Το φαγόπυρο ή μαυροσίταρο (buckwheat) είναι ένας θρεπτικός δημητριακός καρπός χωρίς γλουτένη με πολλές ευεργετικές ιδιότητες για την  υγεία!

  Είναι ιδιαίτερα εύπεπτο, πλούσιο σε πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας και αποδίδει όλα τα απαραίτητα αμινοξέα για τον οργανισμό, ενώ περιέχει μεγάλη ποσότητα λυσίνης, μεθειονίνης και τρυπτοφάνης. Είναι μια εξαιρετική πηγή μαγνησίου, βιταμινών του συμπλέγματος Β, βιταμίνης Ε και Κ, καθώς και πολλών μετάλλων και ιχνοστοιχείων, όπως ασβέστιο, σίδηρο, χαλκό, μαγγάνιο, μαγνήσιο, κάλιο, σελήνιο, αλλά και ψευδάργυρο. Ένα από τα πιο σημαντικά συστατικά του είναι το βιοφλαβονοειδές ρουτίνη, το οποίο έχει σημαντική αντιοξειδωτική δράση.

  Το φαγόπυρο είναι αναμφισβήτητα ένα superfood και αυτό προκύπτει από τα πολλά οφέλη που έχει για την υγεία. Η υψηλή του περιεκτικότητα σε διαλυτές και αδιάλυτες φυτικές ίνες (1γρ/100γρ) διευκολύνει με φυσικό τρόπο τη κινητικότητα του εντέρου, βοηθά στη σταθεροποίηση των επιπέδων γλυκόζης και χοληστερίνης και επιπλέον συντελεί στην αποτελεσματική αποτοξίνωση του εντέρου, δρώντας σαν υπόστρωμα για τη δράση των φιλικών προβιοτικών βακτηρίων.

  Δεν περιέχει καθόλου γλουτένη και επιπλέον είναι ένα αντιαλλεργικό τρόφιμο. Για το λόγο αυτό μπορεί να καταναλωθεί από όσους έχουν δυσανεξία στη γλουτένη (κοιλιοκάκη) ή από αλλεργικά άτομα. Ειδικότερα για όσους ακολουθούν μια δίαιτα χωρίς γλουτένη  ή χαμηλή σε γλουτένη, το φαγόπυρο έχει σημαντικά διατροφικά οφέλη, καθώς εμφανίζει υψηλή θρεπτική πυκνότητα, δηλαδή αποδίδει αρκετή ενέργεια και έχει πολλά μακροθρεπτικά και μικροθρεπτικά συστατικά ανά 100 γραμμάρια.

  Τα αντιοξειδωτικά του συστατικά προστατεύουν τον οργανισμό από τη δράση των ελευθέρων ριζών. Ειδικά η ρουτίνη που περιέχει προστατεύει το ενδοθήλιο από την αρτηριοσκλήρυνση και δυναμώνει τα τριχοειδή αγγεία. Επιπλέον, η ρουτίνη μειώνει την οξειδωμένη LDL χοληστερόλη, προστατεύοντας την καρδιά, και ενισχύει τη καλή λειτουργία του φλεβικού συστήματος, ειδικά στα άκρα. Η καθημερινή κατανάλωση φαγόπυρου βρέθηκε ότι μειώνει την ολική και την LDL χοληστερόλη, όπως επίσης και τους δείκτες φλεγμονής σε ενήλικες, ανεξάρτητα από το σωματικό βάρος. Επίσης, η συνδυαστική κατανάλωση φαγόπυρου και βρώμης καθημερινά στο πρωϊνό γεύμα μπορεί να συμβάλλει σε σημαντική μείωση της αρτηριακής πίεσης.

Η συχνή κατανάλωση φαγόπυρου οδηγεί σε καλύτερο μεταβολισμό συνολικά στο σώμα και μειώνει την αυξημένη επιθυμία για κατανάλωση τροφής και ειδικότερα γλυκών τροφίμων ενδιάμεσα ή μετά τα γεύματα. Μπορεί να μειώσει σημαντικά τη μεταγευματική γλυκόζη προσφέροντας με αυτό το τρόπο γλυκαιμική ισορροπία και ρύθμιση σε άτομα που βρίσκονται σε προδιαβητικό ή σε διαβητικό στάδιο. Για το λόγο αυτό αποτελεί εξαιρετική τροφή από άτομα με σακχαρώδη διαβήτη.

  Επιπλέον, το φαγόπυρο μπορεί να βοηθήσει στην απώλεια βάρους, αφού αυξάνει το επίπεδο κορεσμού και μειώνει αντίστοιχα την όρεξη. Επίσης, μπορεί να βοηθήσει φυσικά στην αποβολή της παροδικής κατακράτησης υγρών και του φουσκώματος, ενώ παράλληλα η υψηλή του περιεκτικότητα σε σύμπλεγμα Β και αμινοξέα βοηθά στην καλή λειτουργία του μεταβολισμού και του ήπατος.

  Επιπλέον, είναι ιδανική τροφή σε περιόδους πνευματικής κόπωσης αφού ο άριστος συνδυασμός αμινοξέων, μαγνησίου, τρυπτοφάνης και βιταμινών του συμπλέγματος Β βοηθά στη χαλάρωση, τη συγκέντρωση και τη μνήμη.

  Το φαγόπυρο εκτός από θρεπτικό είναι και πολύ εύγευστο. Μπορεί να ενταχθεί στο καθημερινό διαιτολόγιο με πολλούς τρόπους: σε μορφή νιφάδων στο πρωϊνό γεύμα, σε κάποιο σνακ με γαλακτοκομικά και φρούτα, ακόμα και στα κύρια γεύματα σαν καρπός, αφού αντικαθιστά το ρύζι και τα ζυμαρικά, ενώ ταιριάζει πολύ με τα όσπρια.

Βρείτε το εδώ!

 

Βιβλιογραφία:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22253989
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11170616
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21931228
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23680007