Η αναιμία αποτελεί μια από τις πιο συχνές αιμοπάθειες και διαχωρίζεται σε δύο κύρια είδη, τη σιδηροπενική και τη μεγαλοβλαστική αναιμία. Εμφανίζεται σε όλες τις ηλικίες και επηρεάζει σημαντικά τα επίπεδα ενέργειας και γενικότερα την υγεία. Πολλές φορές τα άτομα που πάσχουν από αναιμία ανησυχούν στο κατά πόσο ενδείκνυται ή όχι να κάνουν δίαιτα και ιδιαίτερα για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Τι είναι η αναιμία;

   Ο όρος αναιμία προέρχεται από το κύριο στοιχείο του σώματος το αίμα. Τα ερυθρά αιμοσφαίρια, τα οποία είναι υπεύθυνα για το κόκκινο χρώμα του αίματος έχουν ως κύρα λειτουργία τη μεταφορά οξυγόνου σε όλους τους ιστούς του σώματος. Ελλάτωση των επιπέδων αιμοσφαιρίνης στο αίμα οδηγεί σε αναιμία. Υπάρχουν διάφορες μορφές αναιμίας, η οποία διαφοροποιούνται ανάλογα τα αίτια. Ωστόσο οι πιο κοινές είναι η σιδηροπενική και η μεγαλοβλαστική αναιμία.

   Η σιδηροπενική αναιμία οφείλεται είτε στην έλλειψη σιδήρου λόγω μειωμένης πρόσληψης μέσω της διατροφής, ή λόγω δυσαπορρόφησης σιδήρου ή σε αυξημένες απώλειες σιδήρου (αιμορραγία ή αιμόλυση, απώλεια αίματος λόγω τραύματος κ.α.).

Τα κυριότερα συμπτώματα της αναιμίας:

  • Κόπωση, εξάντληση
  • Πονοκέφαλος, ζάλη
  • Αυξημένο αίσθημα παλμών
  • Γαστρεντερικά προβλήματα
  • Ωχρότητα δέρματος

Πώς επηρεάζει η δίαιτα την αναιμία

   Ένα ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής που εστιάζει στο ιστορικό του ατόμου, δεν είναι σε θέση να προκαλέσει αναιμία, ακόμη και εάν η υποθερμιδική δίαιτα γίνεται για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ωστόσο η αυστηρές δίαιτες και κυρίως οι αμιγώς χορτοφαγικές ενδεχομένως, εάν να επιδεινώσουν μια ήδη υπάρχουσα αναιμία που δεν έχει αντιμετωπιστεί κατάλληλα. Η ύπαρξη αναιμίας θα πρέπει να αντιμετωπίζεται φαρμακευτικά ή με τη λήψη συμπληρώματος όσο και μέσω της διατροφής.

   Εάν θέλετε να χάσετε κιλά και έχετε αναιμία ακολουθείστε τα εξής βήματα για να εξασφαλίσετε ότι θα είστε υγιείς και γεμάτοι ζωντάνια:

Tips:

  • Ο σίδηρος που υπάρχει στα ζωικά τρόφιμα (αιμικός σίδηρος) είναι πολύ περισσότερο απορροφήσιμος (10-30%) σε σχέση με τις φυτικές πηγές (2-10%)
  • Καλές πηγές αιμικού σιδήρου θεωρούνται τα κόκκινα κρέατα κυρίως και επειτα τα ψάρια και πουλερικά, ενώ καλές πηγές φυτικού σιδήρου θεωρούνται τα σκούρα φυλλώδη λαχανικά, τα όσπρια και οι ξηροί καρποί
  • Καταναλώστε μαζί με τρόφιμα πλούσια σε σίδηρο ταυτόχρονα με τρόφιμα που είναι πλούσια σε βιταμίνη C και κιτρικό οξύ. Εάν λαμβάνεται συμπληρώματα σιδήρου καταναλώστε τα μαζί με ένα φρέσκο χυμό πορτοκάλι ή άλλων εσπεριδοειδών
  • Αποφύγετε την κατανάλωση τροφών πλούσιες σε ασβέστιο και σε ψευδάργυρο μαζί με καλές πηγές σιδήρου καθώςδρουν ανταγωνιστικά και εμποδίζεται η απορρόφηση των μετάλλων
  • Σε περίπτωση χορτοφαγίας ή νηστείας επιλέξτε καθημερινά μια καλή πηγή φυτικού σιδήρου παρουσία βιταμίνης C
  • Εάν λαμβάνετε συμπληρώματα σιδήρου, καλό θα ήταν να τα λαμβάνεται 1-2 ώρες πριν από το γεύμα σας για μέγιστη απορρόφηση
  • Άλλα στοιχεία που εμποδίζουν την απορρόφιση του σιδήρου είναι οι τανίνες (τσάι), οι πολυφαινόλες (καφές, κόκκινο κρασί) και το φυτικό οξύ (όσπρια, δημητριακά, λαχανικά).

Στο Vita4you μπορείτε να βρείτε μεγάλη ποικιλία σε συμπληρώματα σιδήρου για την αντιμετώπιση της αναιμίας.