Ανάμεσα στις υπερτροφές που έχουν αναδειχθεί τις τελευταίες δεκαετίες είναι κινόα. Η κινόα (quinoa ή chisiya) προέρχεται από ένα θάμνοειδές φυτό και είναι γνωστή ως η μητέρα όλων των σιτηρών, εξαιτίας της διατροφικής της αξίας.

Τι είναι η κινόα

  Παρά την ομοιότητά της με τα δημητριακά δεν ανήκει σε αυτήν την κατηγορία, αλλά στα ψευτοδημητριακά. Η επιστημονική της ονομασία είναι Chenopodium quinoa και καλλιεργούνταν από τους Ίνκας για πολλά χιλιάδες χρόνια. Με το πέρασμα των χρόνων η καλλιέργειά της μειώθηκε αλλά τις τελευταίες δεκαετίες αναδείχθηκε εκ νέου η αξία της στη διατροφή και στην υγεία του οργανισμού.

Πως μαγειρεύεται

   Κατά το μαγείρεμα παρατηρείται πολλές φορές μια πικρή γεύση, για το λόγο αυτό προτείνεται η εμβάπτιση σε καυτό νερό για 5 λεπτά ώστε να διασπαστεί ένα συστατικό που περιέχεται στη φλούδα της και της προσδίδει την πικρή γεύση. Η αναλογία νερού κινόας είναι 2:1, και απαιτεί περίπου 12-15 λεπτά βράσιμο. Μπορεί να αντικαταστήσει το ρύζι και τις πατάτες ως συνοδευτικό σε κρέας, να χρησιμοποιηθεί όπως το πλιγούρι σε σαλάτες καθώς και να συνδυαστεί με όσπρια αυξάνοντας σημαντικά της θρεπτική τους αξία.

Διατροφική αξία

   Η κινόα αποτελεί μια τροφή που περιέχει όλα τα μακροθρεπτικά συστατικά, υδατάνθρακες, πρωτεΐνες και λίπος. Αποτελεί, δηλαδή, μία πλήρη τροφή. Η διατροφική της αξία είναι 222kcal για 1 κούπα μαγειρεμένης κινόα (185 γρ.).

   Η κινόα είναι ένα τρόφιμο με μεγάλη διατροφική αξία. Οι πρωτεΐνες της κινόα χαρακτηρίζονται ως υψηλής βιολογικής αξίας εξαιτίας της πληρότητά τους σε απαραίτητα αμινοξέα. Ως απαραίτητα αμινοξέα, συνολικά 8, χαρακτηρίζονται όσα αμινοξέα ο ανθρώπινος οργανισμός δεν μπορεί να συνθέσει και πρέπει να προσλάβει μέσω της διατροφής.

   Επιπλέον αποτελεί μια πολύ καλή διατροφική πηγή λυσίνης, γεγονός που την καθιστά εξαιρετικό τρόφιμο για χορτοφάγους και vegan.

 Πλούσια σε φυτικές ίνες και μικροθρεπτικά συστατικά (ασβέστιο, σίδηρο, βιταμίνες του συμπλέγματος Β, μαγνήσιο, ψευδάργυρο, φώσφορο και κάλιο), ενισχύει τον οργανισμό και βοηθάει στο αίσθημα κορεσμού. Δεν περιέχει γλουτένη ενώ έχει χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη (Γ.Δ.= 18) και δεν επιδρά σημαντικά στα επίπεδα γλυκόζης ορού.

Δράσεις και οφέλη

   Χάρη στην πληρότητα σε θρεπτικά συστατικά, η κινόα αποτελεί ένα από τα τρόφιμα που καλό θα ήταν να εντάξουμε συστηματικά στη διατροφή μας.

  • Η σύνθεσή της σε φυτικές ίνες βοηθάει στην καλή γαστρεντερική λειτουργία, ενώ παράλληλα προσφέρει καλύτερο κορεσμό.
  • Καθώς δεν περιέχει γλουτένη, είναι κατάλληλη για άτομα που έχουν δυσανεξία στη γλουτένη (κοιλιοκάκη).
  • Δεν επηρεάζει σημαντικά τα επίπεδα γλυκόζης ορού, εξαιτίας του χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη, με αποτέλεσμα να αποτελεί μια υγιεινή διατροφή για άτομα με σακχαρώδη διαβήτη.
  • Ως πλούσια πηγή πρωτεΐνης, λυσίνης, σιδήρου και χαλκού, αποτελεί σημαντικό τρόφιμο για τη διατροφή χορτοφάγων και vegan. Βοηθά στη κάλυψη των ημερήσιων αναγκών σε πρωτεΐνη, στη διατήρηση των επιπέδων σιδήρου καθώς και αιματοκρίτη στο αίμα.
  • Επιπλέον η λυσίνη συμβάλει στη επούλωση και επισκευή των ιστών του σώματος.
  • Χάρη στη σύστασή της σε ασβέστιο η κινόα συμβάλλει και στην πρόληψη ή και αντιμετώπιση της οστεοπόρωσης. Ωστόσο, καθώς δεν περιέχει λακτόζη, αποτελεί ιδανική επιλογή για τα άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη ή ακόμη και για χορτοφαγικά άτομα.
  • Διαθέτει αντιοξειδωτική δράση χάρη στη σύνθεσή της σε βιταμίνη C και Ε. Σε συνδυασμό με το ψευδάργυρο που περιέχει, θωρακίζει τον οργανισμό και το ανοσοποιητικό, ενώ ταυτόχρονα ο ψευδάργυρο βοηθά και στην παραγωγή ινσουλίνης.
  • Επιπλέον, έχει φανεί πως έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, καθώς αποτελεί μια πολύ καλή φυτική επιλογή ω-3 λιπαρών οξέων.

   Στο Vita4you μπορείτε να βρείτε μεγάλη ποικιλία σε κινόα, ροφήματα και δημητριακά που την περιέχουν.