Η βιοτίνη, ή αλλιώς βιταμίνη Η ή Β7, αποτελεί μια βιταμίνη του συμπλέγματος Β. Το όνομά της προήρθε από μία πρωτεΐνη στο ασπράδι του ωμού αυγού, την αβιδίνη, όπου και εντοπίστηκε να βρίσκεται συνδεδεμένη για πρώτη φορά.

 

Φυσικές πηγές και ιδιότητες

Φυσικές πηγές βιοτίνης αποτελούν η μαγιά μπύρας, το συκώτι, τα καρότα, το κουνουπίδι, ο σολωμός, τα δημητριακά, η σίκαλη, τα γαλακτοκομικά προϊόντα και ο βασιλικός πολτός.

Παρόλο του ότι υπάρχει σε αφθονία σε πολλά τρόφιμα, μπορεί και παράγεται φυσιολογικά από τα μικρόβια του εντέρου. Είναι μια υδατοδιαλυτή και θερμοευαίσθητη βιταμίνη γι’ αυτό και καταστρέφεται από τη θερμική επεξεργασία των τροφίμων.

 

Δράσεις και οφέλη της βιταμίνη

Όπως και οι περισσότερες βιταμίνες του συμπλέγματος Β, η βιοτίνη συμμετέχει ως συνένζυμο σε πολλές βιοχημικές αντιδράσεις. Συγκεκριμένα συμμετέχει στο μεταβολισμό των μακροθρεπτικών συστατικών, υδατάνθράκων και λιπών και στο μεταβολισμό ορισμένων αμινοξέων και κυρίως των αμινοξέων διακλαδισμένης αλύσου.

Αποτελεί απαραίτητο μόριο για το σχηματισμό της γλυκόζης και λιπαρών οξέων, τα οποία αποτελούν τα κύρια ενεργειακά νομίσματα των κυττάρων, ενώ συμμετέχει στην παραγωγή γλυκογόνου.

Καταστάσεις όπου οι απαιτήσεις σε βιοτίνη είναι αυξημένες και συστείνεται η συμπληρωματική λήψη της μέσω συμπληρωμάτων είναι σε περιπτώσεις όπως:

  • σμηγματορροϊκή δερματίτιδα
  • νόσο του Leiner (αποφολιδωτική ερυθροδερμία)
  • γενετική έλλειψη βιοτίνη
  • γαστρεκτομή
  • εύθραυστα νύχια
  • τριχόπτωση
  • ακμή
  • έκζεμα

Συνήθως αποτελεί κύριο συστατικό των συμπληρωμάτων διατροφής και καλλυντικών που αφορούν την ενδυνάμωση του τριχωτού της κεφαλής, για αντιμετώπιση της ακμής ή δερματοπαθειών.

 

Έλλειψη βιοτίνης

Η έλλειψη βιοτίνης είναι σπάνια και συνήθως δεν παρουσιάζεται σε άτομα που δεν ακολουθούν μια ισορροπημένη διατροφή. Λόγω του ότι η βιοτίνη στα ωμά αυγά είναι συνδεδεμένη με την αβιδίνη, καθίσταται ανενεργή και μη αξιοποιήσιμη από τον οργανισμό. Για το λόγο αυτό άτομα που τρώνε για μεγάλο χρονικό διάστημα ωμά αυγά, ενδέχεται να έχουν μειωμένα επίπεδα βιοτίνης. Eπίσης έλλειψη μπορεί να παρατηρηθεί κατά την περίοδο εγκυμοσύνης ή σε άτομα που είναι χρόνια υπό παρεντερική σίτιση.

Παρόλο που η έλλειψη βιοτίνης είναι σπάνια, ειδικά στους ενήλικες, η μειωμένη πρόσληψή της οδηγεί σε:

  • ξηροδερμία
  • σμηγματορροϊκή δερματίτιδα
  • φαγούρα
  • τριχόπτωση
  • αύξηση των επιπέδων χοληστερόλης
  • νευρολογικές διαταραχές
  • εξάντληση
  • καρδιαγγειακά προβλήματα

Τα συμπτώματα υποστρέφονται μετά από χορήγηση βιοτίνης.

 

Συνιστώμενη πρόσληψη και αντενδείξεις

Δεν υπάρχει κίνδυνος τοξικότητας από τη λήψη βιοτίνης. Ως συνιστώμενη ημερήσια δόση (Recommended Daily Allowance, RDA) ορίζονται τα 30-100 mcg για τους ενήλικες, ενώ σε περιπτώσεις θεραπείες οι δόσεις μπορούν να είναι 100-300 mcg ημερησίως.

 

Στο Vita4you μπορείτε να βρείτε μεγάλη ποικιλία σε συμπληρωμάτα διατροφής με βιοτίνη.