιο αποτελεί ένα μέταλλο το οποίο συμμετέχει σε πολλές βιοχημικές διαδικασίες. Σύμφωνα με μελέτες τα άτομα που έχουν ημικρανίες παρουσιάζουν χαμηλότερα επίπεδα μαγνήσιου. Φαίνεται πως το μαγνήσιο μειώνει τη συχνότητα εμφάνισης ημικρανιών ενώ βοηθάει ιδιαίτερα τις γυναίκες που έχουν ημικρανία λόγω προεμμηνορρυσιακού συνδρόμου. Συστήνεται λήψη 600mg ημερησίως για 3 με 4 μήνες. Προσοχή χρειάζονται τα άτομα που λαμβάνουν διουρητικά ή μυοχαλαρωτικά φάρμακα.

Butterbur (Petasites hybridus – πετασίτης)

   Το Butterbur φαίνεται να βοηθά στη μείωση της συχνότητα εμφάνισης ημικρανιών καθώς και της διάρκειάς τους. Η δράση του οφείλεται σε δύο ουσίες που περιέχει την petasin και την isopetasin οι οποίες έχουν σπασμολυτική και αντιφλεγμονώδη δράση. Η χρήση του μειώνει το πρήξιμο των αγγείων στον εγκέφαλο, αποσυμφορίζει από την πίεση και έτσι ανακουφίζει από τα συμπτώματα. Υπάρχουν ενδείξεις ακόμη και για πρόληψη της εμφάνισης ημικρανιών. Συστήνεται λήψη 50-70 mg για έως και 4 μήνες. Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζονται τα άτομα που είναι είναι αλλεργικά στο butterburm, οι έγκυος και θηλάζουσες γυναίκες.

Feverfew (Tanacetum parthenium)

   Αποτελεί ένα βότανο το οποίο πιστεύεται ότι ασκεί σπασμολυτική δράση. Η παραπάνω ιδιότητά του οφείλεται σε μια ουσία που περιέχει (parthenolide) η οποία χαλαρώνει του μύες, βοηθά στη μείωση της σύστασης των αγγείων, προλαμβάνοντας έτσι την εμφάνιση φλεγμονής. Μειώνει σημαντικά (>50%) τη συχνότητα εμφάνισης ημικρανιών ενώ ελαχιστοποιεί και τα συμπτώματα της. Η λήψη feverfew αυξάνει τον κίνδυνο αιμορραγίας, συνεπώς άτομα που λαμβάνουν αντιπηκτική αγωγή , έγκυος και θηλάζουσες γυναίκες, δεν θα πρέπει να το λαμβάνουν.

Ριβοφλαβίνη (Βιταμίνη Β2)

   Η ριβοφλαβίνη αποτελεί μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη η οποία επιδρά σημαντικά στο νευρικό σύστημα. Σύμφωνα με μελέτες η λήψη ριβοφλαβίνης βοηθά στη μείωση της συχνότητας εμφάνισης ημικρανιών καθώς και της διάρκειας τους. Συστήνεται λήψη μεγάλων δόσεων στα 400mg ημερησίως.

Coenzyme Q10 (CoQ10)

   Μελέτες έδειξαν ότι το συνένζυμο Q10 βοηθά στην πρόληψη εμφάνισης ημικρανιών σε ενήλικες με πολύ σοβαρά συμπτώματα. Αποτελεί ένα μόριο το οποίο μεσολαβεί στους μηχανισμούς ενέργειας των κυττάρων (μιτοχόνδρια) και παρουσιάζει πολύ ισχυρή αντιοξειδωτική δράση. Σε δόσεις των 150mg ημερησίως φάνηκε πως προλαμβάνει την εμφάνιση ημικρανιών καθώς και της βαρύτητα των συμπτωμάτων της. Προσοχή χρειάζεται από άτομα που λαμβάνουν αντιπηκτικά και αντιυπερτασικά φάρμακα.

Αιθέρια έλαια

   Σύμφωνα με ορισμένες αναφορές αιθέρια έλαια όπως είναι το Peppermint και το αιθέριο έλαιο Lavender, παρουσιάζουν ηρεμιστικές και χαλαρωτικές ιδιότητες, βοηθώντας στη μείωση των συμπτωμάτων. Τα αιθέρια έλαια, καθώς αυξάνουν παροδικά την αιματική ροή του δέρματος, μπορούν να ανακουφίσουν από τους σπασμούς και από την ένταση των συμπτωμάτων της ημικρανίας, προσφέροντας ηρεμία και χαλάρωση. Επάλειψη του αιθέριου ελαίου στο μπροστινό μέρος του κεφαλιού (μέτωπο) ή ακόμη και εισπνοή του ελαίου μπορεί να βοηθήσει σημαντικά.

   Στο Vita4you μπορείτε να βρείτε μεγάλη ποικιλία σε συμπληρώματα διατροφής για την αντιμετώπιση της ημικρανίας.