Παρόλο που το καλοκαίρι βαδίζει στο τέλος του, η ηλιοφάνεια είναι και θα συνεχίσει να είναι ιδιαίτερα έντονη για αρκετούς ακόμη μήνες. Η αντιηλιακή προστασία της επιδερμίδας εξασφαλίζεται με την καθημερινή χρήση αντιηλιακού, ωστόσο, στη φύση υπάρχει πληθώρα θρεπτικών συστατικών τα οποία προστατεύουν, θωρακίζουν και αναχαιτίζουν την αρνητική επίδραση του ήλιου.

Αντιηλιακές τροφές

   Πολλές μελέτες έχουν γίνει στο να εντοπίσουν ποιά είναι τα φυσικά αυτά στοιχεία τα οποία μπορούν και προστατεύουν το δέρμα από τις ακτίνες UVA-UVB ακτινοβολίες. Ας δούμε ποιές είναι οι βασικότερες κατηγορίες τροφίμων που βοηθούν το δέρμα να λειτουργήσει από μόνο του ως φυσικό αντιηλιακό και που μπορούμε να τις βρούμε!

Αντιοξειδωτικές ουσίες και φλαβονοειδή

   Μια από τις αρνητικές δράσεις της υπεριώδους ακτινοβολίας είναι η οξειδωτική βλάβη των κυττάρων με αποτέλεσμα μακροχρόνια να εμφανίζονται βλάβες στο ιστό του δέρματος όπως είναι η πρόωρη γήρανση, καρκίνος του δέρματος κ.α.. Οι αντιοξειδωτικές ουσίες και τα φλαβονοειδή έχουν την ιδιότητα να οξειδώνονται αυτα, προστατεύοντας με αυτόν τον τρόπο τον οργανισμό και το DNA των κυττάρων από το οξειδωτικό stress. Επιπλέον μπορούν να απορροφήσουν τις ακτίνες UV και να συμβάλλουν στη γρηγορότερη επούλωση των ηλιακών εγκαυμάτων. Κυριότερες αντιοξειδωτικές ουσίες και φλαβονοειδή αποτελούν οι βιταμίνες Α, C, E καθώς και η ρεσβερατρόλη. Καταναλώστε λοιπόν σε αφθονία, λεμόνια, πορτοκάλια, σταφύλια, φράουλες, κεράσια, κόκκινο κρασί, πράσινο τσάι και σοκολάτα με κακάο.

Καροτενοειδή

   Αποτελούν μια ευρεία ομάδα χρωστικών ουσιών τα οποία χαρίζουν στα φρούτα και λαχανικά, χαρακτηριστικό κίτρινο, πορτοκαλί και κόκκινο χρώμα. Εντοπίζονται κυρίως στις ντομάτες, στα καρότα, τις πιπεριές, το καρπούζι, τις ντομάτες, το σπανάκι και τα βερίκοκα. Έχουν ισχυρή αντιοξειδωτική δράση και οι κυριότεροι αντιπρόσωποι της ομάδας των καροτενοειδών αποτελούν το β-καροτένιο το λυκοπένιο και η λουτεΐνη. Η καθημερινή λήψη καροτενοειδών βοηθά το δέρμα να αντιμετωπίσει τις βλάβες και τα εξανθήματα που προκαλούνται από την έκθεση στον ήλιο, να αδρανοποιήσει καρκινογόνες ουσίες προλαμβάνοντας από τον καρκίνο του δέρματος, καθώς και να να διατηρήσει τα απαραίτητα ποσοστά υγρασίας. Τα καροτενοειδή λειτουργούν καλύτερα όταν λαμβάνονται όλα μαζί και όχι μεμονωμένα, όπως ισχύει και με τις βιταμίνες του συμπλέγματος Β.

Ιχνοστοιχεία

   Ο ψευδάργυρος, η βιταμίνη C και το σελήνιο αποτελούν ιχνοστοιχεία που παρά την αντιοξειδωτική δράση που παρουσιάζουν, βοηθούν επιπλέον στην ανάπλαση της επιδερμίδας, καθώς συμμετέχουν στην διαδικασία παραγωγής κολλαγόνου και ελαστίνης του δέρματος, ενώ παράλληλα εξουτερώνουν και πολλές βλαβερές αντιδράσεις που προκαλεί η υπεριώδης ακτινοβολία. Πλούσιες πηγές αποτελούν τα ψάρια, τα θαλασσινά, το άπαχο κοτόπουλο καθώς και πληθώρα φρούτων και λαχανικών.

Πολυακόρεστα λιπαρά οξέα

   Τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα εντοπίζονται κυρίως στα μεγάλα λιπαρά ψάρια (σολομός, φαγκρί, τόνος κ.α.) και λιγότερο σε φυτικές πηγές (λινέλαιο και ξηρούς καρπούς). Σύμφωνα με μελέτες η άφθονη κατανάλωση ωμέγα 3 λιπαρών οξέων μειώνει τη βλάβη που προκαλεί η UV ακτινοβολία στο δέρμα, βοηθώντας ακόμη στην ταχύτερη ανάπλαση του δέρματος μετά από ηλιακά εγκαύματα.

    Για ένας υγιές και όμορφο δέρμα, μη ξεχνάτε λοιπόν μαζί με το αντιηλιακό σας να φροντίσετε και τη διατροφή σας για πιο ολοκληρωμένη αντιηλιακή προστασία.