5+1 Μυστικά για να προλάβετε την άνοια και το Alzheimer

1 Comment

Η άνοια αποτελεί έναν όρο που αγκαλιάζει μια ομάδα γνωστικών διαταραχών που επηρεάζουν τον εγκέφαλο και τη λειτουργία του, συμπεριλαμβανομένου της γεροντικής άνοιας, της νόσου Alzheimer κ.α..

Χαρακτηρίζεται από:

• Μειωμένη μνήμη
• Δυσκολία στη γλώσσα
• Προβλήματα με την αναγνώριση αντικειμένων
• Δυσκολίες κινητικής δραστηριότητας
• Προβλήματα σχεδιασμού και οργάνωσης

 

Νόσος Alzheimer

Η νόσος Alzheimer είναι ο πιο κοινός τύπος άνοιας, αποτελώντας το 60-80% των περιπτώσεων. Η ασθένεια επηρεάζει τον εγκεφαλικό φλοιό με αποτέλεσμα να υπάρχει απώλεια εγκεφαλικών κυττάρων και συρρίκνωση του εγκεφάλου. Οι χημικές ουσίες των νευροδιαβιβαστών χάνουν την ικανότητά τους να μεταδίδουν τα νευρικά σήματα μεταξύ των εγκεφαλικών κυττάρων.

1.Προσοχή στα βαρέα μέταλλα

Εάν και απαραίτητα για τη ζωή, καθώς συμμετέχουν στην οστική, ορμονική και νευρική λειτουργία, σε μεγάλες ποσότητες συσσωρεύονται στον οργανισμό και είναι τοξικά. Συγκεκριμένα μελέτες έδειξαν πως είναι τοξικά για τους εγκεφαλικούς νευρώνες και μακροπρόθεσμα αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης νευροεκφυλιστικών παθήσεων, όπως είναι η νόσος Alzheimer.

2. Προσοχή στα χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D

Μελέτες έδειξαν πως άτομα με ανεπάρκεια στη βιταμίνη D (κάτω από 10 ng / mL) αντιμετωπίζουν αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης άνοιας και γνωστικών διαταραχών. Σύμφωνα με πειραματικές μελέτες η βιταμίνη D εμπλέκεται στους μηχανισμούς κάθαρσης των αμυλοειδών πλακών, μειώνοντας την κυτταροτοξικότητά τους στα νευρικά εγκεφαλικά κύτταρα.

3. Περπατήστε τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα

Η συστηματική άσκηση φαίνεται να επηρεάζει σημαντική τη γνωστική ικανότητα. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, ηλικιωμένα άτομα με ήπιες αγγειακές νοητικές βλάβες που ήταν δραστήρια και περπατούσαν 3 φορές την εβδομάδα από 1 ώρα, είχαν καλύτερη εγκεφαλική λειτουργία όσον αφορά την προσοχή και τη δυνατότητα λήψης αποφάσεων. Επιπλέον σε άλλη μελέτη φάνηκε πως η καλή φυσική κατάσταση μπορεί να συμβάλει αποτελεσματικά στην πρόληψη της άνοιας.

4. Κοιμηθείτε, ο ύπνος προστατεύει τον εγκέφαλο

Είναι πλέον γνωστό πως ο ύπνος συνδέεται με την γνωστική λειτουργία. Η έλλειψη ύπνου φάνηκε πως επιταχύνει σημαντικά την εξέλιξη της νόσου Alzheimer, αυξάνοντας την πρωτεΐνη βήτα-αμυλοειδές και τις τοξικές πλάκες στον εγκέφαλο, που σχετίζονται με τη νόσο. Βέβαια η σχέση ύπνου και νόσου Alzheimer, φαίνεται να είναι και αμφίδρομη, καθώς η δεύτερη μπορεί να οδηγήσει σε διαταραχές ύπνου.

5. Περιορίστε την κατανάλωση αλκοόλ

Η αυξημένη κατανάλωση αλκοόλ αυξάνει σημαντικό τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων, εγκεφαλικού επεισοδίου ενώ είναι δημιουργεί βλάβες στο νευρικό σύστημα, συμπεριλαμβανομένου του εγκεφάλου.

6. Υιοθετήστε τη Μεσογειακή διατροφή και ένα φυσιολογικό βάρος σώματος

Είναι ήδη γνωστό πως η μεσογειακή διατροφή ασκεί προστατευτική δράση ενάντια σε νευροεκφυλιστικές παθήσεις και στην άνοια. Η παχυσαρκία καθώς και οι δίαιτες υψηλής περιεκτικότητας σε κορεσμένα λιπαρά, αλάτι και ζάχαρη και χαμηλής περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο αρτηριακής πίεσης και διαβήτης τύπου 2, καταστάσεις που συνδέονται με υψηλότερο κίνδυνο νόσου του Alzheimer και αγγειακής άνοιας.

1 Σχόλια
  • Avatar

    Νίκος Γκιων

    Απάντηση

    Το άρθρο ή καλύτερα τα σχόλια αυτά για το Alzheimer μου άρεσαν. Είμαι 40 ετών και κάνω τα πάντα για να έχω καλά γηρατειά. Ήδη παρουσιάζω τα πρώτα δύο συμπτώματα,σε πολύ μικρό βαθμό.

Αφήστε Σχόλιο