Η κατακράτηση υγρών είναι μια κατάσταση συχνή, ιδιαίτερα στις γυναίκες, που μπορεί να αυξήσει το σωματικό βάρος και να προκαλέσει ανεπιθύμητο φούσκωμα και πρήξιμο.

Τί είναι όμως η κατακράτηση υγρών;

   Σαν κατακράτηση υγρών ορίζεται κάθε κατάσταση κατά την οποία ο οργανισμός κρατά περισσότερο νάτριο και νερό από ότι χρειάζεται κανονικά. Τυπικά συμπτώματα της κατακράτησης των υγρών είναι η ξαφνική αύξηση βάρους και το οίδημα (πρήξιμο) κυρίως στα πόδια, στην περιοχή των αστραγάλων και την κοιλιά.

Που οφείλεται η κατακράτηση υγρών;

   Τα αίτια ποικίλουν και συνδέονται με τις διατροφικές συνήθειες, το επίπεδο φυσικής δραστηριότητας, με περιόδους όπως η εγκυμοσύνη και η έμμηνος ρύση στις γυναίκες, αλλά και με συγκεκριμένες καταστάσεις υγείας  ή και με τη λήψη φαρμάκων.

   Η κακή διατροφή είναι από τα βασικότερα αίτια, αφού η υπερκατανάλωση νατριού και η χαμηλή πρόσληψη καλίου, διαταράσσουν την ισορροπία των υγρών στο σώμα. Ο περιορισμός της κατανάλωσης νερού μπορεί επίσης να οδηγήσει σε κατακράτηση υγρών.

   Επίσης και η κακή κυκλοφορία του αίματος αλλά κυρίως της λέμφου, μπορεί να οδηγήσει σε κατακράτηση υγρών, που συχνά συνοδεύεται και από εμφάνιση κυτταρίτιδας.

   Σε ασθενείς µε καρδιακά και νεφρικά προβλήματα παρατηρείται µια µορφή κατακράτησης υγρών, που όμως αντιμετωπίζεται από τον γιατρό με χρήση διουρητικών φαρμάκων. Σε ορμονικές διαταραχές που σχετίζονται με τον θυρεοειδή αδένα, τα επινεφρίδια ή το σύνδρομο των πολυκυστικών ωοθηκών μπορεί επίσης να προκληθεί κατακράτηση υγρών. Επίσης η λήψη φαρμάκων για τη καρδιά, τη κατάθλιψη αντισυλληπτικών και κορτιζόνης, οδηγούν σε διαταραχές υγρών και κατακράτηση.

   Οι ορμόνες και ιδιαίτερα οι διακυμάνσεις των οιστρογόνων, παίζουν σημαντικό ρόλο στο ισοζύγιο των υγρών και γι’ αυτό το λόγο η κατακράτηση υγρών συμβαίνει πολύ συχνά στις γυναίκες πριν τη περίοδο και κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Κατά τη διάρκεια του προεμμηνορρυσιακού συνδρόμου κατακρατούνται υγρά παροδικά, ενώ το πρήξιμο υποχωρεί σταδιακά. Κατά τη κύηση η κατακράτηση υγρών οφείλεται στην αύξηση της παραγωγής της ορμόνης αλδοστερόνης. Επιπλέον στην εγκυμοσύνη φυσιολογικά υπάρχει συνεχής και υπέρμετρη αύξηση των οιστρογόνων και η τάση να παραμένουν στάσιμα μέσα στους ιστούς τα υγρά που κατακρατούνται. Έτσι οι έγκυες έχουν συχνά πρησμένα δάκτυλα χεριών ή πόδια και κυρίως αστραγάλους. Αμέσως μετά τον τοκετό τα νεφρά αρχίζουν να υπερλειτουργούν με αποτέλεσμα τη γρήγορη απομάκρυνση των περιττών υγρών.

Αντιμετώπιση

   Μικρές αλλαγές στη καθημερινή δίαιτα και στη σωματική δραστηριότητα μπορούν να σας βοηθήσουν να απαλλαγείτε αποτελεσματικά από το πρήξιμο, σε συνδυασμό με φυσικές λύσεις από το φαρμακείο της φύσης.

  • Μειώστε το αλάτι όπως επίσης και τα επεξεργασμένα τρόφιμα. Αντικαταστήστε το με φρέσκα μυρωδικά ή με υποκατάστατα αλατιού.
  • Αποφύγετε τα γλυκά. Η ζάχαρη αυξάνει τα επίπεδα ινσουλίνης, η οποία μειώνει την ικανότητα του οργανισμού να αποβάλλει το πλεονάζον νάτριο και κατ΄επέκταση τα περιττά υγρά.
  • Καταναλώστε άφθονα υγρά και κυρίως νερό. Με τον τρόπο αυτό βοηθάτε στην καλή ισορροπία των υγρών στο σώμα και στην καλή λειτουργία των νεφρών που ευθύνονται κυρίως για την αποβολή του πλεονάζοντος νερού και νατρίου. Η αντίληψη ότι η περιορισμένη πρόσληψη νερού είναι τρόπος για να μην κάνει ένας οργανισμός κατακράτηση υγρών είναι λανθασμένη. Εάν η πρόσληψη νερού είναι μειωμένη ο οργανισμός αντιδρά με την κατακράτηση περισσότερου νερού από αυτό.
  • Καταναλώστε τροφές οι οποίες έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε νερό, όπως  τα φρούτα και τα λαχανικά. Μερικά από τα φρούτα και τα λαχανικά έχουν φυσική διουρητική δράση με αποτέλεσμα να βοηθούν στην αντιμετώπιση της κατακράτησης υγρών. Τέτοια είναι το καρπούζι, το αγγούρι, οι φράουλες και το σέλινο.
  • Αποφύγετε την κατανάλωση αλκοόλ. Το αλκοόλ έχει την ιδιότητα να αφυδατώνει το οργανισμό γι’ αυτό προτιμήστε τους φρέσκους χυμούς, τα ρόφηματα βοτάνων και φυσικά το νερό.
  • Ασκηθείτε. Η άσκηση βοηθάει τη κυκλοφορία του αίματος και της λέμφου.
  • Αποφύγετε την ακινησία, την ορθοστασία, και τη καθιστική ζωή. Τοποθετείτε τα πόδια σας ψηλά σε περιοδικά διαστήματα κατά τη διάρκεια της ημέρας ή κάντε λεμφικό μασάζ ή ποδόλουτρο με κρύο νερό.
  • Επιλέξτε φυσικά συμπληρώματα διατροφής και βότανα με ήπια διουρητική δράση που μειώνουν τη κατακράτηση, ξεμπλοκάρουν τη λέμφο και διευκολύνουν τη καλή κυκλοφορία του αίματος.

   Σε υγιή άτομα, η αντιμετώπιση της κατακράτησης υγρών αντιμετωπίζεται αποτελεσματικά με τη διατροφή και την πρόσληψη νερού. Εάν όμως το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα έντονο καλύτερα να συμβουλευθείτε κάποιο ιατρό. Τα ηλικιωμένα άτομα, άτομα με προβλήματα υγείας ή γυναίκες στην εγκυμοσύνη πρέπει να αντιμετωπίζουν τη συγκεκριμένη κατάσταση μόνο σύμφωνα με τις οδηγίες του γιατρού τους.

Βότανα κατά της κατακράτησης υγρών

   Το φαρμακείο της φύσης διαθέτει πολλές λύσεις για την μείωση της κατακράτησης υγρών. Διουρητικά βότανα που βοηθούν το σώμα να αποβάλλει φυσικά και ήπια τη περίσσεια νατρίου και νερού:

  • Solidago με ισχυρή διουρητική δράση για τη τόνωση της νεφρικής λειτουργίας
  • Σημύδα που αποσυμφορεί τη λέμφο, αποτοξινώνει και βοηθά πολύ σε περιπτώσεις που συνυπάρχει κατακράτηση υγρών και κυτταρίτιδα
  • Tσουκνίδα για την ευκολότερη αποβολή των περιττών υγρών
  • Mαϊντανός για άμεση ανακούφιση από το πρήξιμο
  • Tαραξάκος (dandelion) για την αποτοξίνωση των νεφρών
  • Aγριοκυπάρισσο (juniper) για αποτοξίνωση και αποσυμφόρηση
  • Mίσχος κερασιού για την απομάκρυνση των τοξινών και των υγρών μέσω των νεφρών
  • Φραγκόσυκο που εξισορροπεί φυσικά τα υγρά στο σώμα
  • Πράσινος καφές και πράσινο τσάι που είναι πλούσια σε φυσικά αντιοξειδωτικά φλαβονοειδή τα οποία αποτοξινώνουν και μειώνουν τη κατακράτηση υγρών, προλαμβάνοντας την επανεμφάνισή της.
  • Τα φυσικά φλαβονοειδή, όπως η εσπεριδίνη, οι βιταμίνες A και D, αλλά και το γάμμα λινολεϊκό οξύ που βρίσκεται στο έλαιο νυχτολούλουδου (eveningprimroseoil – GLA) βοηθούν να μειωθεί η ευθραυστότητα των τριχοειδών αγγείων και η κατακράτηση υγρών.

Βρείτε στο vita4you.gr βότανα για την αντιμετώπιση της κατακράτησης υγρών.