Οι βιταμίνες Β είναι 8 υδατοδιάλυτες βιταμίνες (σύμπλεγμα –Β) : η θειαμίνη (Β1), η ριβοφλαβίνη (Β2), η νιασίνη (Β3), το παντοθενικό οξύ (Β5), η πυριδοξίνη (Β6), το φυλλικό οξύ, η βιοτίνη, η κοβαλαμίνη (Β12). Λειτουργούν συνεργιστικά, συλλογικά και είναι σκόπιμο να επιλέγουμε ένα διατροφικό συμπλήρωμα όπου υπάρχουν όλες και στην σωστή αναλογία.

  Οι βιταμίνες Β συμμετέχουν στον μεταβολισμό των υδατανθράκων, των λιπών και των πρωτεινών συνεπώς είναι απαραίτητες για την ομαλή λειτουργία και την ανάπτυξη του οργανισμού. Επίσης, είναι απαραίτητες για την υγεία των μαλλιών, του δέρματος, του πεπτικού συστήματος, για την σύνθεση διάφορων ορμονών και για την καλή κατάσταση των ερυθρών αιμοσφαιριών.
Ανεπάρκεια των βιταμινών του συμπλέγματος μπορεί να οδηγήσει σε αναιμία, δερματίτιδα, κατάθλιψη.

  Η περίσεια συνήθως δεν προκαλεί παρενέργειες διότι οι βιταμίνες Β είναι υδατοδιάλυτες και αποβάλονται με τα ούρα.
Πηγές βιταμίνών Β είναι η σπιρουλίνα, το σουσάμι, το ψωμί ολικής άλεσης, οι φακές, τα ρεβύθια, το συκώτι κ.α.

Βιταμίνη Β1 – Θειαμίνη

· Ενισχύει το ανοσοποιητικό.
· Συμμετέχει στο μεταβολισμό ζαχάρων, λιπών και πρωτεϊνών.
· Βοηθάει στην υγεία του δέρματος και των μαλλιών.

  Ανεπάρκεια βιταμίνης Β1 προκαλεί ψυχικές διαταραχές, κούραση, μυϊκή ατροφία, απώλεια βάρους. Καταστρέφεται σε αλκαλικό περιβάλλον (σόδα). Η βιταμίνη C βοηθάει στην απορρόφηση της Β1. Η αλκοόλη, η ζάχαρη, ο καφές, τα οιστρογόνα, τα διουρητικά, τα αντιόξινα μπορεί να προκαλέσουν ανεπάρκεια Β1.

Βιταμίνη Β2 – Ριβοφλαβίνη

· Απαραίτητη στην ανάπτυξη νευρικών κυττάρων.
· Βοηθάει στο σχηματισμό αιμοσφαιρινών και αδρεναλίνης.
· Συμμετέχει στο μεταβολισμό ζαχάρων, λιπών, πρωτεϊνών.
· Είναι σημαντική για την ανάπτυξη του εμβρύου στις εγκύους.

  Ανεπάρκεια Β2 προκαλεί ψυχικές διαταραχές, stress, ημικρανίες, αϋπνίες, ανωμαλίες στην όραση, τριχόπτωση. Διασπάται από το ηλιακό φως και σε αλκαλικό περιβάλλον. Τα αντιβιοτικά, η methiotrexate, τα καθαρτικά, τα οιστρογόνα εμποδίζουν τον μεταβολισμό της Β2.

Βιταμίνη Β3 – Νιασίνη

· Απαραίτητη στον μεταβολισμό ζαχάρων, λιπών, πρωτεΐνες.
· Συμμετέχει στις βιοχημικές αντιδράσεις πολλών ενζύμων.
· Απαραίτητη για την υγεία του δέρματος, του πεπτικού και του νευρικού συστήματος.
· Απαραίτητη στη σύνθεση ερυθρών αιμοσφαιρίων και ορμονών.

  Έλλειψη Β3 μπορεί να προκαλέσει διάρροια, κατάθλιψη, ζαλάδες, δερματίτιδες, αδυναμία. Ανεπάρκεια μπορεί να εμφανιστεί σε αλκοολικούς, ηλικιωμένους και εγκύους.

Βιταμίνη Β5 – Παντοθενικό οξύ

· Απαραίτητη στο μεταβολισμό.
· Συμμετέχει στο σχηματισμό των μεμβρανών των κυττάρων και κάποιων νευροδιαβιβαστών.
· Απαραίτητη για τον σχηματισμό κορτιζόνης, χοληστερίνης, αιμογλοβίνης και βιταμινών Α, D και Β12.

  Ανεπάρκεια Β5 είναι πολύ σπάνια, όμως επιφέρει γκριζάρισμα μαλλιών. Το μαγείρεμα και οι χημικές κατεργασίες των τροφίμων την καταστρέφουν. Επιπλέον, υπνωτικά και οιστρογόνα αυξάνουν τις απαιτήσεις σε Β5.

Βιταμίνη Β6 – Πυριδοξίνη

· Διαδραματίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην ψυχική και σωματική υγεία.
· Βοηθάει στην κατακράτηση υγρών.
· Ήπιο διουρητικό
· Απαραίτητη στη σύνθεση DNA και RNA
· Συμμετέχει στο σχηματισμό νευροδιαβιβαστών.
· Παρεμποδίζει τον σχηματισμό ομοκυστεΐνης.

Είναι χρήσιμη σε περιπτώσεις άσθματος, εμμηνόπαυσης, κατακράτησης υγρών. Είναι η βιταμίνη κατά του stress και ανακουφίζει τους πόνους των μυών και τους πονοκεφάλους. Η έλλειψή της μπορεί να προκαλέσει αναιμία, αρθρίτιδα, κατακράτηση υγρών, σκασίματα γύρω από το στόμα, πέτρες οξαλικού οξέως στα νεφρά.

Φολικό οξύ

· Ζωτικής σημασίας για τη σύνθεση DNA και RNA
· Απαραίτητο στο μεταβολισμό των πρωτεϊνών και τη μετατροπή της ομοκυστεΐνης σε μεθειονίνη.
· Απαραίτητο στο σχηματισμό ερυθρών και λευκών αιμοσφαιρίων, σεροτονίνης και ντοπαμίνης. Η ασπιρίνη, τα αντιόξινα, τα κορτικοστεροειδή, τα οιστρογόνα μπορούν να δημιουργήσουν ανεπάρκεια.

  Ανεπάρκεια φολικού οξέος προκαλεί ελάττωση των ερυθρών αιμοσφαιρίων. Με τη λήψη φολικού οξέος από τις εγκύους αποτρέπεται ο κίνδυνος πρόωρου τοκετού.

  Είναι παράδοξο, όμως το φολικό οξύ των συμπληρωμάτων απορροφάται καλύτερα από αυτό των τροφών.

PABA – Παρααμινοβενζοϊκό οξύ

  Αποτελεί τμήμα του φολικού οξέος που αποσπάται από αυτό με τη βοήθεια βακτηρίων του εντέρου.

· Αποτελεί φίλτρο της υπεριώδους ακτινοβολίας.
· Σκουραίνει τα γκρίζα μαλλιά.
· Χρησιμοποιείται στη θεραπεία της λεύκης.

  Η ανεπάρκεια του PABA είναι σπάνια. Όταν υφίσταται, τα συμπτώματα είναι πονοκέφαλος, κούραση, νευρικότητα.

Βιταμίνη Β12 – Κοβαλαμίνη

· Απαραίτητη στο μεταβολισμό σακχάρων.
· Συμβάλλει στη δημιουργία των νευροδιαβιβαστών.
· Συμμετέχει στο σχηματισμό DNA και RNA.

  Ανεπάρκεια Β12 προκαλεί γαστρεντερικά προβλήματα, χλωμάδα, πονοκεφάλους, ασταθές βάδισμα, μειωμένη μνήμη, αύξηση ομοκυστεΐνης (παράγοντας υψηλού κινδύνου καρδιοπαθειών).

Βιοτίνη

  Όπως το PABA, έτσι και η βιοτίνη παράγεται με τη βοήθεια των εντερικών βακτηρίων. Είναι απαραίτητη στο μεταβολισμό, στην καλή υγεία του δέρματος, των μαλλιών και των νυχιών. Συντελεί στην τόνωση του ανοσοποιητικού και του νευρικού συστήματος.
Η χρήση ορμονών και αλκοόλ δεσμεύουν τη βιοτίνη. Επίσης, η χρήση αντιβιοτικών καταστρέφει τη χλωρίδα του εντέρου και συνεπώς την παραγωγή βιοτίνης. Ανεπάρκειά της συνεπάγεται απώλεια μαλλιών, αναιμία, κατάθλιψη και υπνηλία.

Σχετικά προϊόντα θα βρείτε εδώ.